Als je ooit een keer interessant wilt doen in het Louwman Museum, ga dan op zoek naar auto’s met een dubbele achterruit en zeg heel interessant ‘oh, dat is een split-window’. Vaak zijn dit zeldzame en heel vroege exemplaren van een model. De eerste Kevers hadden een split-window en de eerste Corvettes ook. En het lijkt erop dat Mercedes (of eigenlijk Maybach) de dubbele ruit weer introduceert. Niet heel praktisch, maar wel cool

In het verlengde daarvan hebben we voor vandaag de Maybach S-klasse coupé voor je. Op dit moment kun je de S-klasse krijgen als sedan met korte en lange wielbasis. Maar daar komt dus – met een aan zekerheid grenzende vorm van waarschijnlijkheid – een coupé bij. Er zijn namelijk enkele afbeeldingen ‘gelekt’. Het zijn zogenaamde patenttekeningen.

Voordat een fabrikant een model in productie neemt, vragen ze patent aan op het ontwerp. Dit zodat anderen niet met een identiek design aan de haal gaan. Bijzonder weetje: Mercedes heeft niet zelf de patenten ingediend. Dat was Robu AG, dat destijds ook het patent aanvroeg voor de Bussink GT R Speedlegend. Het lijkt er dus op dat Mercedes de coupé-conversie van de S-klasse uitbesteedt aan een specialist.

Patenttekeningen van de S-klasse Coupé

Dat gebeurt vaker, bijvoorbeeld bij de BMW 3.0 CSL, vooral wanneer de productieaantallen laag zijn. Enfin, terug naar de patenttekeningen. We kunnen een redelijk beeld krijgen van hoe de S-klasse coupé eruit komt te zien. Er zijn twee uitvoeringen: een AMG S-klasse Coupé en een Maybach S-klasse Coupé. De AMG (wit met zwarte bovenzijde) is sportiever qua aankleding (en waarschijnlijk ook qua rijeigenschappen) en kun je herkennen aan de grille met verticale spijlen.

Mercedes AMG S-klasse Coupé patenttekening zijkant links voor schuin

De AMG-versie van de S-klasse coupé kun je – net als de sedan – herkennen aan de vier vierkante uitlaten. Gek genoeg heeft de AMG-versie Maybach-logo’s op de wielnaven. Wat ons opvalt, is dat het ontwerp meer wegheeft van een sedan met twee deuren dan van een ‘echte’ coupé. Dat gaan we even voor je toelichten. Op de tekeningen is te zien dat de daklijn hetzelfde is als de sedan. Ook de deuren lijken even lang te zijn; er zijn alleen geen achterdeuren.

Het ouderwetse designelement: de split-window

Coupés hebben doorgaans een kortere wielbasis, langere deuren en een lager dak ten opzichte van de sedan. Mede daardoor ziet een coupé er vaak wat fraaier uit. Daar lijkt nu echter geen sprake van te zijn. Bij de Maybach lijkt de wielbasis en de deur gelijk te zijn, maar is de daklijn afwijkend. Wat ook anders is, is dat de Maybach een zogenaamde ‘split-window’ heeft. De Maybach versie vinden we nog mooier. Sowieso past een chique en luxe behandeling beter bij een enorme coupé dan een sportieve.

Mercedes Maybach S-klasse Coupé patenttekening zijkant links achter schuin

Wanneer we de auto’s kunnen verwachten, is niet helemaal duidelijk. Wel is duidelijk dat beide modellen perfect in het ‘Mythos’-programma passen. Dat is een speciaal label voor Mercedessen met een afwijkende carrosserie. Het eerste model in de serie is de Mercedes-AMG PureSpeed. Reken op een fors prijskaartje dat niet alleen het product, maar ook de exclusiviteit weerspiegelt.

Lees ook: Maybach 57S Coupé van Khadaffi te koop

Het zou voor het eerst zijn dat er een Maybach coupé komt. Er was ooit de Maybach Exelero coupé, speciaal gebouwd om banden te testen voor bandenfabrikant Fulda. De Exelero zou het prototype-stadium niet ontgroeien. Verder heeft tuner Xenatec acht exemplaren van de Maybach 57 Coupé gemaakt. et.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)