Maakt Pagani nog Zonda's, nu de Huayra al lang en breed het koolstofvezelen stokje heeft overgenomen? Ja, zo blijkt, maar dit is nu echt, écht de laatste in het illustere rijtje. Zeggen ze.

Met als basis de uitzinnige Zonda R heeft Pagani een ultieme uitsmijter neergezet onder de naam Zonda Revolucion. Vanzelfsprekend werden de specificaties een tikje omhoog gekrikt: de 6,0-liter AMG V12 levert nu een bloedstollende 800 pk en 730 Nm. Dit wordt via een sequentiële transmissie met zes versnellingen naar de achterwielen gestoten, die daar uit zichzelf niet altijd even goed mee overweg kunnen; vandaar de speciaal ontwikkelde tractiecontrole met twaalf instellingen. Is de boel eenmaal in beweging, dan is er ook geen houden meer aan: de Zonda Revolucion weegt, net als de R, slechts 1.070 kilo.

Brembo levert een stel enorme composiet-remmen die niet alleen 15 procent lichter zijn, maar bovendien beter presteren bij lage temperaturen. Naast wat permanente aerodynamische aanpassingen heeft de Zonda Revolucion ook een verstelbare achtervleugel, net als een F1-auto. Met de DRS-knop op je stuur kun je kiezen tussen maximale of minimale downforce, of een automatische modus selecteren. Mocht je nonchalant op tafel geworpen Pagani-sleutel je vrienden nog niet genoeg imponeren, dan doet het verhaal over deze spoiler dat wel.

Pagani bouwt slechts vijf stuks van de Zonda Revolucion en zet ze voor 2,2 miljoen euro per stuk in de markt. Da's exclusief belastingen, trouwens – al zul je geen BPM hoeven betalen, want straatlegaal is de Revolucion niet. Vier zijn er al verkocht, dus mocht je je de laatste willen toe-eigenen, wees snel.

Reacties