
Het is nog heel erg lastig om geld te verdienen als automerk. Toch zijn er elk jaar weer een paar avonturiers die het gaan proberen. Voorheen waren dat supercarbouwers die in een schuur een briljante auto hadden gebouwd die op papier sneller en exclusiever waren dan een Ferrari. Sinds het succes van Tesla zijn de EV-startups bijna niet op één hand te tellen. Uit de Verenigde Staten konden we naast Tesla ook Fisker, Lucid en Rivian verwelkomen, bijvoorbeeld.
Tot nu toe gaat het niet al te best met de Tesla-uitdagers. Fisker is inmiddels al kopje onder gegaan. Lucid heeft anderhalf miljard euro aan staatsgeld nodig om überhaupt te kunnen overleven. Dan blijft Rivian over en het nieuws is niet louter positief. Net als bij de andere merken ligt het niet direct aan de auto’s. Sterker nog, over het algemeen zijn alle auto’s van bovengenoemde producten goed ontvangen. Het probleem is vooral dat ze geen geld genereren.
Rivian maakt 30.000 euro verlies per auto
Integendeel, het geld vliegt eruit. Het afgelopen kwartaal verloor men bij Rivian al 1,46 miljard dollar, aldus Automotive News Europe. De situatie is nog niet zo zwaarmoedig als bij Lucid. Ten eerste verkocht Rivian nog best wat auto’s: zo’n 23.600 stuks. Het laatste kwartaal ging wat minder (9.162 stuks) omdat ze de fabriek een tijdje hebben gesloten. Zo kon Rivian de assemblagelijn verbeteren. Dat mocht ook wel, want het afgelopen halfjaar verloor Riviandus bijna 30.000 euro per auto.

Het is de bedoeling dat Rivian nu sneller, efficiënter en dus goedkoper kan produceren. Volgens RJ Scaringe (de CEO van het bedrijf) hebben ze de kosten met 20% kunnen verlagen om de R1T en R1S te maken. Er zijn nog twee hoopvolle ontwikkelingen. Ten eerste is men druk bezig met de Rivian R2, een kleiner model dat in grotere aantallen verkocht moet gaan worden. De R2 moet een beetje gaan doen wat de Model 3 en Model Y voor Tesla doen: veel geld in het laatje brengen.
Een andere gunstige ontwikkeling is dat Volkswagen 1 miljard dollar heeft gestoken in het bedrijf en nog eens 4 miljard dollar klaar heeft liggen. Uiteraard is voor VW het doel om er zelf ook beter van te worden. Die gaan samenwerken op het gebied van software en EV-platformen voor de volgende modelgeneratie. Het is de bedoeling dat Rivian dit jaar nog 57.000 auto’s gaat bouwen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
7 reacties op “Op deze elektrische auto verliest zijn maker 30.000 euro per exemplaar”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De Rivian R1T Apocalypse Nirvana is de extreemste elektrische pick-up tot nu toe

Niet gek dat verzekering duurder wordt: Dit kleine bumperkusje kostte bijna 40.000 euro

Je kunt je nu blijkbaar laten steriliseren via je elektrische auto

Hoe rijdt de Rivian R1T? De eerste volledig elektrische pick-up

Rivian R1T door het water

VIDEO: Is de Tesla Cybertruck sneller dan de Rivian R1T tijdens een offroad-dragrace?

Toch kamperen? Deze daktent heeft een bioscoop en verwarmde matrassen

Deze toffe Rivian R3 is een betaalbare elektrische SUV voor Europa

De Rivian R1T Apocalypse Nirvana is de extreemste elektrische pick-up tot nu toe

Niet gek dat verzekering duurder wordt: Dit kleine bumperkusje kostte bijna 40.000 euro

Je kunt je nu blijkbaar laten steriliseren via je elektrische auto

Cybertruck in de uitverkoop: is de bizarre Tesla nu mislukt?

Ford heeft een handig foefje gevonden om de pick-up goedkoop in Nederland te houden

Het populairste automerk in Nederland verkoopt ook de lelijkste auto van dit moment

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Ram 1500 Laramie: missen wij de achtcilinder?

Voor 10.000 euro ziet de Tesla Cybertruck er ineens heel erg goed uit

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Dit automerk gaat ‘batterij van de toekomst’ al drie jaar eerder dan gepland leveren

Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

Er komen weer sportieve Renaults, náást de bekende Alpine-modellen

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Ik zou be de aankoop van een elektrische wagen toch wel twee keer nadenken alvorens er één te kopen van een merk dat keihard op een faillissement afstevent. Wat is de garantie nog waard als het bedrijf bankroet is?
Enkel Tesla en een aantal Chinezen lijken mij een verstandige optie.
Laat Tesla nu onbetrouwbare auto’s maken en de Chinezen fundamenteel onaanvaardbaar zijn. Rijdende spyware modules die ons met subsidies opgedrongen worden.
De bekende fabrikanten uit Europa, Japan en Korea zijn duidelijk de beste keus voor een EV.
Ze kunnen geen miserie genoeg hebben. Wacht maar als er iets stuk gaat, spare parts, delivery time. Wordt in alle talen over gezwegen. Gekwalificeerde technische ploeg, waar zal je ze bij 3 à 4 jaar nog vinden denken jullie en aan welke prijs per uur. Enz enz, succes
Denk je dat dit bij Tesla beter is? Dacht het niet!
Na dit artikel gelezen te hebben zie ik weer een boel geld verdampen.
Er verdampt niets.
Er zijn veel partijen die geld verdienen aan de auto’s van Rivian, denk aan toeleveranciers en dealers.
Alleen Rivian zelf (nog) niet. Ze hopen er op om lang genoeg te overleven om uiteindelijk toch veel geld te gaan verdienen.
In dit geval is hoop het uitstellen van een teleurstelling.