Toch vreemd dat Robert Serwanski in een Mazda MX-5 (klik maar voor vermaak) met minder dan 200 pk net zo snel zou zijn als een oude BMW M4 GTS rond de Nürburgring. De Koenigsegg-testcoureur rijdt dan wel als een bezetene over het circuit, maar er is iets anders aan de hand. De omstandigheden waarin je op vrije dagen een tijd neerzet op de Nürburgring, verschillen van die bij de recordtijden die autofabrikanten communiceren. Om de verschillen uit te leggen van de tijdsmetingen en baancombinaties van de Nürburgring, hebben we dit overzichtje gemaakt. Officieel mag je overigens geen rondetijden meten tijdens de Touristenfahrten, omdat dit onveilig rijgedrag aanmoedigt. Op circuitdagen waarbij het circuit is afgehuurd, mag dit wel.

Nürburging Nordschleife – kort (20.600 meter)

Voor veel recordpogingen op de Nürburgring communiceren autofabrikanten een tijd die op een 200 meter kortere ronde is neergezet. T13, waar je bij Gran Turismo de eerste bocht vindt, valt bij deze lay-out weg. (Waarom deze plek T13 heet? De T staat hier voor Tribune.) Bij T13 was vroeger de uitgang van de Touristenfahrten en dit was dan ook het meetpunt voor rondetijden. Nu noemen we de tijden die op deze dagen gereden worden ‘BTG-tijden’ (zie hieronder). De iets ingekorte versie van de Nürburgring wordt gebruikt uit veiligheidsoverwegingen. ‘Als je dit niet doet, ga je vol gas over de finish, terwijl je moet remmen en insturen voor een bocht’, zegt Ring-veteraan Misha Charoudin.

Nürburging Nordschleife – lang (20.832 meter)

Dit is de volledige Nürburgring Nordschleife. Vanwege de hierboven genoemde veiligheidsredenen wordt deze lengte niet vaak toegepast bij tijdsmetingen voor recordpogingen.

Nürburging Nordschleife – BTG / Touristenfahrten (19.100 meter)

Dit is de afstand waarover je een tijd neerzet op de vrije dagen, waar je voor zo’n 30 euro zelf een rondje mag rijden. Tijdens deze Touristenfahrten rij je geen volledige ronde. Je komt er halverwege het rechte stuk op en gaat er na afloop daarvóór ook weer af. Daarom hebben fans twee meetpunten bedacht: de Bilstein-brug aan het einde van het rechte stuk, en het Audi-bord op de stellage als je het rechte stuk van Döttinger Höhe weer op komt. ‘BTG’ staat dan ook voor ‘bridge to gantry’.

Onder de tien minuten ben je – afhankelijk van je auto – redelijk snel. Onder de 9 minuten ben je serieus aan het rijden en onder de 8 is voor veel auto’s niet eens haalbaar. Maar nogmaals: officieel is het meten van rondetijden tijdens Touristenfahrten verboden.

GP Strecke of GP-circuit (5.148 meter)

In de jaren tachtig werd besloten dat de Nürburgring te gevaarlijk was voor Formule 1-racen, met het ongeluk van Niki Lauda als belangrijk voorbeeld. Daarom werd er een nieuw circuit gebouwd. Deze wordt vaak GP Strecke of in goed Nederlands GP-circuit genoemd. Hier worden soms circuitdagen gehouden en als je geluk hebt, kun je de combinatie rijden zoals hieronder wordt aangegeven.

Nürburging Nordschleife + Sprintstrecke (24.433 meter)

Op sommige dagen wordt niet alleen de Nürburgring Nordschleife gereden, maar koppelen ze het GP-circuit aan de baan vast. Dan kun je een ronde rijden van 24.433 meter. In spellen wordt dit vaak de 24-uurs lay-out genoemd, omdat de 24 Uur van de Nürburgring ook op deze combinatie wordt verreden.

Nürburging Nordschleife + Sudschleife (30.500 meter)

Vroeger bestond de Groene Hel uit twee andere delen: de noordelijke baan en de zuidelijke. Na de verbouwing van de Nordschleife in 1970 raakte het tweede deel van het circuit buiten gebruik. In 1980 werd de gevaarlijke Südschleife verwoest tijdens de bouw van het GP-circuit. Je kunt nog wel bepaalde delen rijden, want dit is openbare weg geworden. Er zijn zelfs nog delen van het oude circuit die gebruikt worden als parkeerplaats bij evenementen. Bij spellen als Assetto Corsa kun je mods downloaden waar het oude circuit in zit.

Hoe meet je de rondetijd op de Nürburgring?

De makkelijkste manier is een app installeren op de smartphone. Racechrono en Harry’s Laptimer doen het over het algemeen prima. Let op dat je de toestemmingen goed instelt, en dat de apps GPS mogen gebruiken in de achtergrond. Een andere manier is om een camera in de auto op te hangen (buiten de auto mag niet op de Nordschleife) en achteraf de tijdcode te gebruiken om je rondetijd uit te rekenen. Het is verstandig om de rondetijd niet tijdens het rijden te bekijken, maar achteraf. Anders ga je jezelf opjagen en zet je de deur open voor fouten.

Reacties

  • Ted heeft op 8 juni 2020 geschreven:

    De Nordschleife + sprintstrecke is niet de 24-uurs layout, dit is namelijk de VLN-Layout waarbij o.a. de Schumacher S niet word verreden. Nordschleife + GP strecke is de 24-uurs layout. Het scheelt niet veel in afstand, maar tijdens veel van de VLN races wordt er op het onderste deel van de GP strecke (de Mullenbachschleife) de drift cup gehouden, waardoor de 24-uurs layout niet kan.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear