Zoveel pk/actieradius verliest een Tesla na 150.000 km

Of eigenlijk: één specifieke Tesla Model S

Foto('s): Tesla NederlandTesla Model S in Nederland
Foto('s): Tesla NederlandTesla Model S in Nederland
Foto('s): Graham KlinglerTesla Model S in Californie
Foto('s): TeslaTesla Model S Long Range detail rijder 3 4 achter
Foto('s): Unsplash
Tesla Model S in Nederland
Tesla Model S in Nederland
Tesla Model S in Californie
Tesla Model S Long Range detail rijder 3 4 achter

Batterijen hebben geen eeuwig leven, dat weet iedereen die niet zijn telefoonscherm aan diggelen liet vallen en zijn smartphone ouder liet worden dan twee jaar. De accu gaat minder lang mee en de prestaties van de telefoon worden minder. Dat is bij een elektrische auto niet anders. De prestaties van de batterij hangen volledig af van het gebruik, waarbij het aantal keer snelladen bijvoorbeeld een groot verschil kan maken.

Met hoeveel kilometer neemt de actieradius van een Tesla af?

DragTimes nam een van de eerste P100D’s onder de loep. De teller van deze Tesla Model S staat na drie jaar op 97.000 mijl, dus zo’n 156.000 kilometer. Toen de auto nieuw was, noteerden ze een vermogen van 567 kW, omgerekend 772 pk. Na drie jaar is daar nog 528 kW van over, omgerekend 719 pk. Er is dus 53 pk verdwenen. De actieradius nam af van 510 kilometer naar 455 kilometer, dus 55 kilometer minder.

Conclusies? Die zijn wat lastig te trekken. Het gaat om een momentopname van één auto waarbij niet verteld wordt hoe vaak deze aan de snellader hing of hoe vaak hij in Ludicrous Mode is gezet. Het bevestigt louter dat batterijen inderdaad minder krachtig worden naarmate ze ouder worden en meer ervaring hebben. Op een Tesla Model S P100D kan dat dus zomaar een afname betekenen van 50 pk en 50 kilometer na drie jaar.

Vermogen- en actieradiusverlies Tesla in kaart

Reacties
  1. Robbie zegt op 19 december 2019 om 09:42:

    Het is in de techniek gewoon bekend dat accu’s
    na een aantal laad cyclussen de capaciteit
    afneemt. Ook als de temperatuur laag is neemt
    de capaciteit af.. Lithium Ion batterijen zijn
    helemaal temperatuur gevoelig. Word bij motorrijders die de winter doorrijden afgeraden…
    Omdat bij een lage lading de stromen oplopen
    waardoor een lithium ion accu word beschadigd..

  2. Luke zegt op 17 december 2019 om 16:32:

    Ongeacht vermogens verlies of niet.. alleen al de productie van de accu in deze Tesla genereert een uitstoot van CO2 en nog veel meer rommel gelijk aan een diesel waarmee inmiddels 80000 km is gereden.

  3. Jan zegt op 17 december 2019 om 16:32:

    Interessantere vraag natuurlijk is hoe het eigenlijk zit bij benzine / diesel auto’s. Daar heb je ook slijtage en vervuiling. Is wel eens getest hoeveel pk / actieradius je daar nog hebt na 150.000 km? Slijtage kan in ieder geval minder vermogen opleveren maar mogelijk ook meer verbruik. Lijkt me ook wel iets voor een testje.

    • Ruben zegt op 21 december 2019 om 10:23:

      Mijn Peugeot taxi 508 heeft nu 450000 km gereden en rijdt nu nog steeds gemiddeld 1 op 20

  4. Jan van Wijngaarden zegt op 17 december 2019 om 15:44:

    Wat een beroerde journalistiek, een item gebaseerd op één auto. 1! Ja het wordt gemeld. Maar de toon wordt gezet met de kop. Waardeloos bericht dus. Ik ken één bericht van een Tesla die 5 ton gelopen heeft en het verlies van capaciteit was daar nihil. Zegt ook niets. Behalve over die ene Tesla. Kortom: doe eerst je werk en post het dan pas.

    • Wil zegt op 18 december 2019 om 00:04:

      T is gewoon troep die elektrische bakken
      Milieu vervuilend….kost jaren om die accu af te breken bij sloop

      • Arjen Smit zegt op 25 januari 2020 om 14:20:

        Als jij een sloop tesla weet te vinden, dan kom ik je gratis en voor niets van dat probleem af helpen hoor.

        Welk ander merk kan er nou zeggen dat sloop autos altijd minimaal 10.000E waard zijn als alleen maar de benzine tank nog in tact is.

  5. Martin zegt op 17 december 2019 om 15:29:

    @Redactie Topgear, ook ik trapte erin, heb net een reactie ingestuurd, die verkeerd is.
    Jullie hebben het wel aan het rechte eind.

  6. Martin zegt op 17 december 2019 om 14:56:

    Op het moment dat de capaciteit van een accu (zeg maar tankinhoud) gebruikt wordt om het vermogen van de auto in pk’s uit te drukken, heb je het duidelijk niet begrepen. Jammer voor een autoblad….. Triest vooral.
    Dus volgens topgear heeft een auto met een tankinhoud van 50 liter, 50×8.9=445 pk, ongeacht de motor die erin zit…..

  7. Herman zegt op 17 december 2019 om 03:51:

    Dit is niet zo makkelijk te testen als met een brandstofmotor. Ten eerste hangt het maximale vermogen op het moment van aanspreken van heel veel factoren af. Deze vele factoren moeten dan wel gelijk zijn.
    Daarnaast zit er een fastcharging counter in de software welke je via een can reader wel kan uitlezen. Dus daar is wel achter te komen.

    Actieradius zal idd wel een beetje omlaag gaan. Dat hangt inderdaad ook van veel factoren af. Aantal fastcharges, hoe je met de auto bent omgegaan qua rijden. Heb je veel dynamisch gedrag vertoont tijdens het rijden dus agresief gereden? Dan degradeerd de accu ietsje meer. Daarnaast is het een loterij. En daarnaast degraderen de accus van de eerste jaren van Tesla een stuk rapper en zo kan je nog wel doooooor gaan.
    Zoals tot hoeveel procent laad je altijd op? Tot 80 of 90? Of tot 100 waarbij je bij 100% de meeste degradatie zal zien. Een lithium batterij houdt niet van vol zitten.
    Huidige batterij type van Tesla die in de model 3 zit zijn een stuk stabieler en de cellen zijn beter op elkaar afgestemd.

    Als je zo min mogelijk degradatie wil moet je:
    1. Niet tot 100% volladen.
    2. Zo langzaam mogelijk laden. En nooit fastchargen.
    3. Geen ludacrious en niet launchen.
    4. Weinig dynamisch gedrag vertonen tijdens het rijden.
    5. Auto in een garage zetten. Helemaal bij vorst.

    En zo kan je nog wel door gaan.

    • Jeroen zegt op 17 december 2019 om 21:38:

      Je verhaal klopt aardig, maar er zitten toch 2 belangrijke foutjes in:

      Je laatste punt (binnen zetten bij vorst) is onjuist en zelfs in strijd met wat echt goed is. Een Li-Ion accu is juist erg in z’n nopjes met temperaturen onder nul. Google maar hoe je het beste een laptop accu kunt bewaren. Wanneer je gaat laden of rijden verwarmt de de accu vanzelf op danwel wordt door de auto verwarmd.

      Zo langzaam mogelijk laden (punt 2) is ook niet correct .Jeff Dahn (zo ongeveer DE Li-Ion expert) zegt dat laden op 0.5C (Dus 50 kW bij een 100 kWh pack) het beste is. Trager laden is vooral inefficient (meer verloren energie)

  8. Rick zegt op 16 december 2019 om 21:17:

    Pfff, nog maar 719 pk, zwaar afzien na anderhalve ton op de teller. Niet te doen, je komt de straat bijna niet meer uit!

  9. Wouter zegt op 16 december 2019 om 19:31:

    Toevallig vandaag over gelezen: https://storage.googleapis.com/geotab-sandbox/ev-battery-degradation/index.html

  10. Echodelta zegt op 16 december 2019 om 19:29:

    Ik zie vooral 2 x een hele slechte start van de model S. Daarna gaat t redelijk gelijk op of lijkt de S zelfs nog wat bij te halen.

  11. Echodelta zegt op 16 december 2019 om 19:27:

    Ik zie alleen maar 2 x een hele slechte start van de model S. Daarna gaat t redelijk gelijk op of lijkt de S zelfs nog wat bij te halen.

  12. neil zegt op 16 december 2019 om 18:24:

    Heren, capaciteit wordt uitgedrukt in KWh, niet kw. Kan je dus ook niet omrekenen naar pk. Google svp zelf even naar het verschil

    • Redactie TopGear zegt op 17 december 2019 om 07:47:

      Het gaat hier om vermogen, niet capaciteit 😉 Een 500+ kWh accu zou wel bijzonder groot zijn

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws