
De ene 911 is de andere niet, zoveel is duidelijk. Bij Porsche hebben ze er een kunst van gemaakt om de auto in zoveel mogelijk smaakjes aan te bieden. Met elke generatie lijkt Porsche ook weer iets nieuws te verzinnen. Maar naast verschillende uitvoeringen, kun je elke model enorm specifiek samenstellen. Het is het tegenovergestelde van een Tesla, waar je bijna nul keuze hebt. Bij een Porsche zijn de mogelijkheden schier oneindig: wij konden voor een 911 GT3 meer dan 100.000 euro aan opties selecteren.
Het is vanaf nu ook mogelijk om de Porsche 911 GT3 samen te stellen. In tegenstelling tot heel veel andere beroepen kunnen wij (zonder daar gedoe mee te krijgen) in de baas zijn tijd lekker auto’s samenstellen op de configurator. We gingen in dit geval niet op zoek naar de meest stijlvolle of meest waardevaste configuratie. Nee, ditmaal ging het maar om één ding: voor hoeveel euro aan opties kun je stukslaan op een nieuwe 911?
Zoveel mogelijk opties op de 911 GT3
We hebben als basis de reguliere Porsche 911 GT3 gepakt met een vanafprijs van 314.423 euro, niet de ‘Touring’. De reden daarvoor is simpel: er kunnen duurdere opties op een GT3. De belangrijkste zijn het Weissach-pakket, Clubsport-pakket en interieurpakket. Het grappige is: als je al die pakketten kiest, dan nóg heb je geen keramische remschijven. Die kosten 11.277 euro. En als je ze niet in dat geel wil hebben, dan moet je 12.156 euro betalen (dan zijn de klauwen zwart). Daar hebben we dus voor gekozen.

En zo gingen we eventjes door. Als je alle vakjes aanvinkt, loopt het bedrag al snel op. Nu is dat geen nieuw fenomeen, bij veel dure Duitse auto’s kun je zo voor 30.000 tot 50.000 euro aan opties aanvinken. Maar bij de GT3 is meer mogelijk. Veel meer. Wij kwamen uit op 102.535 euro aan opties, en dat is nog vóór accessoires.
Het bedrag kan nog hoger
Overigens is dit zeker niet de duurst mogelijke configuratie. Full options is niet mogelijk omdat het een het ander uitsluit. De gordel-doorvoer kun je niet in leer laten bekleding als je ook de ISOFIX-bevestiging hebt. Ja, je kunt ISOFIX-bevestiging bestellen. Omdat het een GT3 is, kun je niet elke optie krijgen. Zo is er alleen keuze uit een standaard- of Bose-audiosysteem. Dit omdat het Burmester-audiosysteem te zwaar is.
Lees ook: Porsche 911 GT3 RS Manthey is veel duurder, maar heeft geen achterruit
Uiteindelijk, na een uitgebreide configuratiesessie tijdens de copieuze lunch, kwamen we dus uit op een ton aan opties en een totaalprijs van meer dan 415.000 euro. Waarschijnlijk als je een beetje je tijd neemt, kan dat bedrag nog wel hoger. Kun jij een hogere configuratie maken? De winnaar krijgt de mogelijkheid om er zelf eentje te mogen bij bestellen bij een Porsche Centrum naar keuze.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Maar liefst 40 procent van de Macan-klanten wil toch nog liever een benzinemotor

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Porsche 911 GT3 Touring review: Kun je deze GT3 met PDK-bak gebruiken als daily driver?

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?

Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA

Chris Harris verkoopt zijn Porsche 911 GT3 Touring vanwege een bijzondere reden

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Van deze superzeldzame 911 worden er maar 1.974 gebouwd

Deze heerlijke Porsche 911 GT3 Touring in Rubystone Red kan van jou zijn

Is de goedkoopste Porsche 911 van dit moment niet gewoon de beste? (review)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Even opletten: als jouw band dit kenmerk heeft, is het over twee weken verboden in België

Oeps: overheid lanceert nieuwe campagne, maar had eventjes moeten googelen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

Met alle fabricage plekken vergeven valt er niet veel meer te bestellen, al zou je het graag willen.