Toyota RAV4: 1e rij-indruk

De nieuwe Toyota RAV4 heeft alles mee - en één ding heel erg tegen. Lees hier de 1e rij-indruk van de nieuwe Toyota RAV4

Foto('s): ToyotaToyota RAV4 2019
Foto('s): ToyotaToyota RAV4 2019
Foto('s): ToyotaToyota RAV4 2019
Foto('s): ToyotaToyota RAV4 2019
Foto('s): ToyotaToyota RAV4 2019
Foto('s): ToyotaToyota RAV4 2019
Toyota RAV4 2019
Toyota RAV4 2019
Toyota RAV4 2019
Toyota RAV4 2019
Toyota RAV4 2019
Toyota RAV4 2019

TopGear stapt zojuist uit de nieuwe Toyota RAV4. In de komende editie van het magazine vind je het volledige testverslag, hier vast de highlights.

Testobject: Toyota RAV4
Uitvoering: Hybrid AWD
Locatie: Barcelona, Spanje
Weersomstandigheden: fris maar droog

Toyota RAV4 – die loopt alweer een tijdje mee!

Klopt – dit is alweer de vijfde generatie, sinds 1994. Het was een van de eerste SUV’s, en ze hebben er inmiddels dik 8,5 miljoen weten te slijten. Maar er is sinds die tijd een hoop veranderd. Zo heeft de nieuwe topman van Toyota besloten dat het merk best een tikje saai aan het worden was. En dat dat maar eens afgelopen moest zijn. Dat zie je nogal terug in deze nieuwe RAV4.

Zeg dat wel. Onherkenbaar!

En een heel stuk stoerder dan ie ooit is geweest. Het nieuwe ontwerp straalt één en al kracht en zelfverzekerdheid uit. Mopperaars zullen beweren dat het nogal druk is, zeker en profil bezien. Daar kunnen we ze niet geheel ongelijk in geven, maar toch. Tip: neem een lichte kleur met een zwart dak – ziet er gewoon erg goed uit. Het interieur doet aardig mee: mooie materialen, blauwe stiksels, prima ergonomie, ruimte zat: niks mis mee.

Beetje leuke motoren in die Toyota RAV4?

Er is er een met alleen een 2.0-liter viercilinder en 175 pk, die er ook met handbak is. Maar voor het ware Toyota-gevoel moet je natuurlijk de hybride hebben. De benzinemotor is dan 2,5 liter groot en krijgt ondersteuning van één (de voorwielaangedreven versie) of twee elektromotoren (de AWD). De voorste elektromotor is 120 pk en 202 Nm sterk, het exemplaar op de achteras gooit daar eventueel nog 55 pk en 121 Nm bij. Nee, dat mag je allemaal niet zomaar bij elkaar optellen. De totale systeemoutput, zoals het dan heet, komt bij de AWD neer op 222 pk. De voorwielaangedreven Toyota RAV4 levert 218 pk.

Raar. Maar hoe dan ook: klinkt sportief

Dat vinden ze bij Toyota ook. Het persmateriaal staat bol van termen als ‘power with no compromise’ en ‘dynamic force’. Dat is ook de reden dat er voor een relatief grote viercilinder is gekozen: meer power en sportiviteit. Dat schept dus bepaalde verwachtingen qua rijden.

En, maakt de Toyota RAV4 die verwachtingen waar?

Nou nee. En daarvoor is één overduidelijke schuldige aan te wijzen. Die is níet het onderstel, dat buitengewoon goed is. Comfortabel, en toch ruimschoots in staat de carrosserie ook in ‘sportieve bochten’ in bedwang te houden. Aan de besturing ligt het ook niet: die loopt niet over van het gevoel, maar hij is wel precies en (zeker in de sportstand) zwaar genoeg om je de illusie van gevoel te geven. De motorisering is ook onschuldig. Er is op zich kracht genoeg (0-100 in 8,1 tellen, top 180 km/u), al zijn dat, toegegeven, nu ook weer geen cijfers waar asfalt zich op voorhand enorme zorgen over gaat maken. Echt geïnspireerd klinken doet de motor trouwens ook niet, maar nogmaals: daar ligt het allemaal niet aan.

Waar dan wel aan?

De versnellingsbak. Toyota blijft vasthouden aan zo’n CVT-bak om alle kracht naar alle wielen over te brengen. En hoezeer Toyota ook beweert en ongetwijfeld heeft geprobeerd de bak de gewoonten van een normale automaat bij te brengen, het blijft een bijzonder onrustig geheel. Bij het minste of geringste beetje gasgeven jankt de bak de motor naar veel te hoge toerenregionen en blijft daar luid loeiend hangen. Om dan, terwijl jij je voet in precies dezelfde positie houdt, weer terug te zakken. En daarna, als ie er trek in heeft, weer omhoog te schieten. Er lijkt geen enkele samenhang te zitten tussen jouw instructies en wat de bak vervolgens bepaalt. Dat gaat ten koste van je snelheidsgevoel en bovenal het comfort. Oké: wij reden in heuvelachtige gebieden in Spanje – in pannenkoekplat Nederland zul je er vast minder last van hebben. Maar dan nog.

Missie niet geheel geslaagd, dus?

Niet helemaal, nee. De nieuwe Toyota RAV4 is ruim, comfortabel en zuinig (4,5 l/100 km, volgens de fabriek, en je komt er aardig bij in de buurt). Hij rijdt uitstekend en ziet er prima uit. Maar Toyota was op zoek naar een combinatie van raffinement en sportiviteit, en beide worden meedogenloos om zeep geholpen door die verschrikkelijke bak. Zonde hoor…

 

Reacties
  1. W. Küchler zegt op 23 maart 2020 om 21:44:

    Met een hybride moet je leren rijden. Mijn RAV4 is van juli 2019 en heb ik als jong gebruikte demo gekocht met net 10000km op de teller. Ik geef toe, het is wennen. Vooral omdat de auto je een aantal zaken op z’n Toyota’s uit handen neemt. Nee, het is geen liefde op het eerste gezicht geweest, beslist niet. Er was heel wat voor nodig mij uit mijn Ford Kuga te krijgen. De Kuga rijdt en stuurt beter, punt uit. Daar is het een Ford voor. Directere besturing, wat straffere vering wat ik prettiger vind en veel beter gebruik van functies zoals de instellingen en bediening van boordcomputer, afstelling koplamphoogte, dashboard verlichting, en binnenverlichting daar waar je het verwacht (eist!) zoals de knoppen van de raambediening en handschoenenkastje die om onbegrijpelijke redenen ontbreekt bij de Toyota RAV4. Ook heeft de Kuga zich bewezen met het trekken van mijn baksteen. Die baksteen is een Hymer caravan die beladen zo’n 1500Kg weegt. Wat dat betreft is het een gok geweest de RAV4 aan te schaffen. Op papier echter klopt het. Dan het rijden met de RAV4. Ik heb gekozen voor de AWD. Tot op heden de enige hybride die mijn baksteen op wielen mag en kan trekken. Solo rijden met de RAV is echter, na gewenning, een geweldige ervaring. Die CVT doet zijn werk prima in combinatie met de benzine- en electromotoren. Ja, je hoort hem bij sportief rijden maar zelfs als je vlot optrekt, en dat gaat eigenlijk vanzelf, valt het geluid alles mee én, ik vind het motorgeluid beslist niet hinderlijk. Dit hoewel de Ford Kuga beslist stiller is. Dus, rijd je met de RAV4 op de manier zoals Toyota de auto bedoeld en ontworpen heeft, dan dwingt de auto respect af. Iemand die al jaren een Toyota hybride heeft gereden zal zich meteen in de auto thuisvoelen denk ik. Iemand die deze auto overweegt raad ik dan ook aan een zeer uitgebreide proefrit te gaan maken in het type wat hij of zij overweegt aan te schaffen. Want er bestaan grote verschillen onderling, zelfs is er merkbaar verschil in het rijden tussen de AWD en de verder vrijwel gelijke alleen voorwielaangedreven versie. Helaas kwam de nieuwe Ford Kuga veel te laat en mag de Ford Kuga stekkerhybride maar 1200kg trekken. Was dat meer geweest dan had ik Ford geen vaarwel gezegd. Ford heeft veel te laat ingespeeld op nieuwe ontwikkelingen. Toyota heeft zich ruimschoots bewezen met hybride auto’s. Facit: het was wennen in de Toyota. Maar de knop is om en als je een Toyota hybride rijdt zoals hij bedoeld is dan is het denk ik een vriendschap met de auto die lang kan duren. Mede door de ruimschoots bewezen traditionele betrouwbaarheid.

  2. Georges V. zegt op 4 maart 2019 om 18:28:

    Wat die autojournalisten tegen die CVT hebben is mij al jaar en dag een raadsel. Na 10 jaar Prius rij ik nu sinds 2014 met een Lexus IS 300h, 223 pk sterk, veeeeel sneller dan het huidige verkeer toelaat en 6,2l zuinig. En wie hem wil horen loeien is binnen de kortste keren aan totaal onverantwoorde snelheden aan het rijden. Verder één en al rust en comfort met als het eens nodig is toch de nodige reserves.

    Meer moet dat echt niet zijn!

  3. Bob F zegt op 24 januari 2019 om 11:42:

    Ik heb een hybrid RAV4 uit 2018, dus ook met CVT, en als je volgas rijdt (de berg op iemand inhalen, of als je aan het spelen bent) dan hoor je de motor inderdaad wel loeien, maar met normaal rijgedrag in de stad of op de snelweg, valt het echt helemaal niet op. Het lijkt me dat deze nieuwe generatie een vooruitgang is, dus ik denk dat alleen de conventionele autoliefhebbers er last van zullen hebben. Je weet wel, de types die een auto zonder V8 en handbak eigenlijk geen auto vinden.

  4. Verkenner zegt op 23 januari 2019 om 08:18:

    Wat we erg jammer vinden is dat de passagiersstoel niet elektrisch verstelbaar is. Wie weet hier een oplossing voor?
    Info systeem is erg traag.
    Verder fijne auto.

    • Joke zegt op 15 augustus 2020 om 21:17:

      Zou ik ook graag willen weten,ik vind de passagiersstoel wat laag en kort waardoor hij mijn bovenbenen niet ondersteunt bij rechtop zitten(..rugpatient met lange benen…)

  5. Joop van Zijl zegt op 22 januari 2019 om 12:17:

    Bah bah wat een afzeikerij weer. Het is geen sportauto, maar een compact SUV. Benader het dan ook zo svp…

    • Remon zegt op 22 januari 2019 om 13:17:

      Precies. En juist dan moet die automaat goed zijn. Super vervelend een automaat die schakelt terwijl je het niet wilt 🙂

      • Erwin O zegt op 28 januari 2019 om 00:49:

        Een cvt schakelt niet.
        Dàt is juist het ‘Van Doorn’-princiepe.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken