
TopGear stapt net uit de nieuwe Peugeot 408. In ons januarinummer (dat vlak voor Kerst uitkomt) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Peugeot 408
Uitvoering: Plug-in Hybrid 225 GT
Locatie: ten westen van Barcelona/Sitges
Weersomstandigheden: droog, zonnig, tussen 5 en 15 graden
Wat is dit voor eigenaardige stationwagen?
Ho ho – volgens Peugeot is dit een C-segment sedan. Wij zouden het eerder een lange, platte, opgeruwde cross-fastback noemen. Of iets in die richting. Hoe dan ook: het is in ieder geval geen wannabe-SUV. Ook wel een keer lekker.
Kun je wel achterin zitten?
Goede vraag, en verbazend genoeg: ja, best aardig. Langere mensen zullen heus hun kruin tegen het hemeltje voelen borstelen, maar het kan een stuk krapper. Zelfs in grotere auto’s.
Is dit een verbouwde Citroën C5 X?
Eh, er zijn overeenkomsten… Maar deze is iets compacter. Het is meer een soort opnieuw geboetseerde en gladgestreken 308. Hij heeft hetzelfde fraaie infotainment met 3D-tellers en programmeerbare digi-sneltoetsen. En hij komt met twee benzine- en twee plug-in hybride aandrijflijnen, in enkele fraaie kleuren en met de mafste velgen sinds de Ronal Teddy’s. Ja, wij mogen ’m wel.
Hoe rijdt de Peugeot 408?
Behoorlijk goed. De aandrijflijn kennen we uit talloze andere Stellantis-producten en ook hier zorgt de elektromotor voor urgentie en de viercilinder voor goed tempo: van 0 naar 100 in 7,8 seconden is niet traag. Hij is stil, verfijnd en goed in balans, zowel qua aandrijving als qua (regeneratief) remmen. En hij regelt zijn hybridezaken keurig: met aardig doortrappen in de heuvels verbruikten we een acceptabele 7,0 l/100 km.
En in de bochten?
Daar merk je dat de 408 wat hoger op zijn poten staat. Er wordt wat geheld, maar storend is dat niet. De directe besturing in combinatie met Peugeots typische kleine stuurtje maakt dat hij wendbaar aanvoelt, terwijl hij zich op de snelweg kalmpjes in zijn strook nestelt. Heel prettig allemaal.
Wat mag ie kosten?
In Nederland biedt Peugeot ’m aan vanaf 41.490 euro, voor de PureTech 130 Allure. Onze volgeladen Plug-in Hybrid 225 GT kost 52.360 euro. Belgische prijzen beginnen bij 33.965 euro.
Onze volledige rijtest van de Peugeot 408 lees je in TopGear Magazine 211; vanaf 22 december in de winkel!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Peugeot 408 review: Ziet er vreemd uit, maar hij is zo gek nog niet

Peugeot 408 Hybrid review: Een bijzonder ding om te zien, maar hoe rijdt het?

De Peugeot 408 is een fastback (en heeft écht niets te maken met de C5 X, hoor)

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Gaan de moederbedrijven van Dacia en Alfa Romeo fuseren?

Peugeot E-3008 GT review: Hoe rijdt de eerste EV met nieuwe techniek voor Peugeot, Opel en Fiat?

Je volgende Peugeot kan een levensgrote op afstand bestuurbare auto worden

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)
