
Flauw, hoor. Is de politie helemaal trots op de nieuwe BMW X1 als basisvoertuig, moeten ze bij de militaire politie hetzelfde model halen, maar dan sneller. Jazeker, ook de Koninklijke Marechaussee is gestart met de zoektocht naar nieuwe voertuigen. De KMar gaat nu testen met de BMW X1. Als eerst kun je de nieuwe auto spotten in de buurt van Schiphol en daarna gaat de auto naar andere brigades, bijvoorbeeld in Coevorden.
De politie testte met de X1 sDrive18i met 136 pk. Deze BMW X1 vond de politie te langzaam, dus gingen ze voor de sDrive20i met 170 pk en voorwielaandrijving. De militaire politie vond zelfs deze nog te langzaam. Of ze wilden per se vierwielaandrijving. Want de BMW X1 van de Koninklijke Marechaussee is een xDrive23i. Deze heeft 218 pk en vierwielaandrijving. Dit is ook een viercilindermotor; die van de politie heeft een driecilinder.
Waarom de marechaussee voor snellere BMW’s gaat
De 0-100-tijd van de BMW X1 van de KMar is 7,1 seconden en de topsnelheid is 233 km/u. Waarom de marechaussee een snellere BMW wil? Omdat zij niet ook nog snelle Audi’s hebben. Een woordvoerder legt uit aan TopGear Nederland: ‘De Koninklijke Marechaussee kiest voor één uniform voertuig dat geschikt is voor alle taakvelden. In tegenstelling tot de politie, die specifieke voertuigen heeft voor basispolitiezorg en snelle interventies, streven wij naar een universeel inzetbaar model.’
‘Het doel van deze uitgebreide test is om de BMW X1 te beoordelen in verschillende operationele omgevingen. Na de initiële test op Schiphol zal het voertuig rouleren langs diverse brigades, te beginnen met de brigade Oostgrens-Noord in Coevorden. Hierdoor kan de Marechaussee de prestaties van de auto in uiteenlopende taakvelden evalueren.’
Wat rijdt de KMar nu?

De Koninklijke Marechaussee rijdt bijvoorbeeld in een dikke Manticore en een Amarok. Ze hebben zelfs gepantserde rupsvoertuigen met een trap die ze kunnen gebruiken om een vliegtuig binnen te dringen. Maar de auto die de BMW X1 moet vervangen is de Seat Ateca. Deze zie je geregeld rijden rondom Schiphol. Het zal nog even duren overigens: eerst moet de testfase voorbij zijn en dan worden de Ateca’s beetje bij beetje vervangen.