
Zeker op het gebied van elektrische auto's staat de ontwikkeling allesbehalve stil, dus heeft Nissan haar sympathieke elektrokar na twee jaar een beetje bij de tijd gebracht. Onderdeel van de facelift is een grotere actieradius, en dat is – vraag maar aan Jeremy – altijd welkom.
De nieuwe Leaf is niet alleen ruimer geworden en gemakkelijker te recyclen, maar is onderhuids behoorlijk ingrijpend vernieuwd. Zo is de aandrijflijn nieuw ontworpen; de oplader, omvormer en elektromotor zijn nu in één geheel ondergebracht. Het systeem voor de verwarming en ventilatie werd effectiever en zuiniger gemaakt, en de 48 lithium-ionmodules laden nu sneller op dan voorheen, mits je kiest voor de optionele lader van 6,6 kW. Volledig opladen kan daarmee in vier uur, terwijl dat eerder twee keer zo lang duurde.
Volgens de NEDC (New European Driving Cycle) komt de nieuwe Leaf 199 kilometer ver op één lading, oftewel 24 kilometer verder dan zijn voorganger. Hij kan uitgerust worden met de grappige Around View Monitor, het bird's eye view parkeerhulpje dat we al kennen van onder andere de Qashqai. Er zijn voortaan drie uitrustingsniveaus te krijgen, die net als bij andere Nissans Visia, Acenta en Tekna zijn gedoopt. Oh, en de bekleding is voortaan van suikerriet, dus mocht je alsnog ergens met lege accu's stranden, dan hoef je in ieder geval niet te verhongeren.
De opgevijzelde Leaf, die voortaan niet alleen in Japan, maar ook in de VS en Groot-Brittannië gebouwd zal worden, staat op de autosalon van Genève in maart. Naar verwachting wordt hij snel daarna leverbaar.
Meer van TopGear


Volkswagen ID.3 vs Tesla Model 3 vs Nissan Leaf

De Nissan Re-Leaf is een dapper reddingsvoertuig

Nissan: ’Winst maken met EV’s wordt lastig’

Nissan Leaf Nismo RC

Schrikbarende Nissan Leaf-crashtest bij 75 km/u

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk
