De ene 911 is de andere niet, zoveel is duidelijk. Bij Porsche hebben ze er een kunst van gemaakt om de auto in zoveel mogelijk smaakjes aan te bieden. Met elke generatie lijkt Porsche ook weer iets nieuws te verzinnen. Maar naast verschillende uitvoeringen, kun je elke model enorm specifiek samenstellen. Het is het tegenovergestelde van een Tesla, waar je bijna nul keuze hebt. Bij een Porsche zijn de mogelijkheden schier oneindig: wij konden voor een 911 GT3 meer dan 100.000 euro aan opties selecteren.

Het is vanaf nu ook mogelijk om de Porsche 911 GT3 samen te stellen. In tegenstelling tot heel veel andere beroepen kunnen wij (zonder daar gedoe mee te krijgen) in de baas zijn tijd lekker auto’s samenstellen op de configurator. We gingen in dit geval niet op zoek naar de meest stijlvolle of meest waardevaste configuratie. Nee, ditmaal ging het maar om één ding: voor hoeveel euro aan opties kun je stukslaan op een nieuwe 911?

Zoveel mogelijk opties op de 911 GT3

We hebben als basis de reguliere Porsche 911 GT3 gepakt met een vanafprijs van 314.423 euro, niet de ‘Touring’. De reden daarvoor is simpel: er kunnen duurdere opties op een GT3. De belangrijkste zijn het Weissach-pakket, Clubsport-pakket en interieurpakket. Het grappige is: als je al die pakketten kiest, dan nóg heb je geen keramische remschijven. Die kosten 11.277 euro. En als je ze niet in dat geel wil hebben, dan moet je 12.156 euro betalen (dan zijn de klauwen zwart). Daar hebben we dus voor gekozen.

Porsche 911 GT3 (992) blauw (2024) configurator links zijkant achter hoog

En zo gingen we eventjes door. Als je alle vakjes aanvinkt, loopt het bedrag al snel op. Nu is dat geen nieuw fenomeen, bij veel dure Duitse auto’s kun je zo voor 30.000 tot 50.000 euro aan opties aanvinken. Maar bij de GT3 is meer mogelijk. Veel meer. Wij kwamen uit op 102.535 euro aan opties, en dat is nog vóór accessoires.

Het bedrag kan nog hoger

Overigens is dit zeker niet de duurst mogelijke configuratie. Full options is niet mogelijk omdat het een het ander uitsluit. De gordel-doorvoer kun je niet in leer laten bekleding als je ook de ISOFIX-bevestiging hebt. Ja, je kunt ISOFIX-bevestiging bestellen. Omdat het een GT3 is, kun je niet elke optie krijgen. Zo is er alleen keuze uit een standaard- of Bose-audiosysteem. Dit omdat het Burmester-audiosysteem te zwaar is.

Lees ook: Porsche 911 GT3 RS Manthey is veel duurder, maar heeft geen achterruit

Uiteindelijk, na een uitgebreide configuratiesessie tijdens de copieuze lunch, kwamen we dus uit op een ton aan opties en een totaalprijs van meer dan 415.000 euro. Waarschijnlijk als je een beetje je tijd neemt, kan dat bedrag nog wel hoger. Kun jij een hogere configuratie maken? De winnaar krijgt de mogelijkheid om er zelf eentje te mogen bij bestellen bij een Porsche Centrum naar keuze.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)