
We hebben nooit onder stoelen of banken gestoken dat we bij sommige recente Peugeots, ehm, acuut naar een pakje Rennies moesten grijpen. De 3008 spant daarbij de absolute kroon, maar de 308, waarvan 70 procent uit voorkant bestond, kon er ook wat van. We deden dan ook een klein vreugdedansje toen we hoorden dat Peugeot deze auto voortaan met een andere look op de weg gaat zetten.
De 308 is niet eens heel ingrijpend veranderd, maar de toevoeging van een andere, meer bescheiden grille doet al wonderen. We vinden het nog steeds niet mooi dat de raamlijn achter de motorkap een meter naar beneden valt, en het formaat van de koplampen is zeker niet ons ding, maar al met al smoelt de 308 voortaan een stuk beter.
Natuurlijk zou een facelift geen facelift zijn als er, naast de bekende benzine- en dieselmotoren, geen extrazuinig alternatief op het programma stond. Peugeot rept over ‘microhybridetechnologie’, maar wij houden het gewoon op een diesel met start/stop: de 1.6 e-HDi levert 112 pk en hangt aan een vervelende elektronisch schakelende versnellingsbak. Je kunt ook kiezen voor een normale pook en een koppelingspedaal, maar dan krijg je geen start/stop en haal je dus geen 104 g/km CO2-uitstoot. Deze zomer daalt dat cijfer overigens nog wat verder, naar 98 gram.
De facelift wordt vanaf april doorgevoerd op de gewone 308, de SW en de CC. Vanaf 20.850 euro rijd je ‘m.
Meer van TopGear


De volledig elektrische Peugeot e-308 is er ook bij (en gelijk als SW)

Peugeot 308 GT Hybrid 225

Peugeot 308: 1e rij-indruk

Peugeot 308 SW is nog een grote speler

Nieuwe Peugeot 308 GTI gaat er niet komen

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)

Hoe de Belastingdienst per ongeluk de Nederlandse wegen veiliger heeft gemaakt

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland
