Het zou je verbazen hoeveel van de auto’s die je in Flodder of Kees & Co op de achtergrond zag, vandaag de dag nog in productie zijn. De Volkswagen Golf I leefde nog door als Citi Golf en rolde in 2009 voor het laatst uit de fabriek. De Hindustan Ambassador, die je kent uit de reclame van de Peugeot 206, mocht in 2014 met welverdiend pensioen. De Peugeot 206 zelf verlaat nog gloednieuw de showroom in bepaalde landen en is een van de jongste in het lijstje van de oudste auto’s die nog in productie zijn. We kozen een stel oudjes uit die relevant zijn of relevant waren voor de Nederlandse markt; het zijn er ongetwijfeld nog veel meer. Leuke suggesties kun je mailen, of stuur ons via Facebook een berichtje.

Peugeot 206 – sinds 1998

De 206 is het populairste product van Peugeot aller tijden en de verkoopteller blijft maar oplopen. Hier kreeg de hatchback nog een verlengd leven als Peugeot 206+, maar inmiddels is hij echt vertrokken uit dit deel van de wereld. Producent Iran Khodro Industrial Group kocht de rechten voor de auto en bouwt de Peugeot 206 nog zoals wij hem kennen, maar ook als sedan onder de naam 206 SD. Ook bouwen ze een iets gefacelifte versie met de naam 207 (en 207 SD). Deze laatste heeft iets weg van de Peugeot 206+ en krijgt een setje toffe achterlichten mee, die schijnbaar ook op de normale 206 passen.

Chevrolet Express – sinds 1995

In Nederland reed deze Chevrolet Express, beter bekend als Chevy Van, met spoed rond van en naar ziekenhuizen. In Amerika zijn ze nog altijd dol op dit werkpaard. Het busje met de plus in de grille staat al sinds 1995 in de showrooms. Hij werd links en rechts wat bijgeschaafd in de loop der jaren, en in de afgelopen kwart eeuw zijn ook diverse nieuwe motoren geïntroduceerd. Handig, want de auto stond in de top tien meest onzuinige auto’s ter wereld.

Toyota Land Cruiser 70 – sinds 1984

De Toyota Land Cruiser is zo’n auto die de koers van de geschiedenis meerdere malen veranderde. Is het niet omdat de Land Cruiser soldaten veilig door vijandig gebied vervoerde, dan is het wel omdat hij een cocaïnebaas wegvoerde van een aanslag – of juist rebellen aan de poorten van een paleis bracht. Hoe kan het ook anders: van de auto die genen deelt met de onverwoestbare Hilux bouwde Toyota meer dan 10 miljoen exemplaren. De Land Cruiser J70 is bijvoorbeeld al sinds 1984 in productie en wordt nog volop verkocht in Australië en het Midden-Oosten. In Nederland rijden we al in de J200-generatie, maar voor Safaripark Beekse Bergen haalde Toyota in 2017 één J70 naar Nederland.

Peugeot 405 – sinds 1987

De nieuwste Peugeot 405 is een samenwerking tussen de Franse autobouwer en producent Khazar, gevestigd in Azerbeidzjan. De 1,8-liter benzinemotor in de huidige 405 produceert 100 pk en een dieselmotor is goed voor 105 pk. Opties omvatten elektrische stoelen, klimaatcontrole en parkeersensoren. Hopelijk starten ze binnenkort weer de productie op van de prachtige 406 Coupé en lukt het iemand om die auto op slinkse wijze hier op Nederlands kenteken te krijgen.

Lada Niva – sinds 1977

Niet alleen is de Lada Niva nog in productie, onlangs ontving hij een revolutionair nieuw extraatje. Neen, twee zelfs: de Lada Niva (of 4×4, zoals ie inmiddels officieel heet) pronkt nu met twéé bekerhouders. De wijzerplaten worden wit verlicht, het dashboardkastje is ruimer en de ventilatie-openingen zijn groter. Met dit tempo verwachten we over tien jaar Apple CarPlay in de Lada Niva. Je kunt hem trouwens ook in Duitsland nog nieuw kopen.

UAZ Bukhanka – sinds 1965

De UAZ Bukhanka (Russisch voor ‘broodje’, vanwege z’n uiterlijk) was het Slavische antwoord op de Volkswagen T1. Deze taaie rakker is al vanaf 1965 in productie en sinds twee jaar kun je ‘m zelfs in Nederland krijgen. En zo is een van de oudste auto’s die nog in productie is, nieuw in Nederland te koop. Ondernemers rijden hem al vanaf 15.550 euro. Stel vooral geen lastige vragen over kreukelzones of actieve veiligheidsmiddelen.

Nu uit productie: Morgan 4/4 – sinds 1936

Adriaan achtervolgde nog een ontvoerde Bassie in een Nissan Laurel in een Morgan 4/4. En toen al, in de jaren zeventig, was de auto al meer dan 40 jaar oud. De Morgen 4/4 is inmiddels de 80 jaar gepasseerd, maar de 100 gaat hij niet meer redden. Het platform van de nieuwe Morgan Plus Six neemt het stokje over en daarmee is de oudste auto van dit lijstje met welverdiend pensioen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear