Alhoewel duidelijk is dat het segment al enige tijd op z’n retour is, wil Peugeot toch nog een graantje meepikken tussen de midi-MPV’s. Het is niet vreemd dat op het moment dat Renault zijn nieuwe Scénic net in de winkel heeft staan, Peugeot de 5008 lanceert.
De vijf- of zevenzitter met een lengte van 4,53 meter staat in het najaar in Frankfurt op de IAA en wordt daarna snel verkrijgbaar. De vormgeving is een mix van de Citroën C4 Grand Picasso, waar de auto onderhuids veel mee deelt, overgoten met een vleug SW en 3008. De vormen van zowel de koplampen als de achterlichten springen in het oog.
Peugeot heeft de sterke terugloop in de vraag naar de 807 natuurlijk al jaren geleden bemerkt, de iets compactere 5008 moet de gang er echter in houden. Voordeel is dat deze auto kan worden voorzien van meer compacte benzine- en dieselmotoren en dat is weer gunstig voor het verbruik.
Motorisch nieuws is er overigens niet. De 5008 concentreert zich vooral rond de 1,6-liter benzine met of zonder turbo en de 1.6 HDiF die tegen meerprijs met de gerobotiseerde versnellingsbak kan worden geleverd. Dieselrijders die meer vermogen wensen kunnen ook nog opteren voor de 2.0 HDiF met 150 en 163 pk, de laatste met een traditionele automaat.
Volop glas, niet alleen voor, achter en opzij, maar als men dat wil ook in het dak. Het hoort bij Peugeot, maar wordt ook al lang door andere merken geleverd. In niets is de 5008 dan ook bijzonder of verrassend, maar ook nu geldt weer dat de klant daar ook helemaal niet om vraagt.
Reacties