
‘Audi RS volgt de volledig elektrische strategie van het moederbedrijf. Dit is [het plan] met onze S- en RS-modellen. Als we een nieuw soort supersportwagen bouwen, zal deze elektrisch zijn. Hij volgt onze strategie, onze visie, naar een volledig elektrische toekomst’, aldus RS-baas Sebastian Grams. In het kort: de opvolger van de Audi R8 wordt elektrisch. Als ie er tenminste komt.
Dat betekent dat Audi op den duur afscheid zal nemen van de V10 en dat de volgende sportauto van het merk geen twee-eiige tweeling zal zijn met de Lamborghini Huracán, of diens opvolger. Het is de eerste keer dat Grams hardop bevestigt dat de volgende R8 niet hybride zal worden of een kleinere motor zal gebruiken. Het worden zeker batterijen en elektromotoren. Verwacht de auto – nogmaals, áls ie komt – in het midden van dit decennium.
Hoeveel vermogen krijgt de opvolger van de Audi R8?
Rimac bouwt EV-hypercars met 2.000 pk, kunnen we ook zoiets van Audi verwachten? ‘Het vermogen en de prestaties [van supercars] nemen momenteel exponentieel toe met volledig elektrische supercars’, merkt Grams op. ‘Maar ik denk niet dat je zoveel kracht nodig hebt.’ Sterker nog, hij denkt dat je het vermogen niet kwijt kunt: ‘Als je een lichtgewicht auto bouwt, heb je geen 2.000 pk nodig om plezier te hebben op de weg. Natuurkunde zal altijd de prestaties beperken die je kunt gebruiken, zelfs op het circuit. Of je bijvoorbeeld 2.500 pk of 2.000 pk hebt, dat maakt dan niet meer uit.’
Audi bouwde eerder al een elektrische R8, maar daarvan verkochten ze er maar een stuk of vijf aan verzamelaars. We vroegen wat de boventoon zal voeren: power of actieradius? ‘We moeten een auto bouwen die leuk is, maar de actieradius is een factor. Er zijn andere belangrijke onderwerpen, zoals geluid, en welke functies je kunt hebben – zoals de RS Torque Rear-modus in de RS 3 – een soort pleziermodus’, zegt Grams.
Een auto van Audi en Porsche?
Onlangs haalde Audi de banden aan met Porsche. Audi mocht op het platform van de Taycan de e-tron GT ontwikkelen. Naar verwachting komt er ook een Q6 e-tron, waarop Porsche de volledig elektrische Macan baseert. Betekent dit dat de nieuwe, volledig elektrische R8 een elektrische Porsche-zusterauto krijgt? Een super-Cayman misschien, of zelfs een opvolger van de 918 Spyder? Of toch zoiets als de PB18 e-tron, zoals je hierboven in de galerij ziet? Voorlopig tasten we nog even in het duister…
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Vergeet elektrisch rijden: Een gebruikte Audi R8 is nu goedkoper dan een gangbare EV

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
