GT, GSE, GSI, OPC en weer terug naar GSI. Bij Opel zijn ze niet even consequent als het gaat om de benaming voor hun sportieve topmodellen. Helemaal niet met de introductie van de Opel Mokka GSE, want die auto is de terugkeer van een oude ‘badge’. GSE was namelijk de afkorting die je kon vinden op producten als de Monza, Manta, Ascona en Kadett. En nu dus op de Mokka.

Een klein beetje context, want er is wel degelijk een Opel Astra GSe (met een kleine ‘e’). En in dit geval geeft het dus aan hoe belangrijk hoofdlettergebruik is. De GSe is een sportief aangeklede uitvoering, maar dan met een elektromotor. GSE is dus een sportief topmodel. Verwarrend? Ja, dat vinden wij ook. De concurrentie doet er overigens net zo hard aan mee, dus kennelijk werkt de strategie van typenamen die heel erg veel op elkaar lijken.

Wat is er nieuw aan deze auto?

Het is de extra snelle en sportieve versie van de Opel Mokka. Het bijzondere is dat Opel niet alleen een sterkere motor in heeft gelepeld en het daarbij heeft gelaten. Ze hebben er echt werk van gemaakt. Zo is de wegligging beter met het sportonderstel, waardoor de Mokka GSE 10 millimeter lager op het asfalt ligt. Er zijn nieuwe 20 inch velgen. Daarachter zitten enorme Alcon-remmen die daadwerkelijk voor meer stopkracht zorgen.

Opel Mokka GSE grijs (2025) zijkant rechts voor schuin hoog rijdend

De specificaties

Het belangrijkste van zo’n model is natuurlijk hoeveel vermogen en koppel je krijgt. Goed nieuws: best een hoop. De elektromotor is goed voor 280 pk en 345 Nm. Dat wordt in dit geval losgelaten op de voorwielen. In de meeste gevallen is dat te veel voor de voorwielen, dus daarom monteert Opel standaard een Torsen-sperdifferentieel. Het gewicht valt voor een snelle elektrische crossover best mee: 1.600 kilo. Daardoor sprint je in 5,9 seconden naar de 100 km/u, de topsnelheid is 200 km/u.

Het interieur van de nieuwe Opel Mokka GSE

Opel Mokka GSE grijs (2025) interieur sportstoelen

Het is niet alleen een feestje aan de buitenzijde. Opel heeft werk gemaakt van het interieur van de Mokka GSE. Daarbij zien we veelvuldig gebruik van zwart leer, zwart alcantara, gele stiksels en witte striping. Je zit op sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteun en er is een sportstuurwiel. Uiteraard ontbreekt donkere hemelbekleding niet om jou het gevoel te geven dat je in de sportiefste Opel van het moment zit.

Wat is de actieradius van Opel Mokka GSE?

Het is niet allemaal hosanna. Het relatief lage gewicht komt mede door een relatief kleine accu: 54 kWh. Hierdoor is de range van de Opel Mokka GSE een bescheiden 336 kilometer. Dat is al niet heel erg veel, maar het is ook slechts een opgave. We zien het trouwens ook bij andere Stellantis-modellen die gebruikmaken van deze techniek, zoals de Alfa Romeo Junior Veloce (review) en Abarth 600e (review).

Wat is de prijs van de Opel Mokka GSE?

Opel Mokka GSE grijs (2025) zijkant rechts schuin achter rijdend laag

Die is op dit moment nog niet bekend. Het is het topmodel, dus ook de duurste. Een gewone Mokka GS Electric kost 36.999 euro. De technisch gelijke Abarth kost 49.990 euro en een gelijkaardige Alfa Romeo Junior zit op 48.100 euro. Opel staat iets onder die merken gepositioneerd, dus om een prijsindicatie te geven, moet je aan 47.000 euro denken.

Wanneer komt de Opel Mokka GSE?

De auto beleeft nu zijn digitale première. Op de IAA 2025 in München kun je de auto in het echt aanschouwen. Aan het einde van dit jaar staat de auto bij de dealers. Dus als je eerst een proefrit wil maken voordat je bestelt – niet onbegrijpelijk bij een auto waarbij de rijkwaliteiten prioriteit hebben – heb je de auto begin 2025.

Geef een reactie

(verplicht)