Het blijft een lastige opgave om een succesnummer van weleer te herscheppen. Met de 206 GTi en de 207 GTi kon Peugeot ons de 205 GTi niet laten vergeten. Nu is er de Peugeot 208 GTi.

Ze blijven het proberen

Wie gaat er nou in vredesnaam een simpel vierkant hokje waarin nauwelijks enige aankleding zat – op wat glimmende plastics na – proberen na te bouwen? We bedoelen: zit jij te wachten op een goedkope, rode plastic streep rondom de hele auto? Nee toch. Op een levensgevaarlijk weggedrag dan? Ook niet, hopen we. Natuurlijk, in die tijd was de GTi met z’n 110 pk’s een bommetje, maar dat was Tatjana ook. Als Peugeot de 205 GTi zou willen laten herleven, dan hadden ze een slecht gebouwde, vlotte maar lawaaiige en gevaarlijke middenklasser moeten bouwen. Dat deden ze niet. Gelukkig. Net als bij alle voorgaande GTi’s heeft Peugeot het standaard model opgefluft tot een sportief typetje waarbij de basis van het standaard model sterk aanwezig is. En het standaard model is comfortabel, braaf sturend en enigszins trendy – een tikje flamboyant zelfs. Voor deze klasse dan, hè. Dus meer dan een paar rode biesjes aan het uiterlijk toevoegen, hoeft eigenlijk niet.

Eerlijk is eerlijk; ze doen hun best

Nou ja, binnenin de Peugeot 208 GTi oogt dat wat doorgeschoten met gelakte en deels rood gespoten deurhendels, maar het hoort er een beetje bij. Prima interieur – al blijft het een ergonomische misser van jewelste dat de tellers voor een deel achter het kleine stuur verdwijnen. Dat hebben alle 208’s. Onbegrijpelijk dat zoiets het productiestadium haalt: geloof ons, dat zou bij enig Duits merk onbestaanbaar zijn.
Aan de buitenkant wat GTi-badges, kekke velgen en een verchroomde uitlaat. Dat ziet er prima uit. Tel daarbij op dat, en nu komen we op de ‘techniek’, de spoorbreedte iets is toegenomen, dempers en vering zijn aangepast, zwaardere stabilisatorstangen zijn gebruikt en hardere rubbers voor het subframe en dat ie grotere remmen heeft: dan heb je al een hele GTi. Met de 1.6 turbomotor die 200 pk levert en 275 Nm koppel kun je dat GTi ook nog eens waarmaken.

Hij is snel, serieus snel zelfs

Maar heel direct betrokken word je niet. Hij blijft wat afstandelijk in z’n stuurgevoel, voelt ook niet heel strak aan en het geluid dat ie maakt, geeft je niet het idee heel hard te gaan. Terwijl je dat wel degelijk gaat. Maar hij voelt er zo relaxed bij, in het geheel niet racy. Hardcore dus? Nee. Zo rudimentair als de 205 GTi? Zeker niet. De Peugeot 208 GTi is een comfortabele GTi, eentje die je elke dag gebruiken kunt, waarin je een (klein) gezin kunt vervoeren zonder dat je na elke rit met het zweet op je rug op de plek van bestemming aankomt. Wil je een extreem betrokken, fijn klinkende, maar een tikje harde hete hatchback: koop een Fiesta ST. Wil je elke dag én in noodtempo én comfortabel kunnen genieten, dan zal de 208 GTi op je lijstje staan. Ga ‘m zeker proeven bij de dealer.

Specificaties Peugeot 208 1.6 THP GTi


Prestaties
0-100 km/u: 6,8 s
Top: 230 km/u
Vermogen: 200 pk
Koppel: 275 Nm

Motor
1.598 cc
viercilinder turbo benzine

Aandrijving
voorwielen

Gewicht
1.160 kg

Verbruik
CO2: 139 g/km

Prijs
NL € 25.690
BE € 23.316

VONNIS
Elke vergelijking met de 205 GTi gaat mank. Nou en? Deze is snel, comfortabel, veilig en schoon, maar minder betrokken bij de sportieve aspiraties van de bestuurder

Reacties