Nissan was met de Qashqai een van de eersten in de compacte-crossoverhoek en met de Nissan Leaf een van de eerste autofabrikanten met een elektrische auto die op grote schaal werd verkocht. Je zou verwachten dat ze al eerder de twee hadden samengeprakt om een elektrische SUV te creëren, maar pas vandaag komt het Japanse merk met de Nissan Ariya. De E-SUV is net iets langer, iets breder en zelfs iets hoger dan de Qashqai.

Specificaties Nissan Ariya

De Nissan Ariya komt met twee accupakketten en twee aandrijfsoorten. Voor stedelingen is er de 63-kWh versie met tweewielaandrijving die 360 kilometer haalt op één lading. Wie verder wil rijden, gaat voor de 87-kWh versie met dezelfde aandrijflijn, goed voor 500 kilometer. Daarnaast zijn beide versies leverbaar met twee elektromotoren en vierwielaandrijving, die komen 340 en 460 kilometer ver. Nissan noemt dit de e-4ORCE. Een beetje ge-4orceerd, als je het ons vraagt.

De ultieme versie is de Nissan Ariya Performance, deze krijgt de 87-kWh accu en vierwielaandrijving. De twee elektromotoren genereren niet 306 pk in deze versie, maar 395 pk. Met 600 Nm schiet deze Ariya in 5,1 seconden naar de 100 km/u en haalt hij een top van 200 km/u. De actieradius van deze versie is 400 kilometer. De andere versies hebben tussen de 217 en 306 pk en een 0-100-tijd van tussen de 7,4 en 5,7 seconden.

Het interieur

‘In plaats van een traditioneel auto-interieur lijkt het interieur van de Ariya meer op een strakke café-lounge in een ruimteschip’, zegt Nissan. Goed, je snapt wat ze bedoelen. Het interieur is minimalistisch en de geïntegreerde knoppen op het dashboard zijn een mooie toevoeging. Onder op het stuur van de Nissan zit een indicator, wat ongelofelijk verwarrend moet zijn voor coureurs. Het doorlopende scherm golft in het midden, waardoor het een speelse variatie is op dat van Mercedes.

De prijs van de Nissan Ariya is nog niet bekend. Wel weten we dat hij aan het einde van 2021 pas komt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)