
Niet iedereen kan ermee wegkomen om een supercar met een dikke V12 de ‘Vanquish’ te noemen. Nou ja, Aston Martin kan het. En ze deden het in 2001 voor het eerst. Deze originele Vanquish werd de opvolger van Project Vantage, net rond de eeuwwisseling.
Kijk ernaar. Serieus, kijk nou naar ‘m. De originele Vanquish werd ontworpen door Ian Callum en het was Aston Martins paradepaardje geworden. De Vanquish werd onsterfelijk door die ene James Bond-film die we niet zullen noemen. Aangezien we het vandaag over z’n toekomstige opvolger hadden, leek het ons gepast om het origineel even uit te lichten.
Aardbeving? Nee, dat is een Vanquish die eraan komt
In de originele Vanquish schuilde een brute 5,9-liter V12 en hij klonk als een aardbeving. Je kon ‘m van kilometers ver al horen aankomen. We gebruiken ook deze gelegenheid om je eraan te herinneren dat de originele Vanquish op een platform van koolstofvezel én aluminium was gebouwd, met schitterende ‘superformed’ carrosseriepanelen. Hij had een gerobotiseerde zestraps automaat met flippers aan het stuur.
Daarnaast willen we je geheugen opfrissen over hoe het was om met deze originele Vanquish te rijden. Een van TopGears redacteuren herinnert zich: ‘Ik weet nog goed dat de remmen niet zoveel toevoegden en dat je nekpijn kreeg van de agressiviteit van de sequentiële bak. Het was niet het meest verfijnde systeem, zelfs in die tijd.’
De originele Vanquish is goed voor je zelfvertrouwen
‘Maar dat maakte allemaal niet uit, want je kon hem in zijn drie laten staan en de 5,9-liter V12 vrijuit laten brullen. Geweldig geluid en een goede respons, goede flexibiliteit en 467 pk waren meer dan genoeg om het maximale uit het onderstel te halen. De Vanquish had een goede dosis grip, was een klein beetje licht aan de voorkant, maar had geweldige besturing die goed was voor je zelfvertrouwen.’
We willen je er vooral aan herinneren dat, terwijl de nieuwe Vanquish zijn opwachting maakt, de eerste Vanquish nog fijne herinneringen biedt. Neem je tijd en kwijl gerust op je toetsenbord bij het kijken naar deze foto’s. En laat ons gerust weten wat jouw voorkeur heeft: de toekomst of het verleden.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Nieuwe Aston Martin Vanquish: geen hybride, maar wel een V12

De V12 leeft! Aston Martin komt met zijn krachtigste twaalfcilinder ooit

Komt er een Aston Martin Vanquish Shooting Brake? Het ontwerp ligt al klaar

Aston Martin Vanquish 25 door Ian Callum

Nederlandse Aston Martin Vanquish Zagato’s: dit werd er betaald

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Dat Aston Martin beter wil zijn dan alle andere merken, blijkt wel uit het bijzondere dak van de V8 Vantage Roadster

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Speed Week 2024: coupés op het circuit

Speed Week 2024: Aston Martin Valkyrie over het circuit

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
