
Snik. De laatste schroef op de productielijn van de Huayra is vastgedraaid. Alle 100 exemplaren zijn geproduceerd. Officieel, dan. Één troost: de kunstzinnige autobouwer eindigt met een knal. Dit is de Pagani Huayra L’Ultimo.
De Pagani Huayra L’Ultimo integreert diverse elementen uit de zesjarige evolutie van het model. Een schepje BC hier, een toefje Tempesta daar.
De AMG-V12 produceert dus een niet-te-zuinige 800 pk en 1.100 Nm koppel. De koolstofvezel splitter, zijskirts en achterdiffuser komen van de Tempesta. De gulzige luchthapper en de brede achterspoiler komen van de BC. De kleur is niet te missen: Petronas-groen. Net als de weekendauto van Lewis Hamilton. Ook binnenin komen de kleuren van het Mercedes F1-team terug. De Huayra kan het hebben.
Sinds 2012
De Huayra volgde de Zonda in 2012 op. 4.700 onderdelen waren nieuw en de auto was langer, breder en sneller. Zelfs de naam van het materiaal is spectaculair: carbotanium. Wat het is? Koolstofvezel met titaniumdraden. Het motorgeluid – dat al de perfectie naderde – werd nog beter.
Horacio Pagani heeft een onstilbare honger naar details. Elke van de 3.000 bouten heeft een Pagani-merk. De sleutel is gefreesd uit een stuk aluminium in de vorm van de auto. Een leren band houdt de koolstofvezel kap omlaag. ‘Goed genoeg’ komt niet voor in het woordenboek van meneer Pagani.
De prijs van 910.000 euro voor de eerste Huayra in 2013 klinkt tegenwoordig als een koopje. En dat was destijds al drie keer zoveel als een Aventador. Nu mag je rekenen op een paar miljoen euro.
Is de Huayra nu echt klaar?
Bwoah (ah, verkeerde F1-coureur), Pagani staat erom bekend nog weleens ‘de tel kwijt te raken’ en postuum door te gaan met produceren. Honderd of honderd-en-drie, wat maakt het ook uit? Breng genoeg geld mee, en Horacio verricht wonderen op de doden.
Meer van TopGear


VIDEO: Politie neemt Pagani Codalunga van 7 miljoen euro in beslag

De Pagani Huayra R Evo is een cabrio met LMP2-prestaties

Pagani Imola Roadster krijgt een nieuwe V12 van AMG (850 pk!)

Deze Pagani Huayra Dinamica Evo Roadster is een heel speciale one-off

Waarom de Pagani Huayra R wat ons betreft de beste herrie van 2022 maakt

Iemand betaalde 10,5 miljoen euro voor een omgebouwde Pagani Zonda

De Pagani Zonda Arrivederci is de aller, aller allerlaatste. Echt. Beloofd.

Deze Pagani Huayra Epitome is de eerste en enige Huayra met een handbak

VIDEO: Is de Pagani Utopia een echte V12-hypercar of alleen een kunstwerk op wielen?

De Alisea is een moderne (en mooiere?) Pagani Zonda

VIDEO: Politie neemt Pagani Codalunga van 7 miljoen euro in beslag

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden
