
Terwijl we nog aan het bijkomen zijn van de Toyota GR Yaris verschijnt deze Peugeot 106 ineens op onze tijdlijn. Het is het brouwsel van ene Philippe Duperray, die het voor elkaar kreeg om de aandrijflijn uit de Lancer Evo in zijn 106’je te proppen. De ongeveer 300 pk die de turbomotor er normaal uitperst, zou al zat zijn voor de kleine Franse hatchback, maar Philippe wilde meer. Dus trok hij de volledige motor uit elkaar, verving alle onderdelen door sterker spul en hing er een grotere turbo aan. Een sequentiële bak stuurt nu meer dan 660 pk en 859 Nm naar alle wielen. Voor meer stabiliteit vergrootte hij de spoorbreedte en hij liet de carrosserie meegroeien. Uiteraard zit er een flinke spoiler achterop, koolstofvezel canards op de bumper en de nodige veiligheidsopties, zoals een rolkooi. Zie hieronder hoe dat rijdt.
Peugeot 106 met Lancer Evo-aandrijflijn
Foto’s: 106 Evolution
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Gaan de moederbedrijven van Dacia en Alfa Romeo fuseren?

Peugeot E-3008 GT review: Hoe rijdt de eerste EV met nieuwe techniek voor Peugeot, Opel en Fiat?

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Voor minder dan 1.500 euro is deze Mercedes E 53 de perfecte stationwagon

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ben jij meer geld kwijt bij een botsing met een Ferrari dan met een Suzuki? Of maakt dat niet uit?

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien
