Peugeot 508 Sport Engineered lijkt te komen

Of 508 PSE, als je dat stoerder vindt

Foto('s): PSAPeugeot 508 Sport Engineered op circuitPeugeot 508 Sport Engineered op circuit
Foto('s): PSAPeugeot 508 Sport Engineered in pitbox
Foto('s): PSAPeugeot 508 Sport Engineered op circuit
Foto('s): PSAPeugeot 508 Sport Engineered in pitbox of garage
Foto('s): PSAPeugeot 508 Sport Engineered in pitbox of garage
Foto('s): PSAPeugeot 508 Sport Engineered in pitbox of garage
Foto('s): PSAPeugeot 508 Sport Engineered op circuit
Foto('s): PSAPeugeot 508 Sport Engineered op circuit
Peugeot 508 Sport Engineered op circuitPeugeot 508 Sport Engineered op circuit
Peugeot 508 Sport Engineered in pitbox
Peugeot 508 Sport Engineered op circuit
Peugeot 508 Sport Engineered in pitbox of garage
Peugeot 508 Sport Engineered in pitbox of garage
Peugeot 508 Sport Engineered in pitbox of garage
Peugeot 508 Sport Engineered op circuit
Peugeot 508 Sport Engineered op circuit

‘We hebben ons aan onze belofte gehouden. Denk dat je het aankunt?’ is het enige wat Peugeot kwijt wil over deze Peugeot 508 Sport Engineered. Het persbericht dat bij de foto’s hoort, is leeg. Maar we kunnen haast wel aannemen dat het Franse merk duidelijk probeert te maken dat er een productieversie van de 508 Sport Engineered aan zit te komen. Het studiemodel verscheen begin vorig jaar. Officieel heet deze productieversie zelfs Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered – maar daar gaan we mooi niet aan beginnen.

De definitieve specificaties van de Peugeot 508 Sport Engineered zijn nog niet bekend, dus laten we even kijken naar de prestaties van het concept dat een jaar geleden onthuld werd op de Autosalon van Genève. Deze Peugeot 508 Sport Engineered had een gecombineerd vermogen van 400 pk en 500 Nm. Daarvan kwam 200 pk van een 1,6-liter viercilinder, 110 pk van een elektromotor voor in de auto en achterin lag nog een elektromotor met 200 pk (nee, je mag ze niet direct bij elkaar optellen). Een elektrische topsnelheid van 190 km/u zou mogelijk moeten zijn.

Peugeot 508 Sport EngineeredFoto('s): Peugeot
Peugeot 508 Sport Engineered Concept uit 2019

De 0-100-tijd was 4,3 seconden en de top bedroeg 250 km/u. Voor de drag-liefhebbers (nee, niet dat soort) is de kwartmijl in 12,5 seconden klaar. De hybride aandrijflijn lijkt op een opgepepte versie van de aandrijflijn van Opels Grandland X Hybrid4, en de specificaties zijn daardoor niet ondenkbaar; Opel zit immers tegenwoordig in hetzelfde concern. Met een beetje pech krijgt de Peugeot 508 Sport Engineered exact dezelfde aandrijflijn als de Grandland Hybrid4; dan zou hij in totaal 300 pk hebben.

Kijkend naar het concept dan zien we dat de velgen van de Peugeot 508 Sport Engineered iets gekrompen zijn. De luchthapper in de voorbumper is nu niet groen meer maar donkergrijs en heel misschien is de diffuser iets gekrompen, maar dat valt niet goed te zien. Verder komen de twee enorm overeen, wat een goede zaak is. De auto draagt nog wel ‘DEV’-stickers (staat voor development, of ontwikkeling), maar de nieuwe PSE heeft wel een kenteken, wat overduidelijk hint naar een productieversie. Officiële gegevens, zoals de specificaties van de Peugeot 508 Sport Engineered, zullen ongetwijfeld snel volgen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws