
Batterijen hebben geen eeuwig leven, dat weet iedereen die niet zijn telefoonscherm aan diggelen liet vallen en zijn smartphone ouder liet worden dan twee jaar. De accu gaat minder lang mee en de prestaties van de telefoon worden minder. Dat is bij een elektrische auto niet anders. De prestaties van de batterij hangen volledig af van het gebruik, waarbij het aantal keer snelladen bijvoorbeeld een groot verschil kan maken.
Met hoeveel kilometer neemt de actieradius van een Tesla af?
DragTimes nam een van de eerste P100D’s onder de loep. De teller van deze Tesla Model S staat na drie jaar op 97.000 mijl, dus zo’n 156.000 kilometer. Toen de auto nieuw was, noteerden ze een vermogen van 567 kW, omgerekend 772 pk. Na drie jaar is daar nog 528 kW van over, omgerekend 719 pk. Er is dus 53 pk verdwenen. De actieradius nam af van 510 kilometer naar 455 kilometer, dus 55 kilometer minder.
Conclusies? Die zijn wat lastig te trekken. Het gaat om een momentopname van één auto waarbij niet verteld wordt hoe vaak deze aan de snellader hing of hoe vaak hij in Ludicrous Mode is gezet. Het bevestigt louter dat batterijen inderdaad minder krachtig worden naarmate ze ouder worden en meer ervaring hebben. Op een Tesla Model S P100D kan dat dus zomaar een afname betekenen van 50 pk en 50 kilometer na drie jaar.
Vermogen- en actieradiusverlies Tesla in kaart
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Reacties
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


VIDEO: 18-jarige in Tesla met 1.020 pk zorgt voor 300.000 euro schade op krappe parkeerplaats

Zo vaak moet je de batterij vervangen als je 1,9 miljoen kilometer met je Tesla rijdt

Zo zag de spectaculaire bijna-crash in een Tesla met 1.020 pk er vanbinnen uit

Belgische Tesla-rijder met 1.020 pk heeft extreem veel geluk op de Nürburgring

Tesla-eigenaren hebben bijzondere klacht over een ‘worm’ in het stuur

Zo kun je jouw Tesla er als Ferrari of Maserati uit laten zien

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

Dit zijn alle verschillen tussen jouw Tesla Model Y en de nieuwe (die een stukje duurder is)

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Is zo’n chique Maserati Ghibli na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Verkopen elektrische auto’s met 17,7 procent gestegen, we willen dus wél een EV

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Waarom elektrische auto’s in de toekomst juist minder actieradius kunnen hebben

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

De B-stand zit al tientallen jaren op de automaat, maar is nu ineens interessant voor Nederland

Is zo’n Volvo V60 Polestar na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom je nu (eindelijk) meer aftelverkeerslichten gaat zien in Nederland

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Robbie heeft op 19 december 2019 geschreven:
Het is in de techniek gewoon bekend dat accu’s
na een aantal laad cyclussen de capaciteit
afneemt. Ook als de temperatuur laag is neemt
de capaciteit af.. Lithium Ion batterijen zijn
helemaal temperatuur gevoelig. Word bij motorrijders die de winter doorrijden afgeraden…
Omdat bij een lage lading de stromen oplopen
waardoor een lithium ion accu word beschadigd..
Luke heeft op 17 december 2019 geschreven:
O ja, bron:
https://zerauto.nl/ceo-mazda-over-accupakketten-als-mensen-zich-dit-nu-eens-realiseren/
Luke heeft op 17 december 2019 geschreven:
Ongeacht vermogens verlies of niet.. alleen al de productie van de accu in deze Tesla genereert een uitstoot van CO2 en nog veel meer rommel gelijk aan een diesel waarmee inmiddels 80000 km is gereden.
Jan heeft op 17 december 2019 geschreven:
Interessantere vraag natuurlijk is hoe het eigenlijk zit bij benzine / diesel auto’s. Daar heb je ook slijtage en vervuiling. Is wel eens getest hoeveel pk / actieradius je daar nog hebt na 150.000 km? Slijtage kan in ieder geval minder vermogen opleveren maar mogelijk ook meer verbruik. Lijkt me ook wel iets voor een testje.
Ruben heeft op 21 december 2019 geschreven:
Mijn Peugeot taxi 508 heeft nu 450000 km gereden en rijdt nu nog steeds gemiddeld 1 op 20
Jan van Wijngaarden heeft op 17 december 2019 geschreven:
Wat een beroerde journalistiek, een item gebaseerd op één auto. 1! Ja het wordt gemeld. Maar de toon wordt gezet met de kop. Waardeloos bericht dus. Ik ken één bericht van een Tesla die 5 ton gelopen heeft en het verlies van capaciteit was daar nihil. Zegt ook niets. Behalve over die ene Tesla. Kortom: doe eerst je werk en post het dan pas.
Wil heeft op 18 december 2019 geschreven:
T is gewoon troep die elektrische bakken
Milieu vervuilend….kost jaren om die accu af te breken bij sloop
Arjen Smit heeft op 25 januari 2020 geschreven:
Als jij een sloop tesla weet te vinden, dan kom ik je gratis en voor niets van dat probleem af helpen hoor.
Welk ander merk kan er nou zeggen dat sloop autos altijd minimaal 10.000E waard zijn als alleen maar de benzine tank nog in tact is.
Martin heeft op 17 december 2019 geschreven:
@Redactie Topgear, ook ik trapte erin, heb net een reactie ingestuurd, die verkeerd is.
Jullie hebben het wel aan het rechte eind.
Martin heeft op 17 december 2019 geschreven:
Op het moment dat de capaciteit van een accu (zeg maar tankinhoud) gebruikt wordt om het vermogen van de auto in pk’s uit te drukken, heb je het duidelijk niet begrepen. Jammer voor een autoblad….. Triest vooral.
Dus volgens topgear heeft een auto met een tankinhoud van 50 liter, 50×8.9=445 pk, ongeacht de motor die erin zit…..
Herman heeft op 17 december 2019 geschreven:
Dit is niet zo makkelijk te testen als met een brandstofmotor. Ten eerste hangt het maximale vermogen op het moment van aanspreken van heel veel factoren af. Deze vele factoren moeten dan wel gelijk zijn.
Daarnaast zit er een fastcharging counter in de software welke je via een can reader wel kan uitlezen. Dus daar is wel achter te komen.
Actieradius zal idd wel een beetje omlaag gaan. Dat hangt inderdaad ook van veel factoren af. Aantal fastcharges, hoe je met de auto bent omgegaan qua rijden. Heb je veel dynamisch gedrag vertoont tijdens het rijden dus agresief gereden? Dan degradeerd de accu ietsje meer. Daarnaast is het een loterij. En daarnaast degraderen de accus van de eerste jaren van Tesla een stuk rapper en zo kan je nog wel doooooor gaan.
Zoals tot hoeveel procent laad je altijd op? Tot 80 of 90? Of tot 100 waarbij je bij 100% de meeste degradatie zal zien. Een lithium batterij houdt niet van vol zitten.
Huidige batterij type van Tesla die in de model 3 zit zijn een stuk stabieler en de cellen zijn beter op elkaar afgestemd.
Als je zo min mogelijk degradatie wil moet je:
1. Niet tot 100% volladen.
2. Zo langzaam mogelijk laden. En nooit fastchargen.
3. Geen ludacrious en niet launchen.
4. Weinig dynamisch gedrag vertonen tijdens het rijden.
5. Auto in een garage zetten. Helemaal bij vorst.
En zo kan je nog wel door gaan.
Jeroen heeft op 17 december 2019 geschreven:
Je verhaal klopt aardig, maar er zitten toch 2 belangrijke foutjes in:
Je laatste punt (binnen zetten bij vorst) is onjuist en zelfs in strijd met wat echt goed is. Een Li-Ion accu is juist erg in z’n nopjes met temperaturen onder nul. Google maar hoe je het beste een laptop accu kunt bewaren. Wanneer je gaat laden of rijden verwarmt de de accu vanzelf op danwel wordt door de auto verwarmd.
Zo langzaam mogelijk laden (punt 2) is ook niet correct .Jeff Dahn (zo ongeveer DE Li-Ion expert) zegt dat laden op 0.5C (Dus 50 kW bij een 100 kWh pack) het beste is. Trager laden is vooral inefficient (meer verloren energie)
Rick heeft op 16 december 2019 geschreven:
Pfff, nog maar 719 pk, zwaar afzien na anderhalve ton op de teller. Niet te doen, je komt de straat bijna niet meer uit!
Wouter heeft op 16 december 2019 geschreven:
Toevallig vandaag over gelezen: https://storage.googleapis.com/geotab-sandbox/ev-battery-degradation/index.html
Echodelta heeft op 16 december 2019 geschreven:
Ik zie vooral 2 x een hele slechte start van de model S. Daarna gaat t redelijk gelijk op of lijkt de S zelfs nog wat bij te halen.
Echodelta heeft op 16 december 2019 geschreven:
Ik zie alleen maar 2 x een hele slechte start van de model S. Daarna gaat t redelijk gelijk op of lijkt de S zelfs nog wat bij te halen.
neil heeft op 16 december 2019 geschreven:
Heren, capaciteit wordt uitgedrukt in KWh, niet kw. Kan je dus ook niet omrekenen naar pk. Google svp zelf even naar het verschil
Redactie TopGear heeft op 17 december 2019 geschreven:
Het gaat hier om vermogen, niet capaciteit 😉 Een 500+ kWh accu zou wel bijzonder groot zijn