Peugeot 2008 en e-2008: 1e rij-indruk

De kleine kijk-mij-nou-Peus gaat z’n tweede generatie in

Peugeot 2008 1e rij-indruk 2020
Peugeot 2008 1e rij-indruk 2020
Peugeot 2008 1e rij-indruk 2020 dashboard interieur
Peugeot 2008 1e rij-indruk 2020 tellers tellerscherm scherm 3D
Peugeot 2008 1e rij-indruk 2020 dashboard knoppen schakelaars
Peugeot 2008 1e rij-indruk 2020 achterlicht
Peugeot 2008 1e rij-indruk e-2008 2020
Peugeot 2008 1e rij-indruk e-2008 2020
Peugeot 2008 1e rij-indruk e-2008 2020 interieur dashboard
Peugeot 2008 1e rij-indruk 2020
Peugeot 2008 1e rij-indruk 2020
Peugeot 2008 1e rij-indruk 2020 dashboard interieur
Peugeot 2008 1e rij-indruk 2020 tellers tellerscherm scherm 3D
Peugeot 2008 1e rij-indruk 2020 dashboard knoppen schakelaars
Peugeot 2008 1e rij-indruk 2020 achterlicht
Peugeot 2008 1e rij-indruk e-2008 2020
Peugeot 2008 1e rij-indruk e-2008 2020
Peugeot 2008 1e rij-indruk e-2008 2020 interieur dashboard

TopGear stapt net uit de nieuwe Peugeot 2008 en e-2008. In ons februarinummer (half januari in de winkel) lees je de volledige testverslagen; nu alvast de highlights.

Testobject: Peugeot 2008
Uitvoering: PureTech 130 GT-Line en e-2008 GT
Locatie: omgeving Marseille
Weersomstandigheden: 12 graden en bewolkt

Waar gaat die voorkant met die auto naartoe?

Ja, we dachten eigenlijk dat Peugeot wel klaar was met grote, optisch zware neuzen, maar de nieuwe 2008 bewijst het tegendeel. Een dikke grille, gigantische led-dagrijverlichting – er staat geen mooi slank autootje, zeg maar. Tot je bij de achterkant komt: die is juist weer strak en ingetogen. Een beetje een vreemd design, zeker naast iets als de beeldschone 508.

Heeft ie veel gemeen met de 208?

Ja, zo’n beetje alles: het platform, de motoren, de technische gimmicks. Peugeot vernieuwt de hele compacte reutemeteut in één vloeiende beweging.

Waarom wil ik een Peugeot 2008?

Tja, omdat je gevallen bent voor de kleine-SUV-hype? Peugeot pakte in ieder geval goed uit: de nieuwe 2008 is 16 centimeter langer dan de oude (maar nog steeds een beetje krap vanbinnen) en zit optioneel tjokvol tech. Zoals de 3D i-Cockpit, met een tellerscherm met twee lagen dat beelden voor of over elkaar kan plaatsen. Niet nodig, wel heel gaaf. Ook is er een batterij ADAS-spul (rijassistentie), krijg je optioneel een achttraps automaat en is er dus zelfs een vol-elektrische versie. Kleine autootjes worden volwassen.

Hoe rijdt het?

Goed hoor. In de PureTech 130 met handbak vermaken we ons prima. Omdat de 2008 stiekem niet zo heel hoog is, rijdt ie hatchback-achtig, al gaat ie op z’n bollige Michelins soms ietwat soft de bocht in. In de Sport-stand geeft de driecilinder een rasperig geluidje en doen de besturing en gasrespons leuk mee. Het onderstel blijft een beetje een Frans-zachte aangelegenheid, maar dat mogen we wel.

En de Peugeot e-2008?

Van hetzelfde laken een pak, maar dan zonder geluid. De kickdown-functie van het gaspedaal geeft een extra boost bij het optrekken of inhalen. En als je de pook in B zet om de regeneratie op te krikken, kom je een aardig eind zonder het rempedaal te gebruiken. Dat is ook maar beter, want die rem voelt vaag aan – had wat scherper gemogen.

Wanneer kan ik ze kopen?

De nieuwe Peugeot 2008 maakt binnenkort z’n entree op de markt met verschillende benzine- en dieselmotoren. De e-2008 volgt rond mei, en uiteindelijk komt er ook een plug-in hybride. Prijzen beginnen bij 25.760 euro (40.930 euro voor de e-2008) en kunnen – als je valt voor het alcantara en de beukende Focal-audio van onze testauto’s – aardig uit de klauwen lopen. Haha, klauwen. Snap je?

Lees de volledige rijtesten van de Peugeot 2008 en e-2008 in TopGear Magazine 176 – vanaf 16 januari in de winkel.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws