TopGear stapt net uit de nieuwe Peugeot 308. In het komende nummer het complete verhaal, hier vast de eerste indrukken.

Testobject: Peugeot 308
Uitvoering: 1.6 THP benzine (125 en 155 pk), 1.6 e-HDi diesel (115 pk)
Locatie: Elzas (Frankrijk)
Weersomstandigheden: Herfstig – nat en koud dus

Wat reden we?
De nageltjenieuwe Peugeot 308, die de Franse Volkswagen Golf moet worden. Dat lijkt op het eerste gezicht aardig te kloppen; het uiterlijk is een duidelijke mix tussen de vorige 308 (met wie hij, naar verluidt, nog geen schroefje deelt) en de Duitse klasseleider. Die indruk zet zich binnen door: de gebruikte materialen, de verwerking ervan – het is allemaal perfect voor elkaar en behoort tot het beste dat Peugeot ooit heeft laten zien. Duits niveau, zonder meer. Al heeft de wil zich te onderscheiden geleid tot een paar keuzes waar je vraagtekens bij kunt zetten.

Beviel het?
De 308 rijdt uitstekend. Er is een mooie mix gevonden tussen comfort en 'gevoel met de weg' in het nieuwe modulaire EMP2-platform (MQB, iemand?). Hij voegt zich erg goed naar de wil van de bestuurder: als je lekker rustig wil kabbelen, kabbelt hij vrolijk mee, als je meer zin hebt in wat stoeien, word je beloond met veel interactie, een lekker scherp stuurgedrag en prima prestaties (fijne motoren trouwens, stuk voor stuk!). Zo kun je duidelijk merken dat Peugeot zich uit de naad heeft gewerkt om het gewicht zo laag mogelijk te houden. De 308 is niet minder dan 140 kilo lichter dan zijn voorganger en zo voelt hij ook. Dat heeft uiteraard ook fijne gevolgen voor het verbruik, dat mooi laag is. 

Nog bijzonderheden?
Ja. De 308 heeft, net als de 208, een bijzonder klein stuurtje waar je overheen moet kijken om de meters te kunnen zien. Daarvoor moet je dat stuur dan ook nog eens behoorlijk laag afstellen en de stoel iets omhoog zetten, wat resulteert in een exact het tegenovergestelde van wat wij prettig vinden (stoel laag, stuur hoog). Het is ietsjes beter dan in de 208, maar we blijven het eigenlijk bloedirritant vinden.
Ten tweede: we hebben nog nooit een auto gezien met zo weinig knoppen op het dashboard als de 308. Dat komt omdat werkelijk álles geregeld moet worden op het (overigens fraaie) touchscreen. Airco een graadje hoger? Andere voorkeuzezender op de radio? Dat betekent uit het navigatiescherm (waar je natuurlijk net een belangrijke aanwijzing op verwacht), naar airco- of radio-instellingen, aanpassen en weer terug naar de navi (waar je dan natuurlijk net te laat voor bent, ook al omdat de navigatie stelselmatig ontzettend laat met z'n aanwijzingen komt). Je blijft klikken en vegen, en dat kan de bedoeling van 'gebruikersgemak en verhoogde verkeersveiligheid' niet zijn. We zijn dol op touchscreens, maar je kunt ook overdrijven.

Welke modellen komen er, wat kosten ze en wanneer staan ze in de showroom?
Vanaf eind oktober is de 308 leverbaar met twee benzinemotoren (82 en 125 pk) en twee diesels (92 en 115 pk). De prijzen van de eerste beginnen bij 18.900 euro, die van de tweede bij 21.250. In 2014 volgen dan nog andere motoriseringen, waaronder de 155 pk sterke benzinemotor en de GTI, en de zeker voor bijtellers (want 14 procent) zeer interessante 120 pk sterke diesel met slechts 82 gram CO2-uitstoot. Waar we erg naar uitkijken: de R-versie met zijn 270 pk-motor. Dát hij komt lijkt wel zeker, het wanneer is nog ongewis. Wat ook nog zal volgen is een Break, een driedeurs komt zeker niet en voor het lot van een cabrio-variant valt ernstig te vrezen.

Kom maar door met dat eindoordeel dan!
De 308 is een uitmuntend rijdende auto met een wat anoniem, maar wel oerdegelijk uiterlijk. Ga, als je hem overweegt, wel eerst een stevige proefrit maken om te kijken of je met de wat wonderlijke ergonomie overweg kunt…

Reacties