
Met veel commotie en nog meer hoofdletters kondigde Peugeot een tijdje terug aan dat er onder andere een e-3008 aankomt. Deze elektrische variant is van een geheel nieuwe generatie die de huidige 3008 en 5008 nog dit jaar zal gaan aflossen. Maar niet zonder een, hoogstwaarschijnlijk, laatste update. De huidige 3008 en 5008 krijgen op de valreep nog nieuwe 48-volt mild-hybride techniek. In een later stadium zijn de 208, 2008, 308 (SW) en 408 aan de beurt.
De 1,2-liter driecilinder wordt licht geüpdatet en heeft nu 136 in plaats van 130 pk. Het koppel blijft met 230 Nm gelijk. Een nieuwe automatische transmissie, een zestraps bak met dubbele koppeling, bevat ook de elektromotor en omvormer. De compacte 48-volt accu ligt onder de bestuurdersstoel.
De hybride update van de Peugeot 3008
De elektromotor van de vernieuwde 3008 en 5008 produceert 28 pk en 55 Nm, wat genoeg is om ook (kort) vol-elektrisch te kunnen rijden. Bij gas los en remmen werkt de motor als een generator voor de accu. Bij ‘hogere’ snelheden tot 145 km/u slaat de benzinemotor af wanneer je van het gas gaat. Volgens Peugeot moet dit alles zorgen dat je de helft van je stedelijke kilometers elektrisch kunt rijden. Gemiddeld zou je één liter benzine per 100 kilometer moeten besparen dankzij de nieuwe hybride technologie.
De nieuwe mild-hybride Peugeot 3008 en 5008 verdringen de ‘gewone’ benzineversie, de PureTech 130. De bekende plug-in hybride en dieselvarianten maken ongewijzigd hun tijd vol.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

Deze Peugeot E-5008 is een prima vakantie-EV voor grote gezinnen

De snelste Peugeots van dit moment

Peugeot 5008 1.6 BlueHDi 120 Blue Lease Premium

De Peugeot SUV-serie: grensverleggende SUV’s

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Gaan de moederbedrijven van Dacia en Alfa Romeo fuseren?

Peugeot E-3008 GT review: Hoe rijdt de eerste EV met nieuwe techniek voor Peugeot, Opel en Fiat?

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Nissan ziet het niet meer zitten met hun populairste model

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Populairste Volvo van Nederland wordt aanzienlijk goedkoper

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Lynk & Co 08: 585 pk en 200 kilometer elektrisch voor 55.950 euro

De populairste auto van vorig jaar verkoopt plotseling voor geen meter meer (en dat is best logisch)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Motorfietsen zijn lastig te flitsen, maar krijgen ze ook boetes?

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

De RDW heeft een simpel trucje bedacht tegen illegale APK’s (en dat blijkt heel effectief)

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Moeten merken niet focussen op betaalbare auto’s in plaats van ChatGPT en autonoom rijden?
