Het is nog heel erg lastig om geld te verdienen als automerk. Toch zijn er elk jaar weer een paar avonturiers die het gaan proberen. Voorheen waren dat supercarbouwers die in een schuur een briljante auto hadden gebouwd die op papier sneller en exclusiever waren dan een Ferrari. Sinds het succes van Tesla zijn de EV-startups bijna niet op één hand te tellen. Uit de Verenigde Staten konden we naast Tesla ook Fisker, Lucid en Rivian verwelkomen, bijvoorbeeld.
Tot nu toe gaat het niet al te best met de Tesla-uitdagers. Fisker is inmiddels al kopje onder gegaan. Lucid heeft anderhalf miljard euro aan staatsgeld nodig om überhaupt te kunnen overleven. Dan blijft Rivian over en het nieuws is niet louter positief. Net als bij de andere merken ligt het niet direct aan de auto’s. Sterker nog, over het algemeen zijn alle auto’s van bovengenoemde producten goed ontvangen. Het probleem is vooral dat ze geen geld genereren.
Rivian maakt 30.000 euro verlies per auto
Integendeel, het geld vliegt eruit. Het afgelopen kwartaal verloor men bij Rivian al 1,46 miljard dollar, aldus Automotive News Europe. De situatie is nog niet zo zwaarmoedig als bij Lucid. Ten eerste verkocht Rivian nog best wat auto’s: zo’n 23.600 stuks. Het laatste kwartaal ging wat minder (9.162 stuks) omdat ze de fabriek een tijdje hebben gesloten. Zo kon Rivian de assemblagelijn verbeteren. Dat mocht ook wel, want het afgelopen halfjaar verloor Riviandus bijna 30.000 euro per auto.
Het is de bedoeling dat Rivian nu sneller, efficiënter en dus goedkoper kan produceren. Volgens RJ Scaringe (de CEO van het bedrijf) hebben ze de kosten met 20% kunnen verlagen om de R1T en R1S te maken. Er zijn nog twee hoopvolle ontwikkelingen. Ten eerste is men druk bezig met de Rivian R2, een kleiner model dat in grotere aantallen verkocht moet gaan worden. De R2 moet een beetje gaan doen wat de Model 3 en Model Y voor Tesla doen: veel geld in het laatje brengen.
Een andere gunstige ontwikkeling is dat Volkswagen 1 miljard dollar heeft gestoken in het bedrijf en nog eens 4 miljard dollar klaar heeft liggen. Uiteraard is voor VW het doel om er zelf ook beter van te worden. Die gaan samenwerken op het gebied van software en EV-platformen voor de volgende modelgeneratie. Het is de bedoeling dat Rivian dit jaar nog 57.000 auto’s gaat bouwen.
Alan heeft op 10 augustus 2024 geschreven:
Ik zou be de aankoop van een elektrische wagen toch wel twee keer nadenken alvorens er één te kopen van een merk dat keihard op een faillissement afstevent. Wat is de garantie nog waard als het bedrijf bankroet is?
Enkel Tesla en een aantal Chinezen lijken mij een verstandige optie.
@alan heeft op 11 augustus 2024 geschreven:
Laat Tesla nu onbetrouwbare auto’s maken en de Chinezen fundamenteel onaanvaardbaar zijn. Rijdende spyware modules die ons met subsidies opgedrongen worden.
De bekende fabrikanten uit Europa, Japan en Korea zijn duidelijk de beste keus voor een EV.
Frankie heeft op 9 augustus 2024 geschreven:
Ze kunnen geen miserie genoeg hebben. Wacht maar als er iets stuk gaat, spare parts, delivery time. Wordt in alle talen over gezwegen. Gekwalificeerde technische ploeg, waar zal je ze bij 3 à 4 jaar nog vinden denken jullie en aan welke prijs per uur. Enz enz, succes
@frankie heeft op 10 augustus 2024 geschreven:
Denk je dat dit bij Tesla beter is? Dacht het niet!
EC Dubost heeft op 9 augustus 2024 geschreven:
Na dit artikel gelezen te hebben zie ik weer een boel geld verdampen.
Dave heeft op 9 augustus 2024 geschreven:
Er verdampt niets.
Er zijn veel partijen die geld verdienen aan de auto’s van Rivian, denk aan toeleveranciers en dealers.
Alleen Rivian zelf (nog) niet. Ze hopen er op om lang genoeg te overleven om uiteindelijk toch veel geld te gaan verdienen.
EC Dubost heeft op 9 augustus 2024 geschreven:
In dit geval is hoop het uitstellen van een teleurstelling.