TopGear stapt net uit de nieuwe Toyota Corolla. In ons aprilnummer (halverwege maart in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Toyota Corolla
Uitvoering: 2.0 High Power Hybrid
Locatie: Mallorca
Weersomstandigheden: 16 graden en volop zon

Is dit soms de nieuwe Auris?

Bijna, slimpie. Toyota besloot jaren geleden in al haar wijsheid dat de typeaanduiding Corolla niet langer geschikt was voor Europa en kwam toen met de Auris op de proppen. Nu liggen de zaken omgekeerd: Corolla is een wereldwijd vermaarde naam en moet terugkeren in ons werelddeel. Joh, Toyota – wij vinden het allemaal prima.

Ziet er hip uit, zeg

Ja, met de belofte van topman Akio Toyoda om ‘geen saaie auto’s meer te maken’, kreeg de Toyota-designafdeling wat peper in hun achterste. Dat resulteert soms in nogal moeilijke en overdreven ontwerpen; hier op de redactie zijn we lang niet allemaal fan van de C-HR en de nieuwe RAV4. Maar deze Corolla mag er zijn, zowel de hatchback als de sedan en Touring Sports. Vooral die laatste oogt een stuk minder lomp dan zijn voorganger.

Zien wij daar de woorden ‘High Power’?

Inderdaad. Er klonk in de markt een vraag om meer vermogen in Toyota-hybrides. Vandaar dat de nieuwe Toyota Corolla niet alleen als 1.8 Hybrid komt (met de 122 pk sterke aandrijflijn uit de Prius en C-HR), maar ook als 2.0 High Power Hybrid. 180 pk, van 0 naar 100 km/u in 7,9 seconden – en toch een opgegeven CO2-uitstoot van 89 g/km.

Hoe rijdt de nieuwe Toyota Corolla?

Erg fijn, mogen we wel zeggen. De Corolla is een stuk stijver dan zijn voorganger en heeft een mooi uitgebalanceerd onderstel. Ook de besturing is prettig en biedt zowaar wat gewicht en gevoel. De nieuwe motor brengt er vlot de gang in en de variabele transmissie laat zich flipperen door voorgeprogrammeerde trappen die enigszins lijken op versnellingen. Het interieur oogt strak en simpel, maar het knullige infotainment en de beperkte ruimte achterin zijn dompers op de feestvreugde. Overigens krijg je in de sedan en Touring Sports meer ruimte: die hebben een 6 centimeter langere wielbasis dan de hatchback.

Kost dat?

In Nederland heb je de Corolla vanaf 23.995 euro, met 1,2-liter turbomotor. De 1.8 Hybrid is er vanaf 26.395 euro. De door ons gereden 2.0 High Power Hybrid kost 32.395 euro.

Lees de volledige rijtest van de nieuwe Toyota Corolla in TopGear Magazine 166; vanaf 21 maart in de winkel.

Reacties

  • tom denyft heeft op 9 maart 2019 geschreven:

    ik werk dagelijks tussen de toyota’s . persoonlijk vind ik het touring sports model nog mooier . al is de hatchback een geslaagd design in mijn ogen . de foto’s vind ik wel intressant in jullie verslag . alle 2.0 hybrides die ik reeds zag hebben chrome sierstukken in de achterbumper , deze niet .

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)