Peugeot 308 gefacelift, hoera

We hebben nooit onder stoelen of banken gestoken dat we bij sommige recente Peugeots, ehm, acuut naar een pakje Rennies moesten grijpen. De 3008 spant daarbij de absolute kroon, maar de 308, waarvan 70 procent uit voorkant bestond, kon er ook wat van. We deden dan ook een klein vreugdedansje toen we hoorden dat Peugeot deze auto voortaan met een andere look op de weg gaat zetten.

De 308 is niet eens heel ingrijpend veranderd, maar de toevoeging van een andere, meer bescheiden grille doet al wonderen. We vinden het nog steeds niet mooi dat de raamlijn achter de motorkap een meter naar beneden valt, en het formaat van de koplampen is zeker niet ons ding, maar al met al smoelt de 308 voortaan een stuk beter.

Natuurlijk zou een facelift geen facelift zijn als er, naast de bekende benzine- en dieselmotoren, geen extrazuinig alternatief op het programma stond. Peugeot rept over ‘microhybridetechnologie’, maar wij houden het gewoon op een diesel met start/stop: de 1.6 e-HDi levert 112 pk en hangt aan een vervelende elektronisch schakelende versnellingsbak. Je kunt ook kiezen voor een normale pook en een koppelingspedaal, maar dan krijg je geen start/stop en haal je dus geen 104 g/km CO2-uitstoot. Deze zomer daalt dat cijfer overigens nog wat verder, naar 98 gram.

De facelift wordt vanaf april doorgevoerd op de gewone 308, de SW en de CC. Vanaf 20.850 euro rijd je ‘m.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken