Audi PB18 e-tron: LMP1-racer voor de straat

Mag Audi nog pochen over de Le Mans nu ze zijn gestopt? Voor deze ene keer wel.

Audi PB18 e-tron
Audi PB18 e-tron
Audi PB18 e-tron
Audi PB18 e-tron
Audi PB18 e-tron
Audi PB18 e-tron
Audi PB18 e-tron
Audi PB18 e-tron
Audi PB18 e-tron
Audi PB18 e-tron
Audi PB18 e-tronAudi PB18 e-tron
Audi PB18 e-tron
Audi PB18 e-tron
Audi PB18 e-tron
Audi PB18 e-tron
Audi PB18 e-tron
Audi PB18 e-tron
Audi PB18 e-tron
Audi PB18 e-tron
Audi PB18 e-tron
Audi PB18 e-tron
Audi PB18 e-tron
Audi PB18 e-tronAudi PB18 e-tron
Audi PB18 e-tron

Cool. Dit is de Audi PB18 e-tron – een studiemodel dat Audi voor de Pebble Beach Concours d’Elegance in elkaar sleutelde. Overdag is het een normale tweezitter, maar ’s nachts schuift de bestuurdersstoel naar het midden verandert de Audi in een heftige eenzitter.

Volgens het merk is de elektroaandrijving van de Audi PB18 geïnspireerd op de winnende Le Mans-auto’s in de LMP1. We vinden eigenlijk dat je voor je marketingbabbeltje geen aanspraak meer mag doen op stoere Le Mans-praat als je niet meer meedoet.

Maar, we zien het voor dit keer door de vingers. Omdat de Audi PB18 e-tron er buitengewoon spectaculair uitziet en het voor de verandering eens géén SUV is. En omdat het onderstel voor een groot deel gelijk is aan de R18 LMP-racer.

Specificaties Audi PB18 e-tron

Het systeemvermogen van twee elektromotoren op de achteras en één op de vooras bedraagt 680 pk. Schakel de boostfunctie in en je hebt 775 pk om mee in te halen. Het koppel is een niet verkeerde 830 Nm. In ruim twee seconden zit de racer op 100 km/u.

Doe je wat rustiger aan met het gas, haalt de Audi PB18 e-tron een actieradius van 500 kilometer. Met 800 Volt-laden, waar de PB18 e-tron geschikt voor is, duurt een complete laadcyclus slechts 15 minuten. Wanneer je deze auto gaat zien op straat? In deze vorm waarschijnlijk nooit, – maar de Audi R8 is ooit aan vervanging toe.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws