
De Ferrari Purosangue is een briljante auto, maar bij sommigen steekt het een beetje dat Ferrari een SUV maakt. Het is net zoiets als een patatje oorlog van een sterrenzaak. Die smaakt beter dan bij de snackbar, maar van een sterrenchef verwacht je een iets verfijndere basis dan frieten, mayo, uitjes en een klodder satésaus. Deze Purosangue Esteso van Novitec kun je zien als een extra lading ketchup, curry en Joppiesaus.
Novitec is een Duitse specialist die zich bezighoudt met het dikker maken van auto’s die het niet direct nodig hebben. Bijna elke Ferrari, McLaren of Lamborghini nemen ze onder handen bij Novitec. Dat kan soms behoorlijk subtiel. Maar als het woordje ‘N-Largo‘ of ‘Esteso’ erbij staat, dan weet je dat het enorm dik en bijna over de top is.
6 centimeter breder dan normaal, dus lastiger te parkeren
Dik is deze Ferrari niet alleen in figuurlijke zin, de compleet nieuwe bodykit zorgt er namelijk voor dat de Novitec Purosangue bijzonder lastig is om te parkeren. Het apparaat is nu namelijk 2,09 meter breed. Dat is dan nog zonder de spiegels. Veel succes als je deze auto in een parkeergarage in Houten of Almere moet parkeren.

Je kunt kiezen of je de bodykit in koolstofvezel of plastic laat uitvoeren. Dat laatste materiaal noemen ze overigens geen plastic, maar Pur-Rim, een polyurethaan-kunststof. Vervolgens kun je ervoor kiezen om het te spuiten in carrosseriekleur, of juist in een afwijkende kleur om mensen te benadrukken dat je nóg meer geld gestoken hebt in een al heel erg dure auto.
Wielen van de Novitec Purosangue Esteso
Parkeren is heel erg lastig met de Purosangue van Novitec, maar dat komt niet alleen door de afmetingen. Er zitten nu ook andere wielen op. Ze worden gemaakt door velgenspecialist Vossen. Voor zijn ze 22 inch groot, achter 23 inch. Die maten kun je af fabriek ook bestellen. Het ziet er vooral anders uit door de verlaging, waardoor de auto 25 millimeter dichter op de grond staat.
Lees ook: Waarom kopers van een Ferrari Purosangue van 500.000+ euro er vaak niet eens eentje willen
Er is ook een beetje meer vermogen dan standaard, dankzij een speciale sportuitlaat. Daardoor moet de V12 net wat lekkerder aan het gas hangen en nog beter klinken. Het levert je ook nog 30 pk extra op. Die ga je ook wel nodig hebben, vanwege de grotere luchtweerstand met de bodykit. Waarschijnlijk is een standaard Purosangue sneller op de Autobahn. Dat maakt allemaal niet uit, deze onderdelen laat je monteren als je van plan bent om heel langzaam door de straten van Monaco te flaneren.