Niet de Golf of de Volkswagen Polo is tegenwoordig het meeste gewilde model uit Wolfsburg. Wereldwijd is de Tiguan het bestverkochte model van VW. Sinds de eerste Tiguan verpatste Volkswagen er 7,5 miljoen. Na zestien jaar en twee generaties SUV’s vindt Volkswagen dat het tijd is voor een nieuwe Tiguan. Vandaag mogen we hem voor het eerst zien.

Wat direct opvalt aan de nieuwe Tiguan is het nieuwe front. De grille tussen de koplampen is vervangen door een balk waar – optioneel – een lichtstrip de twee koplampen verbindt. De koplampen delen de techniek met de Touareg. Volkswagen heeft ook naar de aerodynamica gekeken. Blijkbaar daalt de cW-waarde van de Tiguan van 0,33 naar 0,28. En daar doe je het uiteindelijk voor.

Volkswagen plant het nieuwe infotainmentsysteem in de Tiguan

Verder is de SUV 30 millimeter langer geworden, maar zijn de breedte van de auto en de lengte van de wielbasis gelijk gebleven. Daardoor is er wat meer kofferbakruimte, maar ook voor je kruin is er voor- en achterin meer plek. Over dat interieur gesproken: Volkswagen vervangt de complete infotainment en het bestuurdersdisplay.

Er is nu een groot, liggend middenscherm van 12,9 inch of optioneel een scherm van 15 inch. In dat scherm vind je MIB4: het nieuwe infotainmentplatform van het merk. Je merkt dat er een nieuw menuutje is en dat alles op een andere manier wordt weergegeven. Het display achter het stuur meet 10,25 inch trouwens. Ook het heads-up display is compleet vernieuwd.

Nieuwe Volkswagen Tiguan (2023)

Verschillende zaken uit het infotainment kun je regelen met de ‘rijbelevingsschakelaar’. Het is die knop waar een speakertje op is afgebeeld. Eerst kon je hiermee alleen de rijmodi en -profielen selecteren, maar nu gebruik je hem ook voor het geluid en de sfeerverlichting. Verder is er nog een optie voor massagestoelen. Het begint echt een luxe ding te worden, die Tiguan.

Motoren en specificaties

Voor de motoren borduurt Volkswagen verder op de set aandrijflijnen van de vorige generatie. Er zijn twee PHEV’s en twee mild hybrides. De Nederlandse modellen gebruiken een aandrijflijn met een 1,5-liter viercilinder. De ene Tiguan met een stekker levert 204 pk en 320 Nm koppel, de ander 272 pk en 400 Nm. Dankzij de 19,7-kWh batterij zou je 100 kilometer elektrisch kunnen rijden.

Nieuwe Volkswagen Tiguan (2023)

De mild hybrides krijgen dezelfde viercilinder die 130 of 150 pk produceert. Het vermogen van de nieuwe Volkswagen Tiguan die naar Nederland komt, gaat altijd naar de voorwielen. In de PHEV heb je trouwens zes versnellingen, in de mild hybride eTSI een zeventraps transmissie. De Tiguan is altijd een automaat. Sprinttijden en topsnelheden maakt Volkswagen nog niet bekend.

Prijs van de nieuwe Volkswagen Tiguan

De nieuwe Tiguan komt in het eerste kwartaal van volgend jaar naar de Nederlandse showrooms. Hij is er dan in drie uitvoeringen: Tiguan, Life en R-Line. Die laatste is het topmodel. Wat je voor de nieuwe Tiguan moet gaan betalen, maakt Volkswagen pas in een later stadium bekend.

Reacties

  • Willem heeft op 19 september 2023 geschreven:

    Dit gaat zonder twijfel net als zijn voorganger een verkooptopper worden. Veel ruimte, straalt in alles kwaliteit uit en een uiterlijk dat bij veel mensen in de smaak valt. Goedkoop is deze zeker niet maar mensen hebben nu eenmaal wel wat over voor iets wat echt goed is.

    • Adrie heeft op 19 september 2023 geschreven:

      Daarom verkoopt zo’n Tiguan ook goed zonder allerlei belastingvoordelen en zo. Dat kan je niet zeggen van die auto waar die Maarten het altijd over heeft. Ondanks alle belastingvoordelen wilden nog nauwelijks mensen die hebben dus moesten ze die in de ramsj doen om die weer te kunnen verkopen. Wij noemen het de Dacia onder de elektrische auto’s. Net zo lelijk ook. 🙂

      • Fun fact heeft op 19 september 2023 geschreven:

        The VW Tiguan has been sold almost twice as much as all Tesla’s models combined.

        • Maarten heeft op 19 september 2023 geschreven:

          Boys, ik had het over nu. De modellen van nu. Achteruit kijken kan ook wel maar is iets minder interessant.

          Tiguan is inderdaad goed verkocht in de laatste 16 jaren en heeft VW veel geld opgeleverd.
          In 2022 ging hij 458.000 keer over de toonbank.

          Model Y domineert de verkopen nu natuurlijk wel met 747.000 leveringen in 2022 en het lijkt erop dat 2023 wederom dit record weer gaat verbeteren met 40/45% groei tov 2022.
          Dat gaat deze Tiguan nooit lukken.

          Beter zet VW meer in op hun nieuwe EV’s want deze Tiguan ICE is niet meer aantrekkelijk tov wat EV’s nu bieden.

          • Maarten heeft op 21 september 2023 geschreven:

            Dat klopt Toon.

            De marge per auto is iets anders dan de operationele marge.
            Marge per auto is de omzet min de COGS oftewel de directe kosten.

            De operationele marge pakt daar een aantal kosten BIJ die OOK komen kijken bij het produceren van een een auto. Dit getal zegt dus meer over winstgevendheid dan de brutomarge per auto.

            En waar ging de discussie over? De winstgevendheid. (want annoniempje sprak over “CASHcows”)

            Welke KPI geeft een beter beeld over de uiteindelijke winstgevendheid? Juist, de operating margin.
            Dit is niet mijn mening, dit is een feit. Google er maar op los.

          • Toon heeft op 20 september 2023 geschreven:

            Foei Maarten, niet weer met ongerelateerde statistieken komen om je kromme verhaal proberen recht te praten. Als je niet weet waar je het over hebt, kan je beter niet wat zeggen.

            De marge per auto is heel iets anders dan de totale operationale marge.

          • Maarten heeft op 19 september 2023 geschreven:

            Och niet weer dat kulverhaal over lage marges bij Tesla, alsjeblieft..
            Wat een gebroken plaat.

            Marges automerken :

            https://companiesmarketcap.com/automakers/automakers-ranked-by-operating-margin/

            Zoek dan ook gelijk maar even op waarom de CEO van VW zegt ‘dat hun dak in de brand staat’..

            Serieus, Google het maar, denk dat je zelf in je eigen droomwereld zit beste vent.

          • @maarten heeft op 19 september 2023 geschreven:

            In jouw droomwereld misschien. Tesla verkoopt alleen nog maar vanwege dumpprijzen. De marges per verkochte auto zijn liggen beneden alle grote merken. Dd Tiguan is en blijft een cashcow met goede marges. Zoals iemand al zei: kwaliteit verkoopt zichzelf. Daar zijn bij een Tiguan geen dumpprijzen voor nodig zoals bij een Y.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Maarten heeft op 19 september 2023 geschreven:

    Afgeven op de EV lijnen vandaag omdat dat emotie mist en wat zie je dan; de meest populaire ICE SUV van VW heeft een 4 cilinder turbo torretje van max 200PK die de voorwielen aanstuurt 🙂
    De meest kale versie (met 130PK) is nog duurder duurder dan een Model Y (met 300PK en 500 liter meer bagageruimte). Hopelijk kan VW deze nog goed verkopen in emerging markets waar ze nog helemaal geen EV’s rond hebben rijden.

    • Petrolhead heeft op 19 september 2023 geschreven:

      En toch heb ik 1000x liever een Tiguan dan zo’n foeilijke Tesla Y.

      • Pedro heeft op 19 september 2023 geschreven:

        Met een Tiguan weet je ook dat je van A naar B komt. Met de betrouwbaarheid van een Tesla is dat altijd maar de vraag.

        • Thijs Willems heeft op 19 september 2023 geschreven:

          Alsof iemand die een Tiguan overweegt ook maar nadenkt over een Tesla Y. Dat is als voor een cadeau naar de Bijenkorf gaan en dan bij de Action naar binnen lopen omdat het lekker goedkoop is.

          • Maarten heeft op 21 september 2023 geschreven:

            “Voeg je dan ook gelijk de verkoopcijfers van 2022 bij? Dan zie je hoeveel ze verkochten zonder en met korting. En dan blijkt dat al die andere mensen gelijk hebben en jij niet: zonder korting wil niemand die Y nog hebben.”

            De model Y staat in Augustus trouwens weer op 1 in NL. Maargoed om even terug te komen op je bewering.

            De Tesla’s waren de duur in 2022, ze zijn nu goedkoper en concurreren nu dus met auto’s die in 2022 niets te vrezen hadden van Tesla’s. Nu moet Legacy auto ook bij hun goedkopere modellen vrezen voor Tesla.

            Dat is nu in 2023 wel anders. En in 2024 worden ze weer goedkoper tov de rest. En in 2025 worden ze weer goedkoper tov de rest.
            En in 2026 worden ze weer goedkoper tov de rest. Zie je de trend?

            Wie niet volgt, blijft achter.

            Hoe weet ik dat, staat al jaren in het masterplan.

          • @maarten heeft op 20 september 2023 geschreven:

            Voeg je dan ook gelijk de verkoopcijfers van 2022 bij? Dan zie je hoeveel ze verkochten zonder en met korting. En dan blijkt dat al die andere mensen gelijk hebben en jij niet: zonder korting wil niemand die Y nog hebben.

          • @maarten heeft op 20 september 2023 geschreven:

            Wij zitten niet te wachten op die eeuwige tesla spam van je. Het is vast pijnlijk voor je dat die Y te lelijk is voor woorden en dat niemand die meer wilde totdat Musk 15k korting ging geven, maar ga ons daar niet mee lastig vallen.

          • Maarten heeft op 20 september 2023 geschreven:

            Misschien moeilijk voor te stellen voor jou Thijs, maar de model Y wint jaar op jaar marktaandeel ten koste van de rest.
            Kan je garanderen dat er zat mensen zijn die deze overweging wel maken, geld regeert.

            De model Y is goedkoper in aanschaf, goedkoper in gebruik, goedkoper in de wegenbelasting, goedkoper in de afschrijving, bied meer ruimte en is veiliger.

            Voor jou Thijs, kennelijk geen usp’s omdat jij vind dat de Tiguan beter is en dat is helemaal prima. Maar dat is zeker niet voor iedereen zo.

            Let maar op als we straks de verkoopcijfers van ’23 kunnen gaan vergelijken. Cijfers liegen niet.

          • @thijs heeft op 19 september 2023 geschreven:

            Die vergelijking wordt ons ongedrongen door de Tesla fanaat. Niemand zit daar idd op de wachten.

          Reageer
        • Maarten heeft op 19 september 2023 geschreven:

          Dat is helemaal prima boys. Kiezen jullie de Tiguan omdat jullie de Model Y niet mooi vinden. Zo heeft ieder zijn eigen voorkeur.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    • Gaaaaaaap heeft op 19 september 2023 geschreven:

      Ga mensen ergens anders lastig vallen met je tesla spam OK?

      • Maarten heeft op 20 september 2023 geschreven:

        Stel je voor, 2 auto’s worden vergeleken in de commentaren sectie van een auto website.

        Ongehoord! Belachelijk!

        Gelukkig hebben we de fatsoenspolitie die, gebaseerd op zijn eigen voorkeuren bepaald waar anderen over mogen praten en waarover niet. Terwijl hij het zelf nog steeds te moeilijk vind zijn naam in te vullen bij ‘naam of alias’. Jij komt er wel kerel.

        • Zachery P. heeft op 20 september 2023 geschreven:

          Je arrogante toon helpt niet mee Maarten. Ik kan me de irritatie van mensen wel voorstellen. Bij een Lada kan je ook bij elk persbericht zeggen dat ze net als een Ferrari 4 wielen hebben en in het rood te leveren zijn. Of net als een Range Rover 4 wielen hebben en al heel lang te koop zijn. Maar dan hoeven de Lada fans toch nog niet bij elk bericht over een Ferrari of een Range Rover die Lada er bij te halen?!

          • Maarten heeft op 21 september 2023 geschreven:

            Ik kan me, op mijn beurt weer enorm storen aan mensen die overduidelijk vanuit hun beperkte kennis van zaken, mij vertellen hoe de vork ik de steel zit. En dan zijn dan nog reacties die nog wat inhoud hebben.

            Meestal zijn het ongefundeerde meningen die hier worden geuit, zeker als ik iets zeg dat niet strookt met deze meningen.

            Dat is het niveau. Dus vraag me af Zachery, hoewel je zeker een punt hebt, waarom je geen aanstoot neemt aan de andere ‘bijdragen’ die in 100% van de gevallen emotioneel, ongefundeerd of schofferend (op de persoon) ingestoken zijn.

            Over je voorbeeld met Lada en Ferrari; zal hem even in de juiste context zetten;

            Als die Ferrari ineens even duur is geworden als de Lada (waar wat vorig jaar nog niet het geval was), dan is het een terechte opmerking dat de Ferrari nu ineens een directe concurrent is geworden van de Lada en dan is een vergelijk tussen de Lada en de Ferrari absoluut fair en ik durft zelfs te zeggen, nodig.

            Dat Lada enthousiastelingen dat niet willen lezen, dat snap ik. Maar daar heb ik geen boodschap aan, we zijn allemaal volwassen en ik hoef geen rekening te houden met tere zieltjes. Vind het eigenlijk absurd dat je de irritatie wel voor kan stellen, serieus.

            VW heeft zich gewoon uit de markt geprijsd. Net zoals de Toeareg die nu even duur is als een Model X (waar dat prijsverschil vorig jaar nog 30K was). Ja, allemaal niet leuk als Lada of VW toevallig wel je emotionele voorkeur heeft, de ratio is hoe je het ook went of keert, ook belangrijk.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)