



De kleine kijk-mij-nou-Peus gaat z’n tweede generatie in
TopGear stapt net uit de nieuwe Peugeot 2008 en e-2008. In ons februarinummer (half januari in de winkel) lees je de volledige testverslagen; nu alvast de highlights.
Testobject: Peugeot 2008
Uitvoering: PureTech 130 GT-Line en e-2008 GT
Locatie: omgeving Marseille
Weersomstandigheden: 12 graden en bewolkt
Ja, we dachten eigenlijk dat Peugeot wel klaar was met grote, optisch zware neuzen, maar de nieuwe 2008 bewijst het tegendeel. Een dikke grille, gigantische led-dagrijverlichting – er staat geen mooi slank autootje, zeg maar. Tot je bij de achterkant komt: die is juist weer strak en ingetogen. Een beetje een vreemd design, zeker naast iets als de beeldschone 508.
Ja, zo’n beetje alles: het platform, de motoren, de technische gimmicks. Peugeot vernieuwt de hele compacte reutemeteut in één vloeiende beweging.
Tja, omdat je gevallen bent voor de kleine-SUV-hype? Peugeot pakte in ieder geval goed uit: de nieuwe 2008 is 16 centimeter langer dan de oude (maar nog steeds een beetje krap vanbinnen) en zit optioneel tjokvol tech. Zoals de 3D i-Cockpit, met een tellerscherm met twee lagen dat beelden voor of over elkaar kan plaatsen. Niet nodig, wel heel gaaf. Ook is er een batterij ADAS-spul (rijassistentie), krijg je optioneel een achttraps automaat en is er dus zelfs een vol-elektrische versie. Kleine autootjes worden volwassen.
Goed hoor. In de PureTech 130 met handbak vermaken we ons prima. Omdat de 2008 stiekem niet zo heel hoog is, rijdt ie hatchback-achtig, al gaat ie op z’n bollige Michelins soms ietwat soft de bocht in. In de Sport-stand geeft de driecilinder een rasperig geluidje en doen de besturing en gasrespons leuk mee. Het onderstel blijft een beetje een Frans-zachte aangelegenheid, maar dat mogen we wel.
Van hetzelfde laken een pak, maar dan zonder geluid. De kickdown-functie van het gaspedaal geeft een extra boost bij het optrekken of inhalen. En als je de pook in B zet om de regeneratie op te krikken, kom je een aardig eind zonder het rempedaal te gebruiken. Dat is ook maar beter, want die rem voelt vaag aan – had wat scherper gemogen.
De nieuwe Peugeot 2008 maakt binnenkort z’n entree op de markt met verschillende benzine- en dieselmotoren. De e-2008 volgt rond mei, en uiteindelijk komt er ook een plug-in hybride. Prijzen beginnen bij 25.760 euro (40.930 euro voor de e-2008) en kunnen – als je valt voor het alcantara en de beukende Focal-audio van onze testauto’s – aardig uit de klauwen lopen. Haha, klauwen. Snap je?
Lees de volledige rijtesten van de Peugeot 2008 en e-2008 in TopGear Magazine 176 – vanaf 16 januari in de winkel.
Reacties