
TopGear stapt net uit de nieuwe Peugeot 2008 en e-2008. In ons februarinummer (half januari in de winkel) lees je de volledige testverslagen; nu alvast de highlights.
Testobject: Peugeot 2008
Uitvoering: PureTech 130 GT-Line en e-2008 GT
Locatie: omgeving Marseille
Weersomstandigheden: 12 graden en bewolkt
Waar gaat die voorkant met die auto naartoe?
Ja, we dachten eigenlijk dat Peugeot wel klaar was met grote, optisch zware neuzen, maar de nieuwe 2008 bewijst het tegendeel. Een dikke grille, gigantische led-dagrijverlichting – er staat geen mooi slank autootje, zeg maar. Tot je bij de achterkant komt: die is juist weer strak en ingetogen. Een beetje een vreemd design, zeker naast iets als de beeldschone 508.
Heeft ie veel gemeen met de 208?
Ja, zo’n beetje alles: het platform, de motoren, de technische gimmicks. Peugeot vernieuwt de hele compacte reutemeteut in één vloeiende beweging.
Waarom wil ik een Peugeot 2008?
Tja, omdat je gevallen bent voor de kleine-SUV-hype? Peugeot pakte in ieder geval goed uit: de nieuwe 2008 is 16 centimeter langer dan de oude (maar nog steeds een beetje krap vanbinnen) en zit optioneel tjokvol tech. Zoals de 3D i-Cockpit, met een tellerscherm met twee lagen dat beelden voor of over elkaar kan plaatsen. Niet nodig, wel heel gaaf. Ook is er een batterij ADAS-spul (rijassistentie), krijg je optioneel een achttraps automaat en is er dus zelfs een vol-elektrische versie. Kleine autootjes worden volwassen.
Hoe rijdt het?
Goed hoor. In de PureTech 130 met handbak vermaken we ons prima. Omdat de 2008 stiekem niet zo heel hoog is, rijdt ie hatchback-achtig, al gaat ie op z’n bollige Michelins soms ietwat soft de bocht in. In de Sport-stand geeft de driecilinder een rasperig geluidje en doen de besturing en gasrespons leuk mee. Het onderstel blijft een beetje een Frans-zachte aangelegenheid, maar dat mogen we wel.
En de Peugeot e-2008?
Van hetzelfde laken een pak, maar dan zonder geluid. De kickdown-functie van het gaspedaal geeft een extra boost bij het optrekken of inhalen. En als je de pook in B zet om de regeneratie op te krikken, kom je een aardig eind zonder het rempedaal te gebruiken. Dat is ook maar beter, want die rem voelt vaag aan – had wat scherper gemogen.
Wanneer kan ik ze kopen?
De nieuwe Peugeot 2008 maakt binnenkort z’n entree op de markt met verschillende benzine- en dieselmotoren. De e-2008 volgt rond mei, en uiteindelijk komt er ook een plug-in hybride. Prijzen beginnen bij 25.760 euro (40.930 euro voor de e-2008) en kunnen – als je valt voor het alcantara en de beukende Focal-audio van onze testauto’s – aardig uit de klauwen lopen. Haha, klauwen. Snap je?
Lees de volledige rijtesten van de Peugeot 2008 en e-2008 in TopGear Magazine 176 – vanaf 16 januari in de winkel.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De Peugeot 2008 is gefacelift: Dit zijn alle veranderingen

Peugeot e-2008 vs MG ZS EV vs Kia e-Soul

Peugeot 2008 PureTech 130 Allure

Peugeot e-2008 GT

Peugeot 2008 is je kleine SUV van deze week

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Gaan de moederbedrijven van Dacia en Alfa Romeo fuseren?

Peugeot E-3008 GT review: Hoe rijdt de eerste EV met nieuwe techniek voor Peugeot, Opel en Fiat?

Je volgende Peugeot kan een levensgrote op afstand bestuurbare auto worden

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Kan de BYD Atto 2 aanhaken bij Europese, Japanse en Koreaanse SUV’tjes? (review)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Alfa Romeo Junior Veloce: de leukste in zijn klasse, maar niet de beste (review)

Mitsubishi Outlander Sport is verrassend genoeg geen Renault, kost 22.050 euro

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Toyota Land Cruiser 250: zo gedraagt ie zich in het terrein (review)

Ford Explorer vs Opel Grandland: welke elektrische crossover moet je kiezen? (review)
