
Zeker, de Insignia is er ook nog, maar dit is toch wel de stationwagen van Opel die je op het moment wilt. Gewoon, omdat ie helemaal nieuw is. Je kijkt naar de nieuwe Opel Astra Sports Tourer. Hij deelt – net als de Astra hatchback – techniek met Citroën en Peugeot, omdat ze allemaal onder de vlag van Stellantis opereren.
Afmetingen Opel Astra Sports Tourer
De Opel Astra stationwagen 4,642 meter lang en 1,860 meter breed. De hoogte is net geen 1,5 meter. Opvallend is de toegenomen wielbasis. Ten opzichte van de bestaande Astra hatchback groeide de wielbasis met 57 millimeter. Dit alles zorgt voor een bagageruimte van 608 liter. Niemand achterin? Klap dan de bank plat voor een vlakke laadvloer en 1.634 liter bagageruimte. Bij de hybride versies is dit 548 en 1.574 liter vanwege de batterij.
De niet-hybrides kunnen besteld worden met iets dat Opel Intelli-Space noemt. Dit is een verstelbare laadvloer die met één hand gemakkelijk in een hogere of lagere positie gezet kan worden. Of onder een hoek van 45 graden. Ook handig van dit systeem is dat de EHBO- en bandenreparatiekit ook gepakt kan worden als de bagageruimte vol staat met koffers en andere spullen. Zo hoef je op de vluchtstrook niet de hele vakantie-inboedel langs de weg te zetten voor een pleister.
Twee schermen en ergonomische stoelen
Het dashboard is verder gelijk aan dat van de hatch. Dus twee 10-inch schermen die in elkaar overlopen en nog wel fysieke verwarmingsknoppen. Uiteraard zijn Apple CarPlay en Android Auto aanwezig. Bovendien kun je weer kiezen voor Opels AGR-gecertificeerde voorstoelen die heel ergonomisch zouden zijn.
De motoren en de prijs
De Opel Astra Sports Tourer komt met dezelfde verstandige motoren als de hatchback. De benzine- en dieseluitvoeringen produceren tussen de 110 en 130 pk en de plug-in hybride gaat naar de 180 pk. De PHEV komt altijd met een automaat; voor de andere motoriseringen is de automaat een optie. De prijzen van de hatchback beginnen bij de 26.699 euro, dus zoek de prijs van de Sports Tourer iets ten noorden daarvan.
Meer van TopGear


Deze auto’s waren ooit razendpopulair in Nederland, maar verkopen nu voor geen meter meer

Is zo’n zwaar onderschatte Opel Astra OPC na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit zijn de 7 tofste coupés uit de tijd dat Opel nog leuke auto’s maakte

VIDEO: Opel-rijder blaast motor op en zorgt voor lokale mistbanken op de Nürburgring

Lijkt de Opel Astra GSe van nu een beetje op de Astra GSi van vroeger?

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Deze zes cabrio’s zijn spotgoedkoop in aanschaf en gebruik (en gewoon in Nederland te koop)

Opel heeft nu een auto met AWD die sneller is dan de legendarische Opel Calibra Turbo 4×4

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Een Opel-bestuurder werd met 696 km/u (!) geflitst in België – zo hoog was de boete die hij kreeg

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Statiegeld op blikjes is irritant, maar het kan ervoor zorgen dat jij straks goedkoop op waterstof rijdt

Politie plaatst nieuw soort camera op viaducten, maar hier word jij wel blij van

Veel automerken hebben het zwaar in Europa, behalve merken uit één land (en dat is slecht nieuws)

Geen grap: met deze (gratis) apps kun je de verkeerslichten op groen zetten
