Peugeot 106 met Lancer Evo-aandrijflijn

Hoe maak je een auto leuker? Verklein de wielbasis

Foto('s): Maxime via 106 Evolution op FacebookPeugeot 106 Lancer Evo
Foto('s): 106 Evolution op FacebookPeugeot 106 Lancer Evo
Foto('s): Maxime via 106 Evolution op FacebookPeugeot 106 Lancer Evo
Foto('s): Maxime via 106 Evolution op FacebookPeugeot 106 Lancer Evo
Foto('s): Maxime via 106 Evolution op FacebookPeugeot 106 Lancer Evo
Peugeot 106 Lancer Evo
Peugeot 106 Lancer Evo
Peugeot 106 Lancer Evo
Peugeot 106 Lancer Evo
Peugeot 106 Lancer Evo

Terwijl we nog aan het bijkomen zijn van de Toyota GR Yaris verschijnt deze Peugeot 106 ineens op onze tijdlijn. Het is het brouwsel van ene Philippe Duperray, die het voor elkaar kreeg om de aandrijflijn uit de Lancer Evo in zijn 106’je te proppen. De ongeveer 300 pk die de turbomotor er normaal uitperst, zou al zat zijn voor de kleine Franse hatchback, maar Philippe wilde meer. Dus trok hij de volledige motor uit elkaar, verving alle onderdelen door sterker spul en hing er een grotere turbo aan. Een sequentiële bak stuurt nu meer dan 660 pk en 859 Nm naar alle wielen. Voor meer stabiliteit vergrootte hij de spoorbreedte en hij liet de carrosserie meegroeien. Uiteraard zit er een flinke spoiler achterop, koolstofvezel canards op de bumper en de nodige veiligheidsopties, zoals een rolkooi. Zie hieronder hoe dat rijdt.

Peugeot 106 met Lancer Evo-aandrijflijn

Foto’s: 106 Evolution

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws