Je tikt het pasje tegen de scanner, de slagbomen gaan open en je kruipt over de vervelende drempel de Nürburgring op. En plots zie je in de ooghoek dat je vergeten bent te tanken. Voorheen had je twee opties: heel rustig je rondje rijden of kiezen voor de dood of de gladiolen. Nu is er een derde optie: je stopt bij de ‘nieuwe’ pitsstraat van de Nürburgring bij T13.

Iedereen die weleens digitaal rondjes rijdt op de Nürburgring Nordschleife (en dan niet op de Touristenfahrten-layout) herkent deze pitsstraat. Het is de plek waar je bij games als Gran Turismo de vrije trainingen start bij online potjes. Naast deze pitsstraat zit de oude start/finish. De pitsstraat zelf is niet nieuw (vroeger was het zelfs de ingang bij TF), maar voorheen was deze gesloten tijdens Touristenfahrten.

De pitsstraat bij T13 zit vlak na de ingang van de Nürburgring

De nieuwe pitsstraat zit ongeveer een minuutje na waar je de baan opgaat op publieke dagen. Je bent vrij om daar tijdens je rondje te stoppen om bijvoorbeeld nog even je bandenspanning te checken of om gewoon even rustig te wachten op je maatje, die door de drukte bij de slagbomen achterop is geraakt. Er is plek voor zo’n honderd auto’s.

De pitsstraat is vooral handig als je meerdere rondjes achter elkaar wilt doen. Dan hoef je niet de baan af, maar kun je daar stoppen om even uit te rusten. Het is ook de plek waar automerken opstellen voor een recordpoging en na de poging een foto nemen met de rondetijd. De records worden gemeten vanaf de start/finish naast de pitsstraat bij T13.

Minder verkeer rondom de Ring

‘Voorheen moesten alle rijders een pauze nemen op de parkeerplaats aan of nabij de toegangsweg Nordschleife. Vooral op drukke dagen kostte dit de frequente rijders op de Ring tijd. Het alternatief dat nu gecreëerd is – met een directe uit- en uitrit – is daarom veel aantrekkelijker voor een korte rustpauze en ontlast ook het verkeer op de toegangsweg’, zegt de Nürburgring.

Nürburgring-website Bridge to Gantry noemt het ‘waarschijnlijk de grootste verandering aan de publieke sessies in de afgelopen twintig jaar’. Overigens is de pitsstraat officieel nog een test. Als het allemaal goed gaat, kan de nieuwe stopplaats bij T13 een permanent iets worden. Hieronder zie je in een video van Misha Charoudin hoe de opnieuw geopende pitsstraat eruitziet.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)