
‘Audi RS volgt de volledig elektrische strategie van het moederbedrijf. Dit is [het plan] met onze S- en RS-modellen. Als we een nieuw soort supersportwagen bouwen, zal deze elektrisch zijn. Hij volgt onze strategie, onze visie, naar een volledig elektrische toekomst’, aldus RS-baas Sebastian Grams. In het kort: de opvolger van de Audi R8 wordt elektrisch. Als ie er tenminste komt.
Dat betekent dat Audi op den duur afscheid zal nemen van de V10 en dat de volgende sportauto van het merk geen twee-eiige tweeling zal zijn met de Lamborghini Huracán, of diens opvolger. Het is de eerste keer dat Grams hardop bevestigt dat de volgende R8 niet hybride zal worden of een kleinere motor zal gebruiken. Het worden zeker batterijen en elektromotoren. Verwacht de auto – nogmaals, áls ie komt – in het midden van dit decennium.
Hoeveel vermogen krijgt de opvolger van de Audi R8?
Rimac bouwt EV-hypercars met 2.000 pk, kunnen we ook zoiets van Audi verwachten? ‘Het vermogen en de prestaties [van supercars] nemen momenteel exponentieel toe met volledig elektrische supercars’, merkt Grams op. ‘Maar ik denk niet dat je zoveel kracht nodig hebt.’ Sterker nog, hij denkt dat je het vermogen niet kwijt kunt: ‘Als je een lichtgewicht auto bouwt, heb je geen 2.000 pk nodig om plezier te hebben op de weg. Natuurkunde zal altijd de prestaties beperken die je kunt gebruiken, zelfs op het circuit. Of je bijvoorbeeld 2.500 pk of 2.000 pk hebt, dat maakt dan niet meer uit.’
Audi bouwde eerder al een elektrische R8, maar daarvan verkochten ze er maar een stuk of vijf aan verzamelaars. We vroegen wat de boventoon zal voeren: power of actieradius? ‘We moeten een auto bouwen die leuk is, maar de actieradius is een factor. Er zijn andere belangrijke onderwerpen, zoals geluid, en welke functies je kunt hebben – zoals de RS Torque Rear-modus in de RS 3 – een soort pleziermodus’, zegt Grams.
Een auto van Audi en Porsche?
Onlangs haalde Audi de banden aan met Porsche. Audi mocht op het platform van de Taycan de e-tron GT ontwikkelen. Naar verwachting komt er ook een Q6 e-tron, waarop Porsche de volledig elektrische Macan baseert. Betekent dit dat de nieuwe, volledig elektrische R8 een elektrische Porsche-zusterauto krijgt? Een super-Cayman misschien, of zelfs een opvolger van de 918 Spyder? Of toch zoiets als de PB18 e-tron, zoals je hierboven in de galerij ziet? Voorlopig tasten we nog even in het duister…
Meer van TopGear


Audi-rijder parkeert asociaal op twee vakken in Amsterdam, maar hoeft geen boete te betalen

We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

Kamperen met een elektrische auto kan ineens heel duur uitvallen als je dit niet checkt

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Dit lijkt een carwash, maar is het niet – en je kunt er wel mee te maken gaan krijgen

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Maakt de tweetaktmotor een comeback? Deze motor loopt zeer zuinig en op alle brandstoffen

Gaat het echt zo goed met de Chinese auto-industrie? Dit is er echt aan de hand
