Nissan, de e-pionier, heeft óók een middelgrote luxe SUV in het gamma, hoor. Is het terecht dat de Ariya een beetje ondergesneeuwd is geraakt? Want noem vijf elektrische SUV’s in de klasse die voor Jan met de pet eigenlijk al niet leuk meer is, maar waar ieder merk toch vol op in lijkt te willen zetten, en de kans is groot dat de Nissan Ariya daar niet bij zit, ook deze e-4orce niet. Dit terwijl het merk toch al die jaren top of mind was met de Leaf, een van de auto’s die elektrisch rijden definitief op de kaart hebben gezet. Waar ging het mis?
Die vraag kun je vaker stellen als het op Nissans EV-beleid van de afgelopen jaren aankomt, maar de Ariya zou op papier toch een concurrerend geval moeten zijn. Als je het ons vraagt, komt het weer eens door COVID. De Ariya werd aangekondigd, vertraagd, uitgesteld, en toen ie eindelijk kwam was iedereen ’m alweer een beetje vergeten. Bovendien moet ie het met een vanafprijs van 45 mille nu opnemen tegen geavanceerde Kia’s en afgeprijsde Tesla’s, wat al lastig is als je model gloednieuw is, laat staan eigenlijk al een paar jaar oud.
‘e-four-orce’
Maar er moet iets te zeggen zijn voor een Ariya, met al die EV-ervaring van de Japanners in het achterhoofd. We testten bij zijn introductie de instapper met 63-kWh accu en enkele motor, maar hadden nog geen ervaring met het topmodel, de Nissan Ariya e-4orce (ja, wij lezen ook ‘e-four-orce’). Twee motoren, 87 kWh aan accucellen en als Evolve+ volgestouwd met alles wat je maar kunt bedenken, tot achterbankverwarming aan toe. Tijd om ons licht eens op te steken.
Er staat best een fraaie, nogal vloeiend vormgegeven auto – niet meteen heel onderscheidend, wel smaakvol. Als je houdt van zwierend Aziatisch en die fraaie koperen lakkleur durft te bestellen, laat je het design maximaal tot zijn recht komen. Onze testauto is wit, maar dat geeft niets, want hij heeft blauw nepleer. Instappen is meteen gezellig: het interieur doet een beetje denken aan dat van de BMW iX, met in hout geëtste haptische aanraakknopjes en fraai alcantara-achtig spul op dashboard en deuren. Door de bronskleurige accenten oogt het warm en voelt het een beetje als thuiskomen.
Hippe sfeerverlichting
Er zijn twee schermen die ‘getrapt’ op een rijtje staan in de Nissan Ariya e-4orce, een elektrisch opbergvak annex tafeltje, een camerabinnenspiegel en hippe sfeerverlichting. De middenconsole is elektrisch verschuifbaar, maar het nut daarvan ontgaat ons. Achterin is het comfortabel ruim zonder dat de bank daarvoor in een lighouding hoeft te staan. Wel openbaren zich enkele stommiteiten. Zo kun je behalve op het verborgen laadplateau (waar ie al snel heet wordt) je telefoon nergens fatsoenlijk kwijt. Het infotainmentscherm dimt ’s nachts zijn lichtsterkte niet automatisch – wij kregen dat althans niet ingesteld .
Ook met de airco moet je zelf aan de slag, want in de automatische stand blaast ie alsof ie het Utrecht Centraal moet koelen, ook als het niet echt warm is. Het navigatiesysteem kent geen laadpunten; wel tankstations. Je kunt wel zoeken naar een paal, maar dan alleen via een losse app. Vreemd – zulke zaken zou een merk als Nissan toch voor elkaar moeten hebben.
Wil zo’n Nissan Ariya e-4orce een beetje vooruit?
Reken maar van yes: de Ariya is in deze opzet pijlsnel, maar nooit sportief. Hij voelt groot en log aan, zeker met remmen, waarbij je het pedaal een lange slag voelt maken en de auto na het stilzetten nog een beetje nawaggelt. Het onderstel weet het gewicht in bochten aardig te managen, al betaal je daar de prijs voor op puntige oneffenheden. De besturing is fijn direct en krijgt in de Sport-modus een mooi gewicht. Wel hoor je dan door de speakers een gesimuleerd rijgeluid dat nog het meest wegheeft van de wind door een schoorsteen.
Al even bijzonder is de keuze voor het waarschuwingspiepje bij achteruitrijden: horror-filmachtige strijkers, alsof het noodlot op het punt staat toe te slaan. Best wat haken, ogen en eigenaardigheden dus, maar na een week Ariyaën bemerken we sympathie voor de vriendelijke Nissan. Hij is prettig in de omgang, stil, snel, moeiteloos en sfeervol. Zijn grootste probleem is dat er zoveel andere, bijzonderdere modellen in deze klasse om de winst strijden. Als gevolg daarvan is ie een unieke verschijning op onze wegen. Wat je vast zal aanspreken als je graag iets anders rijdt dan de buurman.
Specificaties Nissan Ariya e-4orce 87 kWh Evolve (2024)
Prijzen: € 64.990 (NL) / € 69.900 (B)
Aantal motoren: 2
Power: 394 pk/290 kW, 600 Nm
Accu: 87 kWh
Aandrijving: vier wielen, traploos
Acceleratie: 0-100 km/u in 5,1 s
Topsnelheid: 200 km/u
Verbruik: 20,4 kWh/100 km
Actieradius: 498 km
Laadtijd: 30 min. bij 130 kW (20-80%)
Afmetingen: 4.595 x 1.850 x 1.660 mm (l x b x h)
Wielbasis: 2.775 mm
Gewicht: 2.184 kg
Bagage: 415 l
Jan V heeft op 5 december 2024 geschreven:
Bijzonder want het navigatiesysteem van mijn Ariya van maart 2023, Evolve 87 Kwh, kent laadpunten. Ik kan ook aangeven alle of alleen snelladers. Overigens gebruik ik de laatste tijd Android Auto.
Claude heeft op 4 december 2024 geschreven:
Hebben test gedaan en waren zeer tevreden over de rit. Dit is natuurlijk anders dan wanneer je de wagen een week lang kan testen.
Wat ons geen aankoop heeft doen gaan, en waarover niet echt iets werd geschreven, is het feit dat de wagen op slechte weg zeer hard onaangenaam afveert.
Wat wel bijzonder is, is dat deze wagen voor beide voorzetels een elektrische zetelverstelling heeft, zoals veel wagens, maar ook voor beide zetels een geheugenfunctie hebben, wat dan weer uitzonderlijk is. Dit is belangrijk voor kleine medepassagiers.
Herman heeft op 25 november 2024 geschreven:
Ik vind de auto vooral niet mooi. Komt erg lomp over. Een Tesla Y is ook lelijk, maar die gooien ze tenminste nog als een soort van elektrische Dacia tegen een dumpprijs de markt in.
Tegen een ID4, Enyaq of XC40 is dit kansloos en dat zie je in de verkoopaantallen.
Charlie heeft op 25 november 2024 geschreven:
Nu je het zegt Herman, het is eigenlijk wel vreemd dat Topgear Kia benoemd, terwijl de VAG modellen veel meer verkopen en objectief ook meer waar voor hun geld bieden. Tesla verkocht ook nauwelijks meer totdat ze met de prijzen gingen stunten. De parallel met Dacia is wel een goede. Een auto die alleen wil hebben als de prijs heel laag is.