Zeker op het gebied van elektrische auto's staat de ontwikkeling allesbehalve stil, dus heeft Nissan haar sympathieke elektrokar na twee jaar een beetje bij de tijd gebracht. Onderdeel van de facelift is een grotere actieradius, en dat is – vraag maar aan Jeremy – altijd welkom.
De nieuwe Leaf is niet alleen ruimer geworden en gemakkelijker te recyclen, maar is onderhuids behoorlijk ingrijpend vernieuwd. Zo is de aandrijflijn nieuw ontworpen; de oplader, omvormer en elektromotor zijn nu in één geheel ondergebracht. Het systeem voor de verwarming en ventilatie werd effectiever en zuiniger gemaakt, en de 48 lithium-ionmodules laden nu sneller op dan voorheen, mits je kiest voor de optionele lader van 6,6 kW. Volledig opladen kan daarmee in vier uur, terwijl dat eerder twee keer zo lang duurde.
Volgens de NEDC (New European Driving Cycle) komt de nieuwe Leaf 199 kilometer ver op één lading, oftewel 24 kilometer verder dan zijn voorganger. Hij kan uitgerust worden met de grappige Around View Monitor, het bird's eye view parkeerhulpje dat we al kennen van onder andere de Qashqai. Er zijn voortaan drie uitrustingsniveaus te krijgen, die net als bij andere Nissans Visia, Acenta en Tekna zijn gedoopt. Oh, en de bekleding is voortaan van suikerriet, dus mocht je alsnog ergens met lege accu's stranden, dan hoef je in ieder geval niet te verhongeren.
De opgevijzelde Leaf, die voortaan niet alleen in Japan, maar ook in de VS en Groot-Brittannië gebouwd zal worden, staat op de autosalon van Genève in maart. Naar verwachting wordt hij snel daarna leverbaar.
Reacties