Peugeot 208 GTi en XY Concepts

In maart wordt de Peugeot 208 in Genève onthuld, maar dat gebeurt niet zonder dat er meteen een paar speciale conceptversies tegenaan gegooid worden. Met deze XY en GTi wil Peugeot laten zien hoezeer het merk zichzelf heeft ‘opgewaardeerd’ binnen het b-segment.

Laten we bij het (wat ons betreft) minst boeiende concept beginnen. De XY presenteert zich als exclusieve stadsauto, met een hoop leer van binnen en een soort dieppaarse lakkleur die van tint verandert naarmate je de auto vanuit een andere hoek bekijkt. Hij is lekker aangekleed met zaken als 18-inch velgen en een panoramadak, en wordt aangedreven door een 1.6 e-HDi dieselmotor met 115 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak.

En hier hebben we natuurlijk allemaal met smart op gewacht: de GTi Concept is een stevige hint naar de hot hatch die Peugeot binnenkort op de openbare weg zal afvuren. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we er niet ver naast zaten met onze schets van een paar maanden geleden, al vinden we de uiteindelijke versie nog iets mooier.

Ook deze GTi heeft een bijzondere lak, die op het eerste gezicht gewoon rood lijkt maar stiekem is voorzien van het geblokte motief van een finishvlag. Valt pas op als je er met je neus op gaat staan, schijnt het. Verder spotten we een Franse vlag in de grille, een hoop zwarte accenten en zelfs een GTi-logo op de c-stijl, net als vroeger bij de 205. In het interieur vinden we lekkere sportstoelen, veel aluminium en ook wat alcantara afwerking. Oh, en Peugeot meldt (met uitroepteken): ‘De uiterst nauwkeurige klokken zijn in één oogopslag af te lezen!’ Is ook belangrijk.

De spoorbreedte van de GTi is aan beide kanten met 36 mm vergroot ten opzichte van de gewone 208, wat voor lekker stabiel kleefgedrag zou moeten zorgen. Motorisch stemt de GTi ook bijzonder gelukkig: de 200-pk sterke 1.6 THP-motor uit de RCZ heeft onveranderd zijn weg naar dit bommetje gevonden. Uiteraard is ie gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, en niet aan allerlei flipperonzin die je niet wilt in zo’n stoeimobiel.

Beide 208-conceptcars worden zoals gezegd tentoongesteld in Genève. De GTi verwachten we binnen afzienbare tijd op de markt. Van de XY hebben we geen idee, maar het lijkt ons een goede zet om die ook maar meteen bij de dealers te parkeren. Immers, klein en luxe wordt het helemaal in 2012.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken