Er is in Nederland veel te doen omtrent ethanol in benzine: iedereen heeft er wel een mening over. Zo zit er in ‘normale’ benzine standaard 10 procent ethanol. Vandaar ook de naam E10. In de duurdere benzine – E5 – zit maximaal 5 procent ethanol, als het er al in zit. Maar het kan ook compleet de andere kant op, zoals deze Peugeot 208 met een specifieke motor laat zien: die is namelijk voorbereid op E85. Inderdaad, gewoon 85 procent ethanol. En er zit gek genoeg een Fiat-motor in deze Peugeot.

Je zult de term Stellantis af en toe voorbij horen komen. Dat is namelijk het moederbedrijf van een groot aantal automerken. Het is in principe de samensmelting van PSA (Peugeot, Citroën en Opel) en FCA (Alfa Romeo, Fiat, Lancia en Chrysler). Kortom, een enorm concern. Het is dus niet vreemd dat die merken gaan samenwerken en techniek uitwisselen. Waarom is deze Peugeot 208 met Fiat-motor dan zo opvallend?

Peugeot 208 met bekende Fiat-motor

Simpel: de auto staat op het CMP-platform en stamt nog uit de PSA-tijd. De auto deelt techniek met de Opel Corsa. Of andersom – het is maar net hoe je ernaar kijkt. Maar er is met deze auto dus géén overlap met Fiat. Behalve dan met deze 208. Het gaat in dit specifieke geval om de Peugeot 208 met Firefly-motor. Dat is een eenvoudige 1,0-liter driecilinder zónder turbo, met 71 pk.

Peugeot 208 Active 1.0 zwart (2025) zijkant links schuin achter

Het kan zijn dat die specificaties je bekend voorkomen, want het is in grote lijnen dezelfde motor die onlangs is aangekondigd voor de Fiat 500 met benzinemotor. Er is echter wel een verschil. De 1.0 Firefly in de Fiat 500 is specifiek voor Europa bedoeld. Dus met een mild hybrid-setup in de vorm van een kleine 12V-generator die de benzinemotor assisteert bij het wegrijden. In het geval van de Peugeot 208 met Fiat-motor zit het iets anders. Die auto is namelijk omgebouwd voor E85.

Waarom doet Peugeot dit?

In Zuid-Amerika is men gek op ethanol en zijn veel auto’s aangepast om op E85 te rijden. Dat zal waarschijnlijk ook dé reden zijn waarom Peugeot voor deze motor koos. De 208 geschikt maken voor de Fiat-motor was hoogstwaarschijnlijk eenvoudiger dan de Peugeot-motor aanpassen naar E85. Fiat is in Zuid-Amerika heel populair en veel modellen zijn daar geschikt gemaakt voor E85. Dus in dat licht bezien is het een logische keuze, maar komt het niet vaak voor dat er een Fiat-motor in een Peugeot ligt.

Lees ook: Als E85-benzine zo spotgoedkoop is, waarom rijden we er dan niet allemaal op?

Nog even kort over deze 208: het is daar de goedkoopste instapper. In Nederland heb je dan alsnog best een luxe auto, maar in Zuid-Amerika dus niet. Zo zijn items als ledlampen, mistlampen en digitale tellers niet aanwezig. De auto staat op 14 inch stalen velgen met wieldopjes. En oh ja, er zijn maar drie kleuren leverbaar. De prijs van dit alles is omgerekend 14.680 euro. Tja, voor dat geld zou het zelfs in Nederland interessant zijn – ware het niet dat E85 erg lastig verkrijgbaar is.

Geef een reactie

(verplicht)