
Kennen jullie de eerste generatie Volkswagen Amarok nog? Dat was een middenklasse formaat pick-up voor het zware werk. De auto kon je in Nederland ook krijgen. Inmiddels is er een tweede generatie Amarok, die grote gelijkenissen vertoont met de Ford Ranger. Dat is ook niet zo gek, want het is eigenlijk een Ford Ranger met Volkswagen-neus erop. De oude VW Amarok wordt in sommige landen nog altijd verkocht en ook nu zit er een opvolger aan te komen, alleen wordt dat dan geen Ford Ranger.
De originele Amarok kun je nog gewoon in Argentinië kopen. De auto wordt daar nog altijd gebouwd in de Volkswagen Argentina-fabriek in General Pacheco. In het Zuid-Amerikaanse land kunnen ze zo’n ruig werkpaard nog goed gebruiken. Maar ook in Argentinië zijn ze bezig met een opvolger. Het bijzondere is: ondanks dat die auto ook de Amarok gaat heten, zal het een compleet andere auto zijn dan de Ford Ranger.
Wanneer komt de nieuwe VW Amarok dan?
Wederom zal Volkswagen samenwerken met een partner. Nu is dat niet zo vreemd. Volkswagens eerste pick-up, de Taro, was in feite een Toyota Hilux met een VW-logo. De CEO van Volkswagen Argentinië, Marcellus Puig, bevestigt aan het Argentijns Motor1 dat VW gaat samenwerken met SAIC, een Chinees concern. De auto staat gepland voor 2027, dus dat is al over twee jaar. Normaal gesproken duurt het ontwikkelen van een nieuwe auto aanzienlijk langer.

Dat komt omdat de auto er al is. De kans is aannemelijk dat de basis de Maxus Interstellar X gaat zijn. Bijzonder is dat die pick-up een zelfdragend koetswerk heeft, net als de personenauto’s van Volkswagen. De oude Amarok heeft een carrosserie op een ladderchassis. Dat laatste onderscheidt veel echte terreinwagens van de crossovers. Pick-ups met een zelfdragend koetswerk zijn zeldzaam, denk aan de Ford Maverick, Hyundai Santa Cruz en Honda Ridgeline.
Hopelijk komt die V6 TDI terug
Het voordeel van een dergelijke constructie is dat deze lichter is. Ook zijn de rijeigenschappen doorgaans beter. Alleen voor het echte terreinwerk en voor zware aanhangers wil je een ladderchassis. Welke motoren Volkswagen gaat toepassen, is niet bekend. Voor velen is de 3,0-liter V6 TDI de ideale motor: krachtig en relatief zuinig. De Maxus Interstellar X kun je krijgen met een 2,5 viercilinder diesel of met twee elektromotoren. Dan krijg je een enorme ‘frunk’ tot je beschikking.
Lees ook: Waarom de nieuwe Amarok een heel vreemde Volkswagen is
Dat Volkswagen en SAIC samenwerken, is minder vreemd dan dat het lijkt. Volkswagen werkt al tientallen jaren met ze samen door gezamenlijk auto’s te bouwen in China. Om het helemaal verwarrend te maken, zal de originele Volkswagen Amarok voorlopig in productie blijven, óók als de nieuwe Amarok er is. Dat zal dus betekenen dat Volkswagen op dat moment maar liefst drie Amaroks bouwt die in technisch opzicht niets met elkaar te maken hebben.
Ik heb die amarok altijd al een knakworst van een ding gevonden!!!…..doe mij maar een dodge ram….v8 van goede komaf en een super auto