
Ter ere van haar 200-jarig bestaan brengt Peugeot een leuke conceptcar mee naar de autoshow van Parijs. De EX1 is een extreem snelle, volledig elektrische roadster die er ook nog eens supercool uitziet.
Twee elektromotoren drijven de vederlichte Fransoos aan. Samen zorgen ze voor een maximaal vermogen van 250 kW (340 pk) en een constant koppel van 240 Nm, wat weer goed is voor een ultravlotte acceleratie waarbij de bestuurder ruim 1 G ondervindt. Dit is een door de FIA erkend record voor elektrisch aangedreven voertuigen op land, meldt Peugeot.
De druppelvormige EX1 is vooral van koolstofvezel en wordt op allevier de wielen aangedreven. De achterwielophanging, met een centrale draagarm en een liggende schokdemper, heeft wel wat weg van een motorfiets. De bestuurder op deze foto’s draagt een helm, maar dat schijnt niet verplicht of nodig te zijn; een windschotje voorkomt dat je eruit gaat zien als Clarkson in de Ariel Atom. Sturen doe je met twee hendels, en ook de afmetingen zijn ronduit bizar: de auto is 90 centimeter hoog en 1,77 meter lang.
Het is niet de eerste keer dat Peugeot zo’n raar gevormd autootje maakt, en aangezien ze er steeds op terugkomen mogen we nu toch wel aannemen dat ze ‘m eens een keer gaan bouwen. ‘100 procent elektrisch, 100 procent realistisch’, zegt Peugeot erover. Laten we het hopen.
Meer van TopGear


Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

Wist je dat je (zelfs thuis) aan de laadpaal een onzichtbare heffing van zo’n 10 procent betaalt?

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Als de matrixborden 70 én 90 aangeven, mag je dan links 90 gaan rijden?

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu
