De Europese Unie draait de emissie-duimschroeven bij autofabrikanten aan. Vanaf 2021 mag de gemiddelde CO2-uitstoot van het modellengamma van een fabrikant niet meer dan 95 gram per kilometer zijn. En dat hakt er flink in bij veel autofabrikanten, meldt de Financial Times aan de hand van een rapport van de Zwitserse bank UBS.
De gemiddelde uitstoot is op dit moment juist aan het stijgen, omdat er steeds minder diesels verkocht worden. Het kost autobouwers een hoop geld om de uitstoot omlaag te krijgen. In totaal zal de winst van de Europese autofabrikanten volgens de bank 7 miljard euro lager zijn.
Bij Peugeot komt de maatregel hard binnen. De nieuwe regel kan Peugeot tot wel een kwart van de winst kosten, omdat het merk voornamelijk in Europa haar auto’s verkoopt. Volkswagen zou 13 procent van de winst inleveren volgens de analisten en Renault 10 procent. Als je je nog afvroeg waarom V12-motoren met bosjes omvallen, dan snap je nu waarom.
Het is daarom ook niet gek dat alle autofabrikanten als een dolle stier aan het elektrificeren zijn. Zelfs submerk Peugeot Sport zet volledig in op elektromotoren. Ze kunnen simpelweg niet anders.
Reacties