
‘Audi RS volgt de volledig elektrische strategie van het moederbedrijf. Dit is [het plan] met onze S- en RS-modellen. Als we een nieuw soort supersportwagen bouwen, zal deze elektrisch zijn. Hij volgt onze strategie, onze visie, naar een volledig elektrische toekomst’, aldus RS-baas Sebastian Grams. In het kort: de opvolger van de Audi R8 wordt elektrisch. Als ie er tenminste komt.
Dat betekent dat Audi op den duur afscheid zal nemen van de V10 en dat de volgende sportauto van het merk geen twee-eiige tweeling zal zijn met de Lamborghini Huracán, of diens opvolger. Het is de eerste keer dat Grams hardop bevestigt dat de volgende R8 niet hybride zal worden of een kleinere motor zal gebruiken. Het worden zeker batterijen en elektromotoren. Verwacht de auto – nogmaals, áls ie komt – in het midden van dit decennium.
Hoeveel vermogen krijgt de opvolger van de Audi R8?
Rimac bouwt EV-hypercars met 2.000 pk, kunnen we ook zoiets van Audi verwachten? ‘Het vermogen en de prestaties [van supercars] nemen momenteel exponentieel toe met volledig elektrische supercars’, merkt Grams op. ‘Maar ik denk niet dat je zoveel kracht nodig hebt.’ Sterker nog, hij denkt dat je het vermogen niet kwijt kunt: ‘Als je een lichtgewicht auto bouwt, heb je geen 2.000 pk nodig om plezier te hebben op de weg. Natuurkunde zal altijd de prestaties beperken die je kunt gebruiken, zelfs op het circuit. Of je bijvoorbeeld 2.500 pk of 2.000 pk hebt, dat maakt dan niet meer uit.’
Audi bouwde eerder al een elektrische R8, maar daarvan verkochten ze er maar een stuk of vijf aan verzamelaars. We vroegen wat de boventoon zal voeren: power of actieradius? ‘We moeten een auto bouwen die leuk is, maar de actieradius is een factor. Er zijn andere belangrijke onderwerpen, zoals geluid, en welke functies je kunt hebben – zoals de RS Torque Rear-modus in de RS 3 – een soort pleziermodus’, zegt Grams.
Een auto van Audi en Porsche?
Onlangs haalde Audi de banden aan met Porsche. Audi mocht op het platform van de Taycan de e-tron GT ontwikkelen. Naar verwachting komt er ook een Q6 e-tron, waarop Porsche de volledig elektrische Macan baseert. Betekent dit dat de nieuwe, volledig elektrische R8 een elektrische Porsche-zusterauto krijgt? Een super-Cayman misschien, of zelfs een opvolger van de 918 Spyder? Of toch zoiets als de PB18 e-tron, zoals je hierboven in de galerij ziet? Voorlopig tasten we nog even in het duister…
Meer van TopGear


Audi-rijder parkeert asociaal op twee vakken in Amsterdam, maar hoeft geen boete te betalen

We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

Onderzoekers vinden manier om autobanden veel sterker te maken, maar gaan het expres niet doen

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

Wat betekenen de nieuwe belastingplannen voor de dieselauto in Nederland?

Doorreizen zonder overnachting? Dan moet je in dit Europese land straks wellicht extra betalen
