![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/03/peugeot-e-5008-2024-rijder-3-4-voor.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/03/peugeot-e-5008-2024-rijder-3-4-voor.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/03/peugeot-e-5008-2024-rijder-3-4-voor.jpg)
In Amerika hebben ze geen enkel probleem met een idioot grote SUV waar maar vijf man in kunnen. Hier moeten er zeven in, op een paar vierkante meter. Dus, Peugeot?
Het valt nog niet mee, iets maken voor de veeleisende, hedendaagse en vooral wat grotere familie. Voor je het weet, heb je iets ontworpen waar alleen de lokale SRV-man blij van wordt. In die valkuil is Peugeot in ieder geval niet getrapt, want de 5008 ziet er alleszins smakelijk uit. Hij is overduidelijk geënt op de 3008, die zijn Auto van het Jaar-verkiezing toch voornamelijk te danken heeft aan hoe hij eruitziet – vanbuiten én vanbinnen.
Tot aan de voorruitstijl lijkt de 5008 behoorlijk op zijn kleinere broertje. Hij is iets rustiger vormgegeven, wat criticasters die (niet geheel onterecht) vinden dat de 3008 wel érg druk is, tevreden zal stellen. Ook de achterkanten lijken sterk op elkaar. Maar omdat de 5008 nu eenmaal twee personen méér moest kunnen herbergen, is het ‘middenstuk’ hoog en recht. Terwijl Peugeot op de 3008 het hele scala aan moderne hippe designgrappen als aflopende, ogenschijnlijk zwevende daklijnen kon loslaten. Goed, wie functioneel wil zijn, moet pijn lijden, al is ‘pijn’ in het 5008-geval een wel erg groot woord. Wat ‘klein stilistisch ongemak’, op zijn ergst. Zet er een Dacia Logan MCV naast en je weet wat we bedoelen.
Dat zeker. Je kunt op de achterbank makkelijk drie volwassenen kwijt, op de achterste rij nog twee. Mits dat oorspronkelijke bewoners van het Sprookjesbos van de Efteling zijn. Je houdt dan nog wat bagageruimte over ook. Al is het onvergelijkbaar met de 1.940 liter (da’s een zwembad, ongeveer) die je krijgt als je alle banken neerklapt. Allerlei zit-en-stouwcombinaties zijn natuurlijk ook mogelijk en nog eenvoudig uitvoerbaar ook.
Veruit de meeste mazzel hebben echter de voorinzittenden. Die kijken immers uit op een dashboard dat met enige afstand het apartste en fraaiste is in dit segment. Gelukkig hoeft tegenwoordig niet álles meer geregeld te worden via het mooie touchscreen – eronder zitten wat niet-tuimelende tuimelschakelaars voor de belangrijkste functies (navi, radio, airco, enzovoorts). De meterboel is geheel digitaal, wat het ook mogelijk maakt je navigatiekaart over het hele display uit te smeren. Het oogt heel gelikt en maakt korte metten met het probleem dat je (op het centrale scherm) je route kwijt bent als je een andere radiozender wilt zoeken. Het is jammer dat het scherm achter je stuur alleen aan de kleuren blauw en zwart doet, waardoor het er meer uitziet als een futuristisch computerspel dan als iets realistisch, maar je kunt ook blijven mekkeren.
Nou: Peugeot maakte de onbegrijpelijke keuze dat de 5008 iets ‘sportiefs’ moest hebben. Dat uit zich in een behoorlijk forse vering, stevige demping en superdirecte besturing. Des te raarder omdat de automatische versnellingsbak aan dat spel niet meedoet: die weet juist nauwelijks hoe snel ie naar z’n drie moet schakelen, de versnelling waarin ie bijna elke haakse bocht neemt. Sorry, amis, maar een toch al niet enorm rappe zevenpersoons gezinsauto waar iedereen uit stuitert, daar zit niemand op te wachten. Geef hem gewoon dat vederzachte veercomfort waarvan we weten dat jullie het ook kunnen: iedereen blij.
Reacties