De opperchef van Aston Martin, Andy Palmer, geeft open en eerlijk toe dat hij bezig is om een Ferrari’tje te doen met de twee middenmotor-Astons die hij onthulde op de Autosalon van Genève. De eerste is de Aston Martin RB 003, een van koolstofvezel gemaakte hypercar met een hybride aandrijflijn, op de LaFerrari-manier. De tweede is de Vanquish, die onthuld werd als een concept. Deze zal binnen drie jaar gelanceerd worden met een aluminium hybride V6 en zal de directe concurrent zijn van de F8 Tributo.

Alle pijlen gericht op Ferrari

‘We zullen met de Vanquish verkopen wegsnoepen van Ferrari, McLaren en de Lamborghini Huracán Evo’, vertelt Palmer. Hij geeft ook toe dat er wat kannibalisatie zal plaatsvinden ten opzichte van de Aston Martins die hun motor voorin hebben liggen. Verder laat Palmer weten dat er een Volante-versie van de Vanquish zal komen, maar ook een hardcore Aston Martin Vanquish AMR Pro met nog meer vermogen. Ook dat is de standaardaanpak in deze klasse. Hij vertelt dat de Volante het moet gaan opnemen tegen de Spiders van zijn rivalen, en dat de AMR Pro mag gaan opboksen tegen te Huracán Performante, de Mclaren LT en de vervanger van de Ferrari Pista. Ferrari blijft ook Palmers doelwit voor Astons geplande productieaantallen. Hij wil per jaar 7.000 sportauto’s verkopen, plus nog een extra 7.000 auto’s uit de fabriek in Wales, verdeeld onder de DBX’en en Lagonda’s. Hij noemt de twee oude CEO’s van Ferrari: ‘Luca (di Montezemolo) wilde dat Ferrari op 7.000 auto’s per jaar bleef. Sergio (Marchionne) wilde 14.000 auto’s per jaar verkopen (inclusief de nieuwe Ferrari-crossover). Wat voor Ferrari werkt, werkt ook voor ons.’

De verleidende schoonheid van de Vanquish

Waarom zouden mensen een Aston Martin kopen in plaats van de gevestigde middenmotor-supercars? Het uiterlijk is een belangrijk onderdeel daarvan. ‘We brengen onze proporties, schoonheid en elegantie naar het middenmotorsegment. Andere auto’s zijn meer agressief.’ Chef design Miles Nurnberger noemt de Vanquish zelfs ‘een verleider’.
Palmer zegt dat de visuele thema’s van de Vanquish worden doorgezet bij de volgende modellen met de motor voorin. ‘De Vanquish speelt een belangrijke rol in hoe de DB12 eruit gaat zien.’ Bedenk ook dat het plan van Aston Martin is om elk model om de acht jaar te vervangen. De DB12 zal dus de DB11 opvolgen in 2024. De ‘verleidelijke’ body van de Vanquish bedekt een aluminium basis. Wederom hetzelfde als Ferrari, maar anders dan McLaren – die maakt gebruik van koolstofvezel. ‘We weten hoe we aluminium moeten gebruiken’, zegt Palmer. De huidige auto’s met de motor voorin en de DBX zijn gemaakt van het spul.

Sterk staaltje Brits vakmanschap

Hij vertelt ook dat een verrassend groot deel van het aluminium middenmotorplatform gedeeld kan worden met de volgende modellen met de motor voorin. Ook is het elektrische systeem van Mercedes – zoals bij de DB11, Vantage en DBX. Daimler blijft immers een aandeelhouder in Aston Martin.
De Vanquish zal de nieuwe V6 delen met de AM-RB 003, alhoewel ze niet hetzelfde vermogen zullen hebben. De motor heeft twee turbo’s en Palmer bevestigt dat de auto’s meer vermogen zullen krijgen door een hybride set-up. We weten dat Ferrari werkt aan een soortgelijk systeem. McLaren denkt er ook over na om te gaan downsizen in de toekomst. Maar waarom zou Aston Martin een grote risicovolle investering doen in haar eigen motoren terwijl ze toegang hebben tot de V8 van AMG? ‘Nou, we hebben ingenieurs. Ze werkten aan onze turbo-V12 en ik wilde ze niet naar huis sturen’, grijnst Palmer. ‘We hebben de mogelijkheid om ingenieurs aan te trekken bij dit merk. Ze hebben de wil om iets speciaals te doen. En een V6 is eigenlijk een halve V12.’ Dus als je de details wilt weten over het formaat en de technologie in de V6, kijk dan eens goed naar de V12.

Een passie voor auto’s

Bij supercars draait het om emotie, niet alleen praktische engineering en financiële beslissingen zijn van belang. ‘De motor is het hart van een auto, vooral als deze in het midden geplaatst wordt. Het is onderdeel van de passie.’ Het draait niet alleen om het verkopen van auto’s. Het gaat ook over het maken van auto’s. Palmer vertelt dat het alweer negentien jaar geleden is dat een Aston de fabriek verliet met een in Groot-Brittannië geassembleerde motor. ‘Ik wil de auto-industrie in het VK hervormen. Ik wil auto’s bouwen in het VK. Helaas weet het VK momenteel van voren niet dat het van achteren leeft.’ Mogen we die Brexit-referentie optekenen? Hij knikt.
Palmers fabricageplan loopt vooralsnog op rolletjes. Toen hij eind 2014 aan het roer kwam te staan, beloofde Palmer een geheel nieuwe vloot aan auto’s die diverser zouden zijn dan ooit. De DB11 en Vantage zijn klaar. De DBS noemt hij liefkozend ‘een sportievere versie van de DB11’, niet een onafhankelijk model. De eerste glimp van de bijna productieklare Valkyrie werd ook getoond op Genève. De eerste prototypes van de DBX worden op dit moment gebouwd in de nieuwe fabriek in Wales. In dezelfde context zijn de drie conceptcars die onthuld zijn in Genève – de RB 003, de Vanquish en de Lagonda All Terrain – niet eens zo hoog gegrepen. Palmer herinnert ons er geduldig aan dat TG het interview begon met het vergelijken van Aston Martins ambities met die van Lotus in 2010, op de autoshow van Parijs. Aston Martin heeft niet alleen een sterke naam, ze hebben het kapitaal, de klanten en de staat van dienst.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)