Tot zo’n twee jaar geleden was het erg simpel. Wilde je een voorbeeld van een oude auto, dan noemde je de Land Rover Defender of de Mercedes G-klasse. En hoewel de Mercedes er nog vrijwel hetzelfde uitziet, zijn beide auto’s gloednieuw. Maar niet gevreesd (of juist wel): er zijn nog best wat auto’s die al een tijdje meegaan te koop in Nederland. We hebben het dan over auto’s die in de basis niet zijn veranderd. Een facelift met nieuwe bumpers en eventueel een nieuwe motor tellen we dan niet mee.
Meestal gaan auto’s ongeveer zes jaar mee. Halverwege krijgen ze vaak een update (noem het gerust facelift of LCI: life cycle impulse) met nieuw bumpertjes en lampen, maar in de basis blijven ze gelijk. Eventjes geleden gaven we je het lijstje van de oudste auto’s die nog in productie zijn over de hele wereld, en dit keer spitsen we het toe op Nederland. Dit zijn de oudste auto’s die je in Nederland kunt kopen.
Mitsubishi Space Star (2012)
Ergens rond 2007 pakte Mitsubishi de naam van hun nietszeggende MPV en besloten ze deze op een nietszeggende hatchback te plakken. Dat is geen waardeoordeel, want blijkbaar is dat precies wat bepaalde mensen in een auto zoeken. Een zuinig en verstandig gebakje om van A naar B te komen. Door de jaren heen werd de Space Star twee keer gefacelift en nu ziet hij er wat bijdetijdser uit. Neemt niet weg dat hij in de basis al bijna tien jaar oud is.
Dacia Lodgy (2012)
Naar verluidt worden ze alvast met het eerste parkeerdeukje vanuit de fabriek geleverd om de klant op weg te helpen. Het kan niet anders dan dat je niets om auto’s geeft als je een Dacia Lodgy koopt. Daarom maakt het geen donder uit dat het ding oorspronkelijk uit 2012 komt. Het rijdt best aardig, kost niet al te veel en het zal ongetwijfeld betrouwbaar zijn door de doorontwikkelde Renault-techniek.
Fiat Panda (2011)
Veel auto’s voor het volk zijn inmiddels niet trouw gebleven aan hun oude recept. De Volkswagen Beetle was in zijn laatste generatie een hip retro-ding, net als de Mini. De Fiat Panda blijft wel trouw vasthouden aan het oer-idee: een voordelige auto die lastig kapot te krijgen is. Voor deze beide eigenschappen is het verstandig om doorontwikkelde techniek te gebruiken en de ontwikkelingskosten over zoveel mogelijk jaren uit te smeren. Zo kwam de Panda van de derde generatie aanvankelijk met een viercilinder uit de jaren tachtig. Die is nu vervangen door een nieuwe driecilinder met het simpelste hybridesysteem dat we kennen. Precies wat je wilt.
Mitsubishi ASX (2010)
In 2017 vonden we eigenlijk al dat de Mitsubishi ASX al zijn leeftijd begon te vertonen en niet meer lekker meekwam met de rest van het veld. Links en rechts verschenen crossovers van de nieuwste generatie met beter uitrusting, fijnere geluidsisolatie en zuinigere motoren. Het antwoord van Mitsubishi? Nog een facelift. Net als de Space Star kreeg de ASX gewoon een tweede voor zijn kiezen. Citroën bracht tien jaar geleden op basis van de ASX de Citroën C4 Aircross uit, maar die hebben ze inmiddels allang vervangen.
Lotus Elise (2010)
De Lotus Elise S3 komt uit 2010, maar qua techniek verschilt hij niet enorm van de Elise S1. Dus als je deze auto de oudste van dit lijstje wilt noemen, dan vinden we dat ook goed. De oorspronkelijke Elise verscheen in 1999 en woog toen ongeveer 750 kilo. Door de jaren heen moesten er dingen worden toegevoegd voor bijvoorbeeld de veiligheid of om de uitstoot te drukken. Nu weegt hij net geen 950 kilo. Binnenkort is het echter klaar voor de Elise, want Lotus is bezig aan de Final Edition.
Alfa Romeo Giulietta (2010)
Ook voor deze auto valt het doek spoedig. De Giulietta staat nog op de website van Alfa Romeo en is nog samen te stellen, maar het duurt niet lang meer voor hij verdwijnt. De Alfa Romeo Tonale kun je zien als zijn opvolger, al is dat geen hatchback meer, maar een crossover. Daar valt nu eenmaal meer geld mee te verdienen.
Nissan GT-R (2007)
In december van 2007 verscheen de Nissan GT-R in Japan en iets later verwelkomden we de eerste exemplaren in Nederland. Nissan voelde de druk, want het is geen eenvoudige taak om een opvolger voor de Nissan Skyline R34 GT-R te bouwen. Het resultaat was zo’n belachelijk potente auto dat hij bijna vijftien jaar later nog niet over de datum is. Overigens updatete Nissan de GT-R om de paar jaar met wat extra vermogen en wat uiterlijke wijzigingen. Ze veranderden zelfs een knik in het dak omdat deze wervelingen in de lucht zou veroorzaken. De huidige Nismo-uitvoering van de GT-R met 600 pk houdt menig supercar prima bij. Over een opvolger is helaas nog niets bekend.
Fiat 500 (2007)
We snappen het wel. De Fiat 500 blijft verkopen als een dolle stier, net als de Fiat Panda. Dit is precies de auto die de mensen willen, dus waarom proberen om hem te veranderen? Hij is in de tussentijd één keer goed gemoderniseerd met nieuwe schermpjes en iets strakkere lichten. Onlangs kreeg hij hetzelfde 12-volt hybridesysteem als de Panda. De elektrische Fiat 500 is trouwens wel compleet nieuw.
Reacties
Anton heeft op 9 maart 2021 geschreven:
De Lexus CT kwam op de markt in 2011en is (na twee facelifts) ook nog steeds nieuw te koop.
Anton heeft op 9 maart 2021 geschreven:
De Lexus CT kwam op de markt in 2011en is (na twee facelifts) ook nog steeds nieuw te koop.
Nabil heeft op 9 maart 2021 geschreven:
Super interessant! Heb niet verwacht dat de Nissan ertussen zat. Bedankt voor de waardevolle informatie.
Simn heeft op 8 maart 2021 geschreven:
En de VW Transporter? T5/T6(.1) in basis nog allemaal hetzelfde
Gerard heeft op 7 maart 2021 geschreven:
Ik mis de
Fiat Punto (2006)
@Efraim: de Fiesta is in de loop van de tijd gefacelift en vernieuwd, huidige model is pas sinds 2017 op de markt
Mattijn Nederend heeft op 8 maart 2021 geschreven:
De Punto is niet meer nieuw in Nederland te krijgen. Misschien wat losse voorraadmodellen, maar op de site van Fiat is hij ook verdwenen
Efraïm Verboeket heeft op 7 maart 2021 geschreven:
Ford fiesta is ook al heeeeeel oud.
Geen heeft op 6 maart 2021 geschreven:
Morgan??
Mattijn Nederend heeft op 8 maart 2021 geschreven:
De oude Morgan 4/4 (1936) is vervangen door de nieuwe Morgan Plus Six (2019)
Ted heeft op 6 maart 2021 geschreven:
En de Mini ???
Mattijn Nederend heeft op 8 maart 2021 geschreven:
Die verscheen rond 2014, dus die moet nog heel eventjes