
Een tijdje terug presenteerde Kia de gefacelifte versie van de EV6 voor de thuismarkt en ook de EV6 voor Europa gaat binnenkort onder het mes. Iemand binnen Kia bevestigt aan de website Carscoops dat de vernieuwde EV6 GT hetzelfde bijzondere schakelsysteem krijgt als de Ioniq 5 N. Hierbij voelt het en klinkt het alsof de elektrische auto schakelt als een brandstofauto, en dat terwijl de auto geen versnellingen heeft.
Voor de gesimuleerde transmissie heeft Hyundai achttraps automaat met dubbele koppeling uit voorgaande N-modellen als voorbeeld genomen. Bij Hyundai heet het schakelsysteem ‘N e-Shift’, maar bij Kia zal dit ongetwijfeld iets anders heten. Ook het ‘N Active Sound +’ zal een ander naampje krijgen. Het systeem zorgt voor kleine onderbrekingen in het motorkoppel om schakelen te simuleren.
Niet alle speeltjes van de Hyundai komen naar Kia
De Hyundai Ioniq 5 N is sowieso een grote trukendoos met bijvoorbeeld een driftmodus en launchcontrol. De bron meldt dat niet alle dingen naar de EV6 GT komen. Dat komt doordat de EV6 ‘meer bedoeld is als GT’, meldt de anonieme bron. De Kia moet iets serieuzer zijn, terwijl je met de Hyundai lol kunt trappen. Wel is de EV6 GT snel: de huidige heeft 585 pk.
Of de Kia EV6 GT dan een goedkopere manier wordt om het schakelsysteem van de 5 N te gebruiken, moet nog blijken. De huidige EV6 GT gaat in Nederland voor minimaal 69.295 euro (73.890 euro in België). De prijs van de vernieuwde versie is niet bekend. De Hyundai Ioniq 5 N kost in Nederland tenminste 73.995 euro (77.990 euro in België).
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Ook de elektrische auto’s van Kia geven straks het gevoel en geluid alsof ze schakelen”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De nieuwe Kia EV6 GT is een onopvallende middenklasser met 650 pk

De Kia EV6 facelift is stiller en heeft een betere batterij

De vernieuwde Kia EV6 kun je starten met je vingerafdruk

Kia EV6 Plus AWD review: De gulden middenweg in het aanbod

Kia EV6 vs Nissan Ariya vs Toyota bZ4X review: Wat is de beste elektrische familieauto?

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

Bij deze terugroepactie van Kia krijg je een compleet nieuwe motor

In de Kia EV4 kun je wel schakelen, ook al zijn er geen versnellingen

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

BMW M-baas houdt van de Hyundai Ioniq 5 N en wil ook een neppe geluiden en schakelmomenten

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Hyundai bedenkt geinig trucje om stille elektrische racers interessanter te maken

Hyundai N stopt met benzineauto’s, richt zich op ‘betaalbare sportieve EV’

Hyundai heeft geen tuner nodig en maakt zelf een bodykit voor de Ioniq 5 N

Waarom de Hyundai Ioniq 5 N onze Auto van het Jaar 2023 is

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

Bij deze terugroepactie van Kia krijg je een compleet nieuwe motor

Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

De ‘laatste echte Opel ooit’ kun je ergens op de wereld gewoon nog nieuw kopen

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Wat een onzin. Wie zit hier nu op te wachten?
Alsof je een hogesnelheidstrein stoom laat uitstoten. Lekker nostalgisch, duh. Dan ook maar het koppel en het aantal PKs beperken voor die liefhebbers. Eens kijken of iemand het dan ook nog wil.
Moderne technologie die doet of het fossiele technologie is….Why ..???