De V12 van BMW is veilig tot 2023

De V12 gaat voorlopig nergens heen

Foto('s): TopGearBMW M760Li V12 van BMW
Foto('s): TopGearBMW M760Li V12 van BMW
Foto('s): TopGearBMW M760Li V12 van BMW
Foto('s): TopGearBMW M760Li V12 van BMW
Foto('s): TopGearBMW M760Li Geneve
BMW M760Li V12 van BMW
BMW M760Li V12 van BMW
BMW M760Li V12 van BMW
BMW M760Li V12 van BMW
BMW M760Li Geneve

De schrik zat er goed in toen we hoorden dat Mercedes-AMG stopt met zijn V12-motoren. Er was al geen Audi A8 meer met een twaalfcilinder en de Jaguar XJ is zelfs alleen nog leverbaar met dieselmotoren. Nu zou je denken dat de zakensedan van BMW aan de beurt is. Maak je voorlopig maar even geen zorgen: de V12-motor van de BMW 7-serie zal voor nu blijven bestaan.

Lang leve de V12 van BMW

Voor de komende vier jaar is de motor in ieder geval veilig. BMW’s chef-aandrijflijnen voor de 7-serie, Michael Bayer, bevestigt dit aan TopGear. Sterker nog: hij legt uit dat het verlies van AMG voordelig kan uitpakken voor BMW. Er zijn namelijk klanten die per se een twaalfcilinder willen in hun sedan. Die kunnen straks nog maar bij één merk terecht.

‘We houden de V12 in het aanbod voor de rest van deze generatie 7-serie, tenminste tot 2023’, vertelt Bayer ons bij de lancering van de vernieuwde 7-serie. En bij de volgende generatie van BMW’s oppersedan? Valt het doek dan voor de fijne klont vermogen?

Bayer vertelt dat het misschien mogelijk is om de 6,0-liter biturbo V12 aan de volgende ronde emissie-eisen te laten voldoen, maar dat het ongelofelijk lastig is. De mogelijkheid is er dus dat de twaalfcilinder tot dit decennium blijft bestaan, als een genetisch gemanipuleerde dinosaurus met 610 pk.

De V12 van BMW is vooral populair in China en het Midden-Oosten

De populariteit van de V12 in de M760Li verraste BMW. ‘Sinds de onthulling van deze auto draaien we de maximale productiecapaciteit voor deze motor’, vertelt Christian Metzger,  productiechef van de 7-serie. ‘Klanten uit China en het Midden-Oosten zijn onze grootste fans.’

Vooral in China is de populariteit opmerkelijk: daar betalen de kopers zich scheel aan belastingen voor de grote V12-motoren. Blijkbaar zijn er dus genoeg poenige Chinezen die het zich kunnen veroorloven en niet dood gevonden willen worden in 7-serie met een zes-in-lijn of een schamele V8.

Vertel maar niet tegen kopers dat de M760Li niet langer de krachtigste BMW is. Dankzij de emissie-eisen en de bijhorende partikelfilters moest BMW de V12 stilletjes teruggeschroeven van 610 pk naar 585 pk. Dat is maar 40 pk meer dan de V8-versie van de 7-serie en minder krachtig dan de BMW M5 Competition. Rare wereld, hè?

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken