TopGear stapt net uit de nieuwe Peugeot 408. In ons januarinummer (dat vlak voor Kerst uitkomt) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Peugeot 408
Uitvoering: Plug-in Hybrid 225 GT
Locatie: ten westen van Barcelona/Sitges
Weersomstandigheden: droog, zonnig, tussen 5 en 15 graden

Wat is dit voor eigenaardige stationwagen?

Ho ho – volgens Peugeot is dit een C-segment sedan. Wij zouden het eerder een lange, platte, opgeruwde cross-fastback noemen. Of iets in die richting. Hoe dan ook: het is in ieder geval geen wannabe-SUV. Ook wel een keer lekker.

Kun je wel achterin zitten?

Goede vraag, en verbazend genoeg: ja, best aardig. Langere mensen zullen heus hun kruin tegen het hemeltje voelen borstelen, maar het kan een stuk krapper. Zelfs in grotere auto’s.

Is dit een verbouwde Citroën C5 X?

Eh, er zijn overeenkomsten… Maar deze is iets compacter. Het is meer een soort opnieuw geboetseerde en gladgestreken 308. Hij heeft hetzelfde fraaie infotainment met 3D-tellers en programmeerbare digi-sneltoetsen. En hij komt met twee benzine- en twee plug-in hybride aandrijflijnen, in enkele fraaie kleuren en met de mafste velgen sinds de Ronal Teddy’s. Ja, wij mogen ’m wel.

Hoe rijdt de Peugeot 408?

Behoorlijk goed. De aandrijflijn kennen we uit talloze andere Stellantis-producten en ook hier zorgt de elektromotor voor urgentie en de viercilinder voor goed tempo: van 0 naar 100 in 7,8 seconden is niet traag. Hij is stil, verfijnd en goed in balans, zowel qua aandrijving als qua (regeneratief) remmen. En hij regelt zijn hybridezaken keurig: met aardig doortrappen in de heuvels verbruikten we een acceptabele 7,0 l/100 km.

En in de bochten?

Daar merk je dat de 408 wat hoger op zijn poten staat. Er wordt wat geheld, maar storend is dat niet. De directe besturing in combinatie met Peugeots typische kleine stuurtje maakt dat hij wendbaar aanvoelt, terwijl hij zich op de snelweg kalmpjes in zijn strook nestelt. Heel prettig allemaal.

Wat mag ie kosten?

In Nederland biedt Peugeot ’m aan vanaf 41.490 euro, voor de PureTech 130 Allure. Onze volgeladen Plug-in Hybrid 225 GT kost 52.360 euro. Belgische prijzen beginnen bij 33.965 euro.

Onze volledige rijtest van de Peugeot 408 lees je in TopGear Magazine 211; vanaf 22 december in de winkel!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)