Net als de meeste andere automerken heeft ook Peugeot het doel om in de komende jaren te elektrificeren. De eerste stap is dat het hele assortiment in 2024 hybride of volledig elektrisch is. Zes jaar later moeten alle nieuwe Peugeots alleen een elektromotor hebben. Je kijkt hier dus waarschijnlijk naar de laatste Peugeot 508 met een benzinemotor. Voor zijn laatste jaren, ontvangt de auto een facelift.
Peugeot vernieuwt de volledige line-up van de 508, dus ook de stationwagen en de extra sportieve Peugeot Sport Engineered. Jij mag hem PSE noemen. De twee carrosserievormen zijn er als benzine en diesel, maar natuurlijk ook als plug-in hybride. De sterkste versie is uiteraard de sportieve PSE. Dit is altijd een PHEV en heeft 360 pk en 520 Nm. Overigens komt de diesel niet naar Nederland.
Het uiterlijk van de Peugeot 508 facelift
De merkidentiteit van Peugeot met de leeuwenklauw komt duidelijk terug. De vernieuwde voor- en achterlichten moeten een veeg van een klauw voorstellen. Die vorm kom je ook tegen op de motorkap van de PSE. Overigens noemt Peugeot het zelf ‘drie klauwen’, maar moet dat niet één klauw zijn met drie nagels? Of zijn het drie heel kleine klauwtjes? Of zijn wij nu gewoon bijdehand?
Hoeveel groter is de SW-versie?
De wielbasis is bij alle versies 2,79 meter. De gehele lengte van de sedan is 4,75 meter en de station is 4,79 meter lang. Ondanks dat het maar 4 centimeter scheelt, gaat er een stuk meer in de kofferbak van de SW: 530 liter in plaats van 487 liter. Met de achterbank naar beneden geklapt, verandert het verschil naar 1.780 liter in de SW en 1.537 liter in de sedan.
Het interieur van de Peugeot 508
In de nieuwe Peugeot 508 vind je weer het kleine stuurtje. Als je daar overheen kijkt, zie je het 12-inch scherm, waar je nu ook zaken als de navigatie aflezen. Op het dashboard staat een 10-inch scherm dat ietwat richting de bestuurder is gedraaid. Onder dat scherm vind je ‘pianotoetsen’ terug waarmee je met één druk op de knop in de lijst met auto-instellingen komt.
Een andere interessante optie is de Night Vision van Peugeot. Terwijl je in het donker of in dichte mist rijdt met groot licht, kijkt de auto met je mee. Via infrarood kan de 508 als het goed is een stukje verder kijken dan jij. Wat de auto ziet, is ook voor de bestuurder te zien op het schermpje voor hem.
De Peugeot 508 facelift en zijn verschillende versies worden in het thuisland van Peugeot gebouwd. Daarvoor is de fabriek in Mulhouse uitgekozen. In juni van dit jaar komt de 508 op de markt. Prijzen van de verschillende varianten van de 508 zijn nog niet bekend.
Motoren van de Peugeot 508
Wil je een benzinemotor zonder hybridetechniek? Dan kom je uit bij de 1,2-liter driecilinder die 130 pk en 230 Nm produceert. De topsnelheid is 211 km/u en de 0-100-tijd is 10 seconden. In de diesel die niet naar Nederland komt, ligt een 1,5-liter viercilinder onder de motorkap met 130 pk en 300 Nm. De topsnelheid ligt iets lager (208 km/u) dan de benzineversie. Van 0 naar 100 km/u is 11,1 seconden.
De gewone PHEV is er in twee versies: een met 180 pk en een met 225 pk. Deze hebben trouwens dezelfde 1,6-liter viercilinder. De batterij meet 12,4-kWh en de elektromotor drijft met de benzinemotor de voorwielen aan.
De PSE heeft dus 350 pk en 520 Nm. Het grote verschil is dat deze versie ook nog een elektromotor op de achteras heeft zitten. Niet alleen het vermogen is hoger, ook is er vierwielaandrijving. De topsnelheid is gelimiteerd op 250 km/u (in vol-elektrische modus 135 km/u) en de 0-100-tijd is 5,2 seconden.
Alle versies zijn uitgerust met dezelfde automatische transmissie met acht versnellingen. Ook hebben alle varianten drie standen voor de ophanging: normaal, sport en comfort. Bij de PHEV’s duurt het volladen van de batterij een uur en veertig minuten wanneer je een 7,4-kW lader gebruikt.
Erwin heeft op 27 februari 2023 geschreven:
Ik heb in de “oude” 508 gezeten (de SW stond niet in de showroom), maar hij viel mij zwaar tegen qua ruimte voor de bestuurder. Ik had al moeite met instappen. Mijn benen gingen wat lastig onder het stuur, dat in de hoogte stand stond, en ik zat behoorlijk dicht tegen het dak boven de deur aan. Met 1,90 ‘m ben ik toch ook niet de langste…
Smaken verschillen heeft op 24 februari 2023 geschreven:
De achterkant blijft een beetje goedkoop ogen. Net als voor de facelift. Altijd nog beter dan de 308 met al die rare vormen. Die is pas echt lelijk.