Elektrische auto’s kunnen tegenwoordig veel meer dan alleen maar stilletjes rondrijden en snel optrekken. Verschillende EV’s kunnen zelfstandig rijden, een pirouette maken en een stukje drijven. Nio probeert met de SkyRide-ophanging nog wat trucjes naar de weg te brengen. Het ene foefje lijkt wat bruikbaarder te zijn dan de ander.
In een video laat het merk bijvoorbeeld zien hoe de Nio ET9 heftig kan schudden. Om aan te geven hoe heftig dat is, is er een deken van sneeuw op de auto gelegd. Door het gewiebel lijkt het alsof er twee of meer mensen een ‘goed gesprek’ hebben in de Chinese EV. Vul zelf maar in hoe bruikbaar deze functie is. We zouden blikjes drinken in ieder geval even laten rusten.
Hoe werkt de ophanging van de Nio ET9?
Daarnaast zorgt de ophanging voor stabiliteit. De dempers op de SkyRide-ophanging maken gebruik van een hydraulische pomp per hoek. Dankzij geavanceerde software kan de pomp zes biljoen (ja, 1.000 miljard) opdrachten per seconde verwerken. Daarnaast zorgen de dempers ervoor dat de wielen 50 millimeter omhoog en omlaag kunnen bewegen. Zo kan de koets waterpas blijven bij kleine drempels.
Om dat te demonstreren, bouwt Nio een champagnetoren op de motorkap van de ET9. Na het vullen van de glaasjes rijdt de Nio over een parcours van drempeltjes. Ondanks de hoogteverschillen blijft de koets keurig vlak waardoor de glazen netjes op de auto blijven staan. Perfect voor die irritante drempels bij de parkeerplaats van de McDonald’s.
Verterp heeft op 24 februari 2024 geschreven:
De snelheid is bij opname stapvoets en vervolgens versneld afgedraaid. Dat kun je zien aan de carrosserie beweging. Dan kan dit wel. Op snelheid alleen mogelijk voor een klassieke Citroën.
Pro Taiwan heeft op 23 februari 2024 geschreven:
De belangrijkste reden voor dit ontwerp: hiermee kan de top van de CCP ongestoord over Oeigoeren en politieke tegenstanders heenrijden.