
Terwijl we nog aan het bijkomen zijn van de Toyota GR Yaris verschijnt deze Peugeot 106 ineens op onze tijdlijn. Het is het brouwsel van ene Philippe Duperray, die het voor elkaar kreeg om de aandrijflijn uit de Lancer Evo in zijn 106’je te proppen. De ongeveer 300 pk die de turbomotor er normaal uitperst, zou al zat zijn voor de kleine Franse hatchback, maar Philippe wilde meer. Dus trok hij de volledige motor uit elkaar, verving alle onderdelen door sterker spul en hing er een grotere turbo aan. Een sequentiële bak stuurt nu meer dan 660 pk en 859 Nm naar alle wielen. Voor meer stabiliteit vergrootte hij de spoorbreedte en hij liet de carrosserie meegroeien. Uiteraard zit er een flinke spoiler achterop, koolstofvezel canards op de bumper en de nodige veiligheidsopties, zoals een rolkooi. Zie hieronder hoe dat rijdt.
Peugeot 106 met Lancer Evo-aandrijflijn
Foto’s: 106 Evolution
Meer van TopGear


Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Door deze slimme truc kunnen vrachtwagens snelladen zonder dat het stroomnet overbelast raakt

TU Delft bouwt duurzame auto met vergeten techniek uit jaren ’60 die op bijna elke brandstof kan lopen

Pas op: waarom je vandaag plotseling last kunt hebben van ‘ijzel’ op de Nederlandse wegen

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?
