
Terwijl we nog aan het bijkomen zijn van de Toyota GR Yaris verschijnt deze Peugeot 106 ineens op onze tijdlijn. Het is het brouwsel van ene Philippe Duperray, die het voor elkaar kreeg om de aandrijflijn uit de Lancer Evo in zijn 106’je te proppen. De ongeveer 300 pk die de turbomotor er normaal uitperst, zou al zat zijn voor de kleine Franse hatchback, maar Philippe wilde meer. Dus trok hij de volledige motor uit elkaar, verving alle onderdelen door sterker spul en hing er een grotere turbo aan. Een sequentiële bak stuurt nu meer dan 660 pk en 859 Nm naar alle wielen. Voor meer stabiliteit vergrootte hij de spoorbreedte en hij liet de carrosserie meegroeien. Uiteraard zit er een flinke spoiler achterop, koolstofvezel canards op de bumper en de nodige veiligheidsopties, zoals een rolkooi. Zie hieronder hoe dat rijdt.
Peugeot 106 met Lancer Evo-aandrijflijn
Foto’s: 106 Evolution
Meer van TopGear


Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
