Bugatti en Rimac gaan samen verder

55 procent van de aandelen gaat naar Rimac, 45 procent naar Porsche

Foto('s): Bugatti / RimacBugatti en Rimac gaan samen
Foto('s): Bugatti RimacBugatti Chiron en Rimac Nevera
Foto('s): Bugatti RimacPorsche Taycan, Bugatti Chiron en Rimac Nevera
Bugatti en Rimac gaan samen
Bugatti Chiron en Rimac Nevera
Porsche Taycan, Bugatti Chiron en Rimac Nevera

De geruchten dat Rimac Bugatti zou overnemen, gingen al langer. Het klinkt raar: een Kroatisch bedrijfje dat pas net begint met de productie van zijn eerste auto dat een gigant als Bugatti overneemt. En toch blijkt het waar: Bugatti en Rimac gaan samen. Porsche, Bugatti én Rimac bevestigen nu tegelijkertijd het nieuws. Rimac neemt een meerderheidsbelang van 55 procent in een nieuwe joint-venture genaamd Bugatti Rimac. Porsche krijgt 45 procent.

In werkelijkheid is de organisatie nog veel ingewikkelder, want Porsche heeft op zijn beurt weer een aandeel in Rimac. Om het nog ingewikkelder te maken: Hyundai noteert zijn naam ook op een deel van de aandelen. In de grafiek hieronder is het uitgelegd. De belangrijkste verandering is dat Volkswagen (die uiteraard weer betrokken is bij Porsche) zijn aandelen in Bugatti verkoopt aan Rimac.

aandelen bugatti-rimacFoto('s): Bugatti Rimac

Bugatti en Rimac gaan samen maar wat betekent dat?

Volgens het persbericht gaan Bugatti en Rimac gaan samen, maar wel los van elkaar opereren, voorlopig. Je kunt er wel zeker van zijn dat er een wisselwerking gaat plaatsvinden van technieken. Bugatti blijft in het Franse Molsheim, maar het hoofdkantoor van de nieuwe firma Bugatti Rimac komt in Kroatië. Mate Rimac, de grote baas van het Kroatische merk, wordt ook de nieuwe baas van Bugatti.

‘We zullen niet alleen Bugatti-badges op een Nevera plakken, en we zullen niet alleen hybride technologie aan de Chiron toevoegen. We ontwikkelen iets geheel nieuws voor Bugatti’, zegt Mate Rimac.

De grote baas bevestigt ook dat de verbrandingsmotor zal voortleven in een geheel nieuwe Bugatti. Die zien we voor het einde van het decennium. De nieuwe Bugatti krijgt wel een heftig hybridesysteem, zegt Mate. Ook komt er een volledig elektrische Bugatti. Ook deze komt nog voor het einde van het decennium.

Reacties
  1. Chris zegt op 6 juli 2021 om 13:10:

    Bugatti een “gigant”? Meer een dreumes.

    Ze maken, denk ik, slechts enkele auto’s per jaar en dan ook nog met verlies. Er moet dus geld bij.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken