Een tijdje terug presenteerde Kia de gefacelifte versie van de EV6 voor de thuismarkt en ook de EV6 voor Europa gaat binnenkort onder het mes. Iemand binnen Kia bevestigt aan de website Carscoops dat de vernieuwde EV6 GT hetzelfde bijzondere schakelsysteem krijgt als de Ioniq 5 N. Hierbij voelt het en klinkt het alsof de elektrische auto schakelt als een brandstofauto, en dat terwijl de auto geen versnellingen heeft.
Voor de gesimuleerde transmissie heeft Hyundai achttraps automaat met dubbele koppeling uit voorgaande N-modellen als voorbeeld genomen. Bij Hyundai heet het schakelsysteem ‘N e-Shift’, maar bij Kia zal dit ongetwijfeld iets anders heten. Ook het ‘N Active Sound +’ zal een ander naampje krijgen. Het systeem zorgt voor kleine onderbrekingen in het motorkoppel om schakelen te simuleren.
Niet alle speeltjes van de Hyundai komen naar Kia
De Hyundai Ioniq 5 N is sowieso een grote trukendoos met bijvoorbeeld een driftmodus en launchcontrol. De bron meldt dat niet alle dingen naar de EV6 GT komen. Dat komt doordat de EV6 ‘meer bedoeld is als GT’, meldt de anonieme bron. De Kia moet iets serieuzer zijn, terwijl je met de Hyundai lol kunt trappen. Wel is de EV6 GT snel: de huidige heeft 585 pk.
Of de Kia EV6 GT dan een goedkopere manier wordt om het schakelsysteem van de 5 N te gebruiken, moet nog blijken. De huidige EV6 GT gaat in Nederland voor minimaal 69.295 euro (73.890 euro in België). De prijs van de vernieuwde versie is niet bekend. De Hyundai Ioniq 5 N kost in Nederland tenminste 73.995 euro (77.990 euro in België).
Hans heeft op 23 juli 2024 geschreven:
Wat een onzin. Wie zit hier nu op te wachten?
Alsof je een hogesnelheidstrein stoom laat uitstoten. Lekker nostalgisch, duh. Dan ook maar het koppel en het aantal PKs beperken voor die liefhebbers. Eens kijken of iemand het dan ook nog wil.
Peter heeft op 23 juli 2024 geschreven:
Moderne technologie die doet of het fossiele technologie is….Why ..???