Heb je toevallig een Nissan met alleen een benzinemotor in de garage staan? Wees er maar zuinig op, want straks kun je echt zeggen dat ‘ze niet meer zo gemaakt worden’. Nissan gaat de verkoop van modellen die alleen een benzinemotor hebben terugdraaien. De verkopen van Nissan moesten in 2026 voor 60 procent uit hybrides en elektrische auto’s bestaan, maar dat wordt nu 98 procent.
Volgens Ashwani Gupta, COO van Nissan, is er geen ruimte meer voor auto’s met alleen een benzinemotor: ‘We stappen uit de verbrandingsmotor. We gaan ons focussen op e-Power en op batterijelektriciteit.’ Dit zegt hij tegen de Financial Times. De grootste nadruk ligt op EV’s bij Nissan. Eerder zei hij al tegen TopGear dat de volgende GT-R ook elektrisch zal zijn.
Nissan wil groeien in Europa
Nissan vindt dat het hier kansen heeft laten liggen in. Om de focus op ons continent kracht bij te zetten, versterkt Nissan de samenwerking met Renault. ‘We hebben het potentieel van het Nissan-merk in Europa onderschat. We zijn ervan overtuigd dat we een groot potentieel hebben in Europa’, zegt Gupta. Daarin gaat de hybride-techniek van Renault een rol spelen. Die komt in de toekomstige hybrides van Nissan.
Opvolger van de Nissan Micra
Daarnaast maakt Gupta bekend dat er nog geen einde komt aan de kleinste Nissan. De productie van de huidige Nissan Micra stopt, maar hij krijgt wel een nakomeling. De opvolger van de Micra komt op het platform van de elektrische Renault 5 te staan die in 2025 ten tonele moet verschijnen. Krijgt de Micra ook een retro-uiterlijk? Laten we het hopen.
Maarten heeft op 14 februari 2023 geschreven:
Goeie zet.
De ICE meesterwerken die we nu zien in de huidige super/hypercars zijn het resultaat van 100+ jaar evolutie.
Als we dat vergelijken met de EV evolutie, die is voor performance auto’s eigenlijk pas sinds de eerste Model S afgetrapt (2006), zie je dat dat veel sneller ontwikkeld omdat in de EV aandrijflijnen de verliezen veel minder groot zijn.
Als je nu ziet dat we binnen 17 jaar al tegen de limieten van de harde limieten van de banden aanlopen (model S Plaid) snap je dat daar de toekomst ligt voor innovatie in de efficiëntie (gewicht besparingen).
Het wordt echter wel moeilijk voor partijen als Nissan en Ferrari om Tesla in te halen op zowel performance als efficiëntie.
Zo zei de Ferrari CEO laatst :
“Things used to happen too slowly. Tesla shook up the industry and accelerated processes and decisions. They were faster and more agile.”