
Batterijen hebben geen eeuwig leven, dat weet iedereen die niet zijn telefoonscherm aan diggelen liet vallen en zijn smartphone ouder liet worden dan twee jaar. De accu gaat minder lang mee en de prestaties van de telefoon worden minder. Dat is bij een elektrische auto niet anders. De prestaties van de batterij hangen volledig af van het gebruik, waarbij het aantal keer snelladen bijvoorbeeld een groot verschil kan maken.
Met hoeveel kilometer neemt de actieradius van een Tesla af?
DragTimes nam een van de eerste P100D’s onder de loep. De teller van deze Tesla Model S staat na drie jaar op 97.000 mijl, dus zo’n 156.000 kilometer. Toen de auto nieuw was, noteerden ze een vermogen van 567 kW, omgerekend 772 pk. Na drie jaar is daar nog 528 kW van over, omgerekend 719 pk. Er is dus 53 pk verdwenen. De actieradius nam af van 510 kilometer naar 455 kilometer, dus 55 kilometer minder.
Conclusies? Die zijn wat lastig te trekken. Het gaat om een momentopname van één auto waarbij niet verteld wordt hoe vaak deze aan de snellader hing of hoe vaak hij in Ludicrous Mode is gezet. Het bevestigt louter dat batterijen inderdaad minder krachtig worden naarmate ze ouder worden en meer ervaring hebben. Op een Tesla Model S P100D kan dat dus zomaar een afname betekenen van 50 pk en 50 kilometer na drie jaar.
Vermogen- en actieradiusverlies Tesla in kaart
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
18 reacties op “Zoveel pk/actieradius verliest een Tesla na 150.000 km”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


VIDEO: 18-jarige in Tesla met 1.020 pk zorgt voor 300.000 euro schade op krappe parkeerplaats

Zo vaak moet je de batterij vervangen als je 1,9 miljoen kilometer met je Tesla rijdt

Zo zag de spectaculaire bijna-crash in een Tesla met 1.020 pk er vanbinnen uit

Belgische Tesla-rijder met 1.020 pk heeft extreem veel geluk op de Nürburgring

Tesla-eigenaren hebben bijzondere klacht over een ‘worm’ in het stuur

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Het is in de techniek gewoon bekend dat accu’s
na een aantal laad cyclussen de capaciteit
afneemt. Ook als de temperatuur laag is neemt
de capaciteit af.. Lithium Ion batterijen zijn
helemaal temperatuur gevoelig. Word bij motorrijders die de winter doorrijden afgeraden…
Omdat bij een lage lading de stromen oplopen
waardoor een lithium ion accu word beschadigd..
O ja, bron:
https://zerauto.nl/ceo-mazda-over-accupakketten-als-mensen-zich-dit-nu-eens-realiseren/
Ongeacht vermogens verlies of niet.. alleen al de productie van de accu in deze Tesla genereert een uitstoot van CO2 en nog veel meer rommel gelijk aan een diesel waarmee inmiddels 80000 km is gereden.
Interessantere vraag natuurlijk is hoe het eigenlijk zit bij benzine / diesel auto’s. Daar heb je ook slijtage en vervuiling. Is wel eens getest hoeveel pk / actieradius je daar nog hebt na 150.000 km? Slijtage kan in ieder geval minder vermogen opleveren maar mogelijk ook meer verbruik. Lijkt me ook wel iets voor een testje.
Mijn Peugeot taxi 508 heeft nu 450000 km gereden en rijdt nu nog steeds gemiddeld 1 op 20
Wat een beroerde journalistiek, een item gebaseerd op één auto. 1! Ja het wordt gemeld. Maar de toon wordt gezet met de kop. Waardeloos bericht dus. Ik ken één bericht van een Tesla die 5 ton gelopen heeft en het verlies van capaciteit was daar nihil. Zegt ook niets. Behalve over die ene Tesla. Kortom: doe eerst je werk en post het dan pas.
T is gewoon troep die elektrische bakken
Milieu vervuilend….kost jaren om die accu af te breken bij sloop
Als jij een sloop tesla weet te vinden, dan kom ik je gratis en voor niets van dat probleem af helpen hoor.
Welk ander merk kan er nou zeggen dat sloop autos altijd minimaal 10.000E waard zijn als alleen maar de benzine tank nog in tact is.
@Redactie Topgear, ook ik trapte erin, heb net een reactie ingestuurd, die verkeerd is.
Jullie hebben het wel aan het rechte eind.
Op het moment dat de capaciteit van een accu (zeg maar tankinhoud) gebruikt wordt om het vermogen van de auto in pk’s uit te drukken, heb je het duidelijk niet begrepen. Jammer voor een autoblad….. Triest vooral.
Dus volgens topgear heeft een auto met een tankinhoud van 50 liter, 50×8.9=445 pk, ongeacht de motor die erin zit…..
Dit is niet zo makkelijk te testen als met een brandstofmotor. Ten eerste hangt het maximale vermogen op het moment van aanspreken van heel veel factoren af. Deze vele factoren moeten dan wel gelijk zijn.
Daarnaast zit er een fastcharging counter in de software welke je via een can reader wel kan uitlezen. Dus daar is wel achter te komen.
Actieradius zal idd wel een beetje omlaag gaan. Dat hangt inderdaad ook van veel factoren af. Aantal fastcharges, hoe je met de auto bent omgegaan qua rijden. Heb je veel dynamisch gedrag vertoont tijdens het rijden dus agresief gereden? Dan degradeerd de accu ietsje meer. Daarnaast is het een loterij. En daarnaast degraderen de accus van de eerste jaren van Tesla een stuk rapper en zo kan je nog wel doooooor gaan.
Zoals tot hoeveel procent laad je altijd op? Tot 80 of 90? Of tot 100 waarbij je bij 100% de meeste degradatie zal zien. Een lithium batterij houdt niet van vol zitten.
Huidige batterij type van Tesla die in de model 3 zit zijn een stuk stabieler en de cellen zijn beter op elkaar afgestemd.
Als je zo min mogelijk degradatie wil moet je:
1. Niet tot 100% volladen.
2. Zo langzaam mogelijk laden. En nooit fastchargen.
3. Geen ludacrious en niet launchen.
4. Weinig dynamisch gedrag vertonen tijdens het rijden.
5. Auto in een garage zetten. Helemaal bij vorst.
En zo kan je nog wel door gaan.
Je verhaal klopt aardig, maar er zitten toch 2 belangrijke foutjes in:
Je laatste punt (binnen zetten bij vorst) is onjuist en zelfs in strijd met wat echt goed is. Een Li-Ion accu is juist erg in z’n nopjes met temperaturen onder nul. Google maar hoe je het beste een laptop accu kunt bewaren. Wanneer je gaat laden of rijden verwarmt de de accu vanzelf op danwel wordt door de auto verwarmd.
Zo langzaam mogelijk laden (punt 2) is ook niet correct .Jeff Dahn (zo ongeveer DE Li-Ion expert) zegt dat laden op 0.5C (Dus 50 kW bij een 100 kWh pack) het beste is. Trager laden is vooral inefficient (meer verloren energie)
Pfff, nog maar 719 pk, zwaar afzien na anderhalve ton op de teller. Niet te doen, je komt de straat bijna niet meer uit!
Toevallig vandaag over gelezen: https://storage.googleapis.com/geotab-sandbox/ev-battery-degradation/index.html
Ik zie vooral 2 x een hele slechte start van de model S. Daarna gaat t redelijk gelijk op of lijkt de S zelfs nog wat bij te halen.
Ik zie alleen maar 2 x een hele slechte start van de model S. Daarna gaat t redelijk gelijk op of lijkt de S zelfs nog wat bij te halen.
Heren, capaciteit wordt uitgedrukt in KWh, niet kw. Kan je dus ook niet omrekenen naar pk. Google svp zelf even naar het verschil
Het gaat hier om vermogen, niet capaciteit 😉 Een 500+ kWh accu zou wel bijzonder groot zijn