
Terwijl we nog aan het bijkomen zijn van de Toyota GR Yaris verschijnt deze Peugeot 106 ineens op onze tijdlijn. Het is het brouwsel van ene Philippe Duperray, die het voor elkaar kreeg om de aandrijflijn uit de Lancer Evo in zijn 106’je te proppen. De ongeveer 300 pk die de turbomotor er normaal uitperst, zou al zat zijn voor de kleine Franse hatchback, maar Philippe wilde meer. Dus trok hij de volledige motor uit elkaar, verving alle onderdelen door sterker spul en hing er een grotere turbo aan. Een sequentiële bak stuurt nu meer dan 660 pk en 859 Nm naar alle wielen. Voor meer stabiliteit vergrootte hij de spoorbreedte en hij liet de carrosserie meegroeien. Uiteraard zit er een flinke spoiler achterop, koolstofvezel canards op de bumper en de nodige veiligheidsopties, zoals een rolkooi. Zie hieronder hoe dat rijdt.
Peugeot 106 met Lancer Evo-aandrijflijn
Foto’s: 106 Evolution
Meer van TopGear


Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Let op: vanaf morgen wordt parkeren flink duurder als je niet oppast

Wat is de goedkoopste parkeerapp in 2025 nu EasyPark zo duur is?
