
Het blijft een bizar gezicht, zo'n rijdende zetpil, maar het wordt nog aparter. Dit is namelijk de Nissan ZEOD RC, de (goeddeels) elektrische auto waarmee Nissan Le Mans mee gaat rijden.
ZEOD RC staat voor Zero Emission On Demand Race Car, wat het verhaal wel redelijk neerzet. De race-auto, waarin je in grote lijnen de spectaculaire Nissan Deltawing herkent, rijdt namelijk op elektra, ondersteund door een kleine turbomotor. Nissan wil met deze auto de eerste zijn die een volle ronde op Le Mans puur op elektriciteit aflegt. De bestuurder kan kiezen (vandaar dat On Demand) tussen elektrische of benzinekracht, zou topsnelheden van meer dan 300 km/u moeten kunnen bereiken en rondetijden neerzetten die gelijk zijn aan die van LM GTE-auto's. De batterijtechniek is, zo zegt Nissan, gelijk aan die van de Leaf, en doorontwikkeld op basis van de resultaten die met de Leaf Nismo RC (de eerste elektrische race-auto van het concern) bereikt zijn. Daar is veel ervaring opgedaan met het energiemanagement en de efficiëntste manieren om elektriciteit weer te regenereren bij remacties.
De ZEOD RC maakt komend weekend zijn debuut op het Fuji-circuit in Japan, waar de FIA World Endurance Championshiprace verreden wordt. Overigens zal de ZEOD RC op Le Mans starten vanuit pitbox 56, die altijd gereserveerd is voor innovatieve of experimentele voertuigen – wat meteen inhoudt dat hij niet deelneemt in het officiële klassement. Laten we hopen dat hem een beter lot is gegund dan de Deltawing die vorig jaar meedeed – die deed het nog lang niet zo verkeerd, tot hij aan barrels werd gereden door de Toyota van meneer Nakajima.
Meer van TopGear


Nissan Deltawing: achter het stuur

Nissan Deltawing: epische racer (video)

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
