
De ene 911 is de andere niet, zoveel is duidelijk. Bij Porsche hebben ze er een kunst van gemaakt om de auto in zoveel mogelijk smaakjes aan te bieden. Met elke generatie lijkt Porsche ook weer iets nieuws te verzinnen. Maar naast verschillende uitvoeringen, kun je elke model enorm specifiek samenstellen. Het is het tegenovergestelde van een Tesla, waar je bijna nul keuze hebt. Bij een Porsche zijn de mogelijkheden schier oneindig: wij konden voor een 911 GT3 meer dan 100.000 euro aan opties selecteren.
Het is vanaf nu ook mogelijk om de Porsche 911 GT3 samen te stellen. In tegenstelling tot heel veel andere beroepen kunnen wij (zonder daar gedoe mee te krijgen) in de baas zijn tijd lekker auto’s samenstellen op de configurator. We gingen in dit geval niet op zoek naar de meest stijlvolle of meest waardevaste configuratie. Nee, ditmaal ging het maar om één ding: voor hoeveel euro aan opties kun je stukslaan op een nieuwe 911?
Zoveel mogelijk opties op de 911 GT3
We hebben als basis de reguliere Porsche 911 GT3 gepakt met een vanafprijs van 314.423 euro, niet de ‘Touring’. De reden daarvoor is simpel: er kunnen duurdere opties op een GT3. De belangrijkste zijn het Weissach-pakket, Clubsport-pakket en interieurpakket. Het grappige is: als je al die pakketten kiest, dan nóg heb je geen keramische remschijven. Die kosten 11.277 euro. En als je ze niet in dat geel wil hebben, dan moet je 12.156 euro betalen (dan zijn de klauwen zwart). Daar hebben we dus voor gekozen.

En zo gingen we eventjes door. Als je alle vakjes aanvinkt, loopt het bedrag al snel op. Nu is dat geen nieuw fenomeen, bij veel dure Duitse auto’s kun je zo voor 30.000 tot 50.000 euro aan opties aanvinken. Maar bij de GT3 is meer mogelijk. Veel meer. Wij kwamen uit op 102.535 euro aan opties, en dat is nog vóór accessoires.
Het bedrag kan nog hoger
Overigens is dit zeker niet de duurst mogelijke configuratie. Full options is niet mogelijk omdat het een het ander uitsluit. De gordel-doorvoer kun je niet in leer laten bekleding als je ook de ISOFIX-bevestiging hebt. Ja, je kunt ISOFIX-bevestiging bestellen. Omdat het een GT3 is, kun je niet elke optie krijgen. Zo is er alleen keuze uit een standaard- of Bose-audiosysteem. Dit omdat het Burmester-audiosysteem te zwaar is.
Lees ook: Porsche 911 GT3 RS Manthey is veel duurder, maar heeft geen achterruit
Uiteindelijk, na een uitgebreide configuratiesessie tijdens de copieuze lunch, kwamen we dus uit op een ton aan opties en een totaalprijs van meer dan 415.000 euro. Waarschijnlijk als je een beetje je tijd neemt, kan dat bedrag nog wel hoger. Kun jij een hogere configuratie maken? De winnaar krijgt de mogelijkheid om er zelf eentje te mogen bij bestellen bij een Porsche Centrum naar keuze.
Eén reactie op “Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Porsche 911 GT3 Touring review: Kun je deze GT3 met PDK-bak gebruiken als daily driver?

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?

Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA

Chris Harris verkoopt zijn Porsche 911 GT3 Touring vanwege een bijzondere reden

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Is doorrijden met je oude benzineauto echt beter voor het milieu dan een nieuwe EV?

Briljant: de nieuwe VANTourer camper heeft een functie die je zelfs niet in een luxe hotel hebt

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Met alle fabricage plekken vergeven valt er niet veel meer te bestellen, al zou je het graag willen.